Annons

Leica, Sigma och Panasonic satsar på FF tillsammans, intressant!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om det är sant blir det intressant för Sigma som tredjepartstillverkare. SL/L fattningen har ett registeravstånd på 20mm och en innerdiameter på ca 48mm. Sony har 18 resp ca 46mm. Nikon Zhar 16 resp 56mm och Canon RF har 20 resp 55mm.

Objektiv designade av Sigma för SL kan säkert vara bra konstruktioner för E fattningen men kommer inte nyttja potentialen hos RF eller Z fullt ut. Har Sigma valt väg? Det bästa hade väl annars vara att ha en design avsedd för E och SL och en annan för RF och Z. Men om Sigma gör det orkar de fortsätta med EF och F objektiv? Det mest sannolika är väl då att Sigma kanske gör SL och E objektiv å ena sidan och större objektiv för EF/F som bara förlängs med distansring för RF/F.

Tankar bara.
 

PMD

Aktiv medlem
Om Sigma är med i partnerskapet så ska man nog inte kalla dem för tredjepartstillverkare utan originaltillverkare.

Enligt Wikipedia har Nikon Z 55mm diameter och Canon RF 54mm. (Jag har inte kollat med respektives publicerade data).

Det vettiga för Sigma är nog att göra som du skriver i andra stycket, åtminstone för de spegelfria systemen. Ett par mm spelar knappast stor roll för hanterbarheten.
 

martinot

Aktiv medlem
Om det är sant blir det intressant för Sigma som tredjepartstillverkare. SL/L fattningen har ett registeravstånd på 20mm och en innerdiameter på ca 48mm. Sony har 18 resp ca 46mm. Nikon Zhar 16 resp 56mm och Canon RF har 20 resp 55mm.

Objektiv designade av Sigma för SL kan säkert vara bra konstruktioner för E fattningen men kommer inte nyttja potentialen hos RF eller Z fullt ut. Har Sigma valt väg? Det bästa hade väl annars vara att ha en design avsedd för E och SL och en annan för RF och Z. Men om Sigma gör det orkar de fortsätta med EF och F objektiv? Det mest sannolika är väl då att Sigma kanske gör SL och E objektiv å ena sidan och större objektiv för EF/F som bara förlängs med distansring för RF/F.

Tankar bara.
Mycket intressant utveckling (och bra reflektioner ovan)!

Lite synd att Panasonic gick för en trängre fattning som Leica SL, men kan förstå det rent politiskt/affärsmässigt med tanke på deras långa partnerskap.

Helt klart har Sigma valt väg, och skall bli inressant att se hur Tamron gör nu. Väljer de att göra samma sak som Sigma, eller väljer de att även släppa objektiv som är optimerade för Canons och Nikons (potentiellt) bättre fattningar?

I fall Tamron går på det första altentaivet som Sigma så kan det gynna Canon och Nikon (som företag) då de kan få marknaden för helt optimerad optik helt för sig själva. Förmodligen skönt för de att slippa den aggressiva konkurrensen från tredjepartare som Sigma och Tamron (de tjänar troligen mycket mer på försäljning av objektiv än själva kamerahusförsäljningen).

Tamron står alltså för ett intressant vägväl här!

Dessutom är denna nyhet intressant då jag gissar att detta troligen betyder döden för Sigmas egna foveonserie av Quattro-kamerahus med deras SA-fattning. Var jag någon av de få användarna av Sigmas egna kamerahus så skulle jag sälja allt fort som tusan med SA-mount.

Intressant också att se om Lecia kommer tillåta fullvärdig konkurrens av tredjepartsobjektiv till deras egna kamerahus.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Mycket intressant utveckling (och bra reflektioner ovan)!

Lite synd att Panasonic gick för en trängre fattning som Leica SL, men kan förstå det rent politiskt/affärsmässigt med tanke på deras långa partnerskap.

Helt klart har Sigma valt väg, och skall bli inressant att se hur Tamron gör nu. Väljer de att göra samma sak som Sigma, eller väljer de att även släppa objektiv som är optimerade för Canons och Nikons (potentiellt) bättre fattningar?

I fall Tamron går på det första altentaivet som Sigma så kan det gynna Canon och Nikon (som företag) då de kan få marknaden för helt optimerad optik helt för sig själva. Förmodligen skönt för de att slippa den aggressiva konkurrensen från tredjepartare som Sigma och Tamron (de tjänar troligen mycket mer på försäljning av objektiv än själva kamerahusförsäljningen).

Tamron står alltså för ett intressant vägväl här!

Dessutom är denna nyhet intressant då jag gissar att detta troligen betyder döden för Sigmas egna foveonserie av Quattro-kamerahus med deras SA-fattning. Var jag någon av de få användarna av Sigmas egna kamerahus så skulle jag sälja allt fort som tusan med SA-mount.

Intressant också att se om Lecia kommer tillåta fullvärdig konkurrens av tredjepartsobjektiv till deras egna kamerahus.
Bra tankar där. Det är just det att Leica skulle tillåta Sigma att konkurrera på deras fattning som gör mig fundersam kring om ryktet stämmer. Deras dyra objektiv får det svårt att konkurrera med dedicerade Sigmaobjektiv prismässigt. SA-fattningen har långt registeravstånd och kommunikationen är väl helt digital så en bra och enkel adapter med endast elektronisk överföring torde vara lätt att tillverka. Gällande Tamron, ägs inte de till viss del av Sony eller är det enbart KonicaMinolta? Jag tror därför att Tamron kommer prioritera den snävare fattningen över N/C - men då konkurrerar de med Sigma. Intressant detta och tack för kloka synpunkter från de som kommenterat!
 

RWE

Medlem
Mer info om Panasonics kameror

1) Entry level Full Frame L-mount camera with IBIS, 4k60p and Low Resolution Sensor
2) Pro level Full Frame L-mount camera with IBIS, 4k60p and High Resolution Sensor (close to 50MP)
3) New Full Frame 24-70mm zoom lens
4) New Full Frame 50mm fast prime
5) New Full Frame 70-200mm zoom lens
We have been told that both new Panasonic Full Frame L-mount cameras have a Pixel Shift modus. The High End camera with close to 50 megapixels can take 150 Megapixel stills images in Pixel Shift modus!

Från https://www.l-rumors.com/
 

martinot

Aktiv medlem
Gällande Tamron, ägs inte de till viss del av Sony eller är det enbart KonicaMinolta? Jag tror därför att Tamron kommer prioritera den snävare fattningen över N/C - men då konkurrerar de med Sigma. Intressant detta och tack för kloka synpunkter från de som kommenterat!
Jo, Sony äger 12,06% av Tamron. De är den näst största ägaren.

https://www.tamron.com/ir/stock_information/

Shareholders, Number of Shares Held (Thousands), Percentage of Shares Held

1 New Well Co., Ltd. 4,898 18.87%
2 Sony Corporation 3,129 12.06%
3 Saitama Resona Bank Limited 1,122 4.32%
4 Japan Trustee Services Bank, Ltd. (trust account) 1,058 4.08%
5 Japan Trustee Services Bank, Ltd. (trust account 9) 791 3.05%
6 The Master Trust Bank of Japan ,Ltd. (trust account) 725 2.79%
7 HAITONG INTERNATIONAL SECURITIES COMPANY LIMITED 700700 701 2.70%
8 Nippon Life Insurance Company 580 2.23%
8 BNP PARIBAS SEC SERVICES LUXEMBOURG/ JASDEC/ ABERDEEN GLOBAL CLIENT ASSETS 580 2.23%
10 GOVERNMENT OF NORWAY 519 2.00%
 
ANNONS