Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus EM1X lanserad

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu har den kommit och en recension är påbörjad:
https://m.dpreview.com/reviews/olympus-e-m1x-review-in-progress

På många sätt imponerande med spännande AF nyheter som dock verkar ffa ligga på mjukvarusidan. Dock några missar:
A. EVF endast 2,36 miljoner dots
B. Sensorutläsning endast 1/60 sek så risk för rolling shutter i elektronisk slutarläge (men klarar 15bps med mekanisk slutare ändå)
C. Använder inte senaste sensorgenerationen om jag sett rätt
D. Det svenska priset hamnar på 35000kr. Sony A9 har legat på det priset tillfälligt och Fuji XT3 kostar hälften (om än inte direkt jämförbar)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu har den kommit och en recension är påbörjad:
https://m.dpreview.com/reviews/olympus-e-m1x-review-in-progress

På många sätt imponerande med spännande AF nyheter som dock verkar ffa ligga på mjukvarusidan. Dock några missar:
A. EVF endast 2,36 miljoner dots
B. Sensorutläsning endast 1/60 sek så risk för rolling shutter i elektronisk slutarläge (men klarar 15bps med mekanisk slutare ändå)
C. Använder inte senaste sensorgenerationen om jag sett rätt
D. Det svenska priset hamnar på 35000kr. Sony A9 har legat på det priset tillfälligt och Fuji XT3 kostar hälften (om än inte direkt jämförbar)
Olympus har en hel del intressant teknik som nog på sikt också kommer i andra spegelllösa. Den är också mycket bra vädertätad. Deras IBIS är fantastisk med det senaste objektivet
Har man mycket Olympus glas kan man nog inte skaffa en bättre kamera.

I övrigt är den extremt dyr och både DPR samt Tony Northrup anser Fuji vara en betydligt bättre allroundkamera till under halva priset.
 

Sabud

Aktiv medlem
35000:- är inga problem för en proffskamera tänkt för yrkesfotografer som denna nya EM1X utger sig för att vara. Frågan är väl bara hur vanligt är det att yrkesproffs använder sig av detta kamerasystem med sina mindre sensorer?

För 35000:- finns det en hel del att välja på för oss amatörer. Risken är nog stor att denna kamera var att gå ett steg för långt och i fel riktning av Olympus. Försäljningssiffror ger facit.

/Stephan
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
35000:- är inga problem för en proffskamera tänkt för yrkesfotografer som denna nya EM1X utger sig för att vara. Frågan är väl bara hur vanligt är det att yrkesproffs använder sig av detta kamerasystem med sina mindre sensorer?

För 35000:- finns det en hel del att välja på för oss amatörer. Risken är nog stor att denna kamera var att gå ett steg för långt och i fel riktning av Olympus. Försäljningssiffror ger facit.

/Stephan
Jag tycker att Olympus har stoppat in en hel del intressant i kameran. Deras IBIS är ju med vissa objektiv i toppklass. Att man kan förflytta sensorer och lägga ihop 8 bilder handhållet för att få högre upplösning är ju fantastiskt. Tekniken är inte ny men där lyckas de bra tack vare sin IBIS. Skillnaden är klart synbar. Deras vädertätning är också i toppklass sedan länge.
Fast de har mycket som talar mot dem. Deras AF verkar ganska svag. Här har de satsat på en form av AI-system där kameran skall lära sig hantera olika typer av motiv. En intressant teknik men som verkar mycket omogen för tillfället.
Om vi tittar på kameror med en sensor mindre än FF ligger de inte särskilt bra till. Panasonic har skapet sig en nisch inom video. Fuji har ett fantastiskt utbud av bra optik och bra IQ för att vara en APS-C kamera. Nikon och Canon har flera bra modeller inom APS-C.

