Annons

Orrspel än trots värmen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lamphus

Aktiv medlem
Hej,

Har de två senaste åren observerat orrspel på håll under påsk, på samma ställe. Blev detta år lite för ont om tid vid påsk så har planerat att ge mig ut på fredag och spendera natt på myr i gömsle. Problemet är kanske att våren i år var som förra året litegrann (fast med mindre översvämningar) - rätt kallt, rätt kallt, rätt kallt - sommar! och nu har det varit 17C och molnfritt i en vecka sedan påsk. Tror ni orrar ännu spelar på samma latitud som Skinnskatteberg ungefär? Kommer att få en workout av att bära en del utrustning i omgångar över terräng utan stig hur det än är, vilket alltid är trevligt, men det vore lite moloket att inte se mer än ett par arga talgoxar.

Kanske har ingen någon aning, isf kommer jag åtminstone att prova.
 

Lamphus

Aktiv medlem
Ja, de höll på än. Gömslet/orrarna var placerade 50m från gömslet; tyvärr hade jag riggat gimbal och Nikkor 500/4 p i fel väderstreck men ..det är som guidade turer skriver - var beredd på kisshink för du får inte lämna gömslet men det är lite struntsamma vad du gör i det, för kardborren lät ganska högt över myren när jag blottlade skottglugg i rätt riktning utan att de brydde sig.

Hanarna går omkring och kuttrar , sedan skriker de och börjar småspringa till anfall med stjärtfjädrarna uppspärrade alltmedan honorna stilla ser på. De började nånstans strax efter 0400; då gällde ISO6400 och slutartider på 1/20 .. progressivt blev det ljusare, tills vid kvart över sex ungefär då solljuset blev lite för hårt. Runt 0530 tror jag bilderna blev som bäst. Lite utav en utmaning att sitta och lyssna på musik och läsa e-bok hela natten på svajig fältstol i gömsle man inte kan sträcka på ryggen i.
 

cango

Avslutat medlemskap
Ja, de höll på än. Gömslet/orrarna var placerade 50m från gömslet; tyvärr hade jag riggat gimbal och Nikkor 500/4 p i fel väderstreck men ..det är som guidade turer skriver - var beredd på kisshink för du får inte lämna gömslet men det är lite struntsamma vad du gör i det, för kardborren lät ganska högt över myren när jag blottlade skottglugg i rätt riktning utan att de brydde sig.

Hanarna går omkring och kuttrar , sedan skriker de och börjar småspringa till anfall med stjärtfjädrarna uppspärrade alltmedan honorna stilla ser på. De började nånstans strax efter 0400; då gällde ISO6400 och slutartider på 1/20 .. progressivt blev det ljusare, tills vid kvart över sex ungefär då solljuset blev lite för hårt. Runt 0530 tror jag bilderna blev som bäst. Lite utav en utmaning att sitta och lyssna på musik och läsa e-bok hela natten på svajig fältstol i gömsle man inte kan sträcka på ryggen i.
Vad gör man inte för konsten ;-)
 

bjorni

Ny medlem
Orrspel våren 2019

Hej,

Har de två senaste åren observerat orrspel på håll under påsk, på samma ställe. Blev detta år lite för ont om tid vid påsk så har planerat att ge mig ut på fredag och spendera natt på myr i gömsle. Problemet är kanske att våren i år var som förra året litegrann (fast med mindre översvämningar) - rätt kallt, rätt kallt, rätt kallt - sommar! och nu har det varit 17C och molnfritt i en vecka sedan påsk. Tror ni orrar ännu spelar på samma latitud som Skinnskatteberg ungefär? Kommer att få en workout av att bära en del utrustning i omgångar över terräng utan stig hur det än är, vilket alltid är trevligt, men det vore lite moloket att inte se mer än ett par arga talgoxar.

Kanske har ingen någon aning, isf kommer jag åtminstone att prova.

Jag har ett orrspel som jag besöker regelbundet varje vår sista veckorna i april. Jag hade liknande oroliga aningar inför denna säsong, om att den varma avslutningen av april kanske skulle göra att orrarnas säsong skulle sluta tidigare än vanligt. Till min stora glädje konstaterar jag att de inte tycks påverkas alls av den i övrigt varma och torra våren. För två år sedan noterade jag att hönorna kom till spelplatsen för att para sig under några korta dagar, nämligen mellan 27 april till 1 maj. Därefter avslutades parningarna snabbt. Men under de här dagarna var det som att det dråsade ner hönor som nästan ställde sig på rad för att para sig. Jag hade "oturen" att använda ett 600 mm tele som visade sig vara alltför starkt. Hönorna gick nämligen innanför närgränsen, där parningsakterna utspelade sig, i de scener som jag drömde om att kunna fånga på bild. Jag fick nöja mig med att se på det och "spela in" scenerna på näthinnan.
I år ser det ut att bli en repris på detta. Hönorna har än så länge endast gäckat tupparna och gått undan i sista stund, strax innan tupparna varit beredda att bestiga dem. Mitt spel ligger på gränsen mellan Uppland och Västmanland, så det är säkert jämförbart med ditt spel. Önskar dig lycka till. Du får säkert fina morgnar om du går ut de dagar som är kvar till 1 maj.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag var på orrspel i mellersta Värmland i natt/morse. Jag var rädd att det skulle vara för sent, men jag har inte haft tid tidigare. Bästa orrspel jag någonsin varit på!
Totalt 11 tuppar och 3-4 hönor på plats. Spelet började ganska exakt kl 4 och höll på nästan till 10.
 

Bilagor

ANNONS