Jag gillade en gång i tiden min Olympus OM-1 precis som jag numera gillar mina Fuji-kameror. Jag får idag en X-T3 till långt mindre än hälften av priset är en mycket bättre allrondkamera.
Sedan har vi det här med att en större sensor har alla chanser att ge en bättre bild.
Jag får själv acceptera att mina dSLR i vissa lägen ger bättre bilder än mina Fuji. I de flesta fall blir bilderna väldigt lika. Fast i kanske 5% när det krävs hög ISO, bra DR eller väldigt snabb AF-C så är min Canon 5D MKIV helt enkelt ett snäpp bättre.
Olympus är ytterligare ett steg ner i den kedjan.
Jag kan inte se detta som något av en nisch kamera där Olympus vill visa upp vad de kan. Fast priset är känns ju helt sjukt för vad man får.
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Så, en kamera som är betydligt större, tyngre och kostar dubbelt så mycket som det bästa sport APS-C kamera idag (Nikon D500) som har mindre sensor, sämre bildkvalitet och sämre objektiv utbud är intressant på exakt vilket sätt ?
Vem kommer köpa den här ? Sportfotografer ? Nej, dessa vill ha snabb AF och hög ISO, båda saker M43 är känd att inte ha.
Sa ja att den kostar 35 tusen ?
Någon hos Olympus har börjat knarka...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Vem kommer köpa den här ? Sportfotografer ? Nej, dessa vill ha snabb AF och hög ISO, båda saker M43 är känd att inte ha.
Olympus har två specifika målgrupper med OM-D-modellerna: UV-fotografer och naturfotografer. Vid lanseringen i Hamburg visade Olympus uteslutande upp naturbilder.

I naturfotokretsar har en del fotografer övergett Canon och Nikon för Olympus. Kan exempelvis nämna naturfotografen Jonathan Stenvall som jag träffade i somras. Han hade tidigare Nikons 200-400/4. Med E-M1 Mark II och 300/4 behöver han inte längre en separat väska för objektivet när han reser runt utan kan få plats med både kläder och fotoutrustning i samma ryggsäck.
Men visst kan man invända att han förlorade en del ljusinsamlingsförmåga och hade han kört D500 och 80-400:a så hade han också fått plats med det i ryggsäcken.
 

PMD

Aktiv medlem
Om vi tittar på kameror med en sensor mindre än FF ligger de inte särskilt bra till.
Det håller jag inte med om. Objektivutbudet för m4/3 är mycket stort och bra samt ger möjlighet att sätta ihop ett mycket lätt och kompakt system som får plats i en betydligt mindre väska än vad man skulle behöva för andra sorters kameror.

Min mest använda m4/3-kamera är Panasonic GM5 (medan min Olympus E-M5 mest ligger hemma i sin väska numera). GM5 är fantastiskt liten och med rätt kombination av objektiv till den blir den en mycket praktisk resekamera.

De små kamerahusen och de små objektiven tycker jag är m4/3-systemets raison d'être. Stora klumpiga fartvidunder som E-M1X ställer jag mer tveksam till, men det finns säkert dem som tycker att de är toppen.
 

PMD

Aktiv medlem
Så, en kamera som är betydligt större, tyngre och kostar dubbelt så mycket som det bästa sport APS-C kamera idag (Nikon D500) som har mindre sensor, sämre bildkvalitet och sämre objektiv utbud är intressant på exakt vilket sätt ?
Det mesta fick du hyfsat rätt där, men jag ställer mig lite undrande till hur mycket sämre objektivutbudet är? Vad saknar du i m4/3-systemet?
 

PMD

Aktiv medlem
För 35000:- finns det en hel del att välja på för oss amatörer. Risken är nog stor att denna kamera var att gå ett steg för långt och i fel riktning av Olympus.
Ja, Olympus kommer nog inte att tjäna jättemycket pengar på E-M1X, men de har ju ett rätt bra sortiment i lägre prisklasser också som kan ge bättre intäkter. Jag gissar att E-M1X är en skrytkamera som ger Olympus uppmärksamhet och prestige vilket inte är helt oväsentligt för marknadsföringen.

Försäljningssiffror ger facit.
Jag tvivlar på att dessa blir offentliga.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ja, Olympus kommer nog inte att tjäna jättemycket pengar på E-M1X, men de har ju ett rätt bra sortiment i lägre prisklasser också som kan ge bättre intäkter. Jag gissar att E-M1X är en skrytkamera som ger Olympus uppmärksamhet och prestige vilket inte är helt oväsentligt för marknadsföringen.


Jag tvivlar på att dessa blir offentliga.
Och kommer inte heller synas i försäljningsandelar då volymen domineras av billigare kameror. Men facit blir nog hur priset utvecklas. Faller det rejält går det inte så bra. Förstås det kan vara en skrytkamera vilket kan stödjas av att AF hårdvaran och EVF är ärvda från EM1 II som jag förstått det - billigare utvecklinhskostnad och mjukvaran kan spridas ut på andra kameror.

Däremot finns ingen ersättare till EM1 II då jag har svårt att se att denna nischade kamera ersätter den. Dessutom släpps ju en silvervariant av EM1 II nu så den lär finnas ett tag till. Detta är lite märkligt då den kostar som den nyare och mer kapabla Fuji XT3. Hur tänker Olympus göra med EM1 II efterträdaren eller kommer ingen utan EM1 II ersätts av EM1X och en kamera mellan EM5 och EM1 serien?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Däremot finns ingen ersättare till EM1 II då jag har svårt att se att denna nischade kamera ersätter den. Dessutom släpps ju en silvervariant av EM1 II nu så den lär finnas ett tag till. Detta är lite märkligt då den kostar som den nyare och mer kapabla Fuji XT3. Hur tänker Olympus göra med EM1 II efterträdaren eller kommer ingen utan EM1 II ersätts av EM1X och en kamera mellan EM5 och EM1 serien?
E-M1X är ingen ersättare till E-M1 Mark II - den kommer leva något år till.

Till hösten firar Olympus 100 år och då kommer en hel del nya produkter. Uppföljare till E-M5 Mark II och Pen-F är nog troliga.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
E-M1X är ingen ersättare till E-M1 Mark II - den kommer leva något år till.

Till hösten firar Olympus 100 år och då kommer en hel del nya produkter. Uppföljare till E-M5 Mark II och Pen-F är nog troliga.
Ja, men lanseringen av en ny färg på EM1 II nu talar emot en lansering av EM1 III den närmaste tiden. En direkt EM5 III eller Pen F uppföljare ersätter inte en EM1 III bl a då alla serier f u EM1 har saknat PDAF. Därför tror jag att Olympus strategi antingen är att ta risken att släppa EM1 III tidigast sent på året för att inte ta bort köpare från EM1X men samtidigt för att inte förlora köpare till G9 eller Fuji som vill uppgradera. Ett alternativ är att, som jag skrev, EM1 II inte ersätts av EM1 III utan av en kamera ett halvt steg upp (EM1X) och en kamera ett halvt steg ner (en kamera i EM5 serien eller möjligen men mindre sannolikt kanske Pen F med PDAF och mer rejäla reglage än båda av dessa).

Jag ser alltså lanseringen av EM1 II i silver nu som ett negativt tecken - om det blir en direkt ersättare till EM1 II så dröjer den.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Skall man vara krass så finns det för många som vill tillverka kameror och leva på det men kakan är inte stor stor nog för att alla skall bli mätta. Flera är på svältkost.
Kakan man skall dela på har krympt.
Som alltid när det inte finns tillräckligt att leva på måste vissa bort så andra kan leva vidare. Detta är marknadsekonomi.
Göteborg var en gång fantastiska på att bygga stora tankers och andra stora båtar. Det var smärtsamt när andra gjorde det bättre och billigare. Idag har bygger vi inga stora båtar längre. Detta brukar kallas strukturomvandling.
Vill nog påstå att både Olympus och Pentax ligger illa till. De första som måste lägga ner. Fast det kommer nog fler.
 

afe

Aktiv medlem
Jag tycker det är kul att Olympus visar något nytt som den här kameran, och det verkar vara en synnerligen amitiös satsning om man ser på deras lanseringsplan för nya objektiv t.ex. Visst kan man tycka att en del av poängen med den mindre sensorn försvinner med stora kameror och objektiv, men det gäller i så fall också i hög grad både Panasonic och Fuji och sensorstorlek är inte allt.

Tyvärr räcker inte alltid ambition och bra produkter. Ett exempel är elektronikjätten Samsungs storslagna planer för NX1 och objektiv; en mycket bra kamera med ett par riktigt bra objektiv redan vid lansering, men hela systemet lades ner en kort tid efter lansering. Jag hoppas att Olympus räknenissar håller ut lite längre än Samsungs dito gjorde, så både vi och de kan se huruvida satsningen håller.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror inte att Olympus står och faller med den här kameran, men hoppas ändå på samma sak som afe när det gäller räknenissarna.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Inte svag

Jag tycker att Olympus har stoppat in en hel del intressant i kameran. Deras IBIS är ju med vissa objektiv i toppklass. Att man kan förflytta sensorer och lägga ihop 8 bilder handhållet för att få högre upplösning är ju fantastiskt. Tekniken är inte ny men där lyckas de bra tack vare sin IBIS. Skillnaden är klart synbar. Deras vädertätning är också i toppklass sedan länge.
Fast de har mycket som talar mot dem. Deras AF verkar ganska svag. Här har de satsat på en form av AI-system där kameran skall lära sig hantera olika typer av motiv. En intressant teknik men som verkar mycket omogen för tillfället.
Om vi tittar på kameror med en sensor mindre än FF ligger de inte särskilt bra till. Panasonic har skapet sig en nisch inom video. Fuji har ett fantastiskt utbud av bra optik och bra IQ för att vara en APS-C kamera. Nikon och Canon har flera bra modeller inom APS-C.

Jag gillade en gång i tiden min Olympus OM-1 precis som jag numera gillar mina Fuji-kameror. Jag får idag en X-T3 till långt mindre än hälften av priset är en mycket bättre allrondkamera.
Sedan har vi det här med att en större sensor har alla chanser att ge en bättre bild.
Jag får själv acceptera att mina dSLR i vissa lägen ger bättre bilder än mina Fuji. I de flesta fall blir bilderna väldigt lika. Fast i kanske 5% när det krävs hög ISO, bra DR eller väldigt snabb AF-C så är min Canon 5D MKIV helt enkelt ett snäpp bättre.
Olympus är ytterligare ett steg ner i den kedjan.
Jag kan inte se detta som något av en nisch kamera där Olympus vill visa upp vad de kan. Fast priset är känns ju helt sjukt för vad man får.
Förstår inte hur du kan tro att AF är svag. Den har samma fokuspunktgrupperingar som i mkII + några nya lägen som du nämnde + att du kan programmera ett läge till vilka punkter du vill (få eller många). Med samma kapacitet + dubbel processorkraft som i mkII verkar den bra i det hänseendet. Finns youtubetester av betaex på nätet redan.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Förstår inte hur du kan tro att AF är svag. Den har samma fokuspunktgrupperingar som i mkII + några nya lägen som du nämnde + att du kan programmera ett läge till vilka punkter du vill (få eller många). Med samma kapacitet + dubbel processorkraft som i mkII verkar den bra i det hänseendet. Finns youtubetester av betaex på nätet redan.
Dom du säkert kan läsa hänvisar jag till vad de som haft kameran i sina händer påstår. De anser AF som svag.
Själv tycker jag deras AI-Af är intressant. En Af som man kan lära upp för att bli bättre låter intressant.
 
ANNONS