Annons

inköp av ny dator - råd efterlyses

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
En ofta förbisedd komponent är kraftenheten (PSU) som även den har en kylfläkt som kan väsnas. Om datorn står i en tyst lokal är en tyst dator trevligt.
Köp ett ljudisolerat chassi. Nu bor jag visserligen inte i en tyst lokal utan i ett område där det springer barn utanför så hör mer ljud utifrån.
 

cango

Avslutat medlemskap
satte ihop ett baspaket - processor/minne/moderkort/ssd

i listan finns två varianter - m.2 och vanlig 2.5". M.2 är snabbare, men vissa säger att skillnaden i praktiken är försumbar. (märks inte, om du inte mäter dvs)

Lägg till PSU och låda efter smak/plånbok. Eller använd befintlig låda.

Jag väntar själv på nya amd ryzen - 3000-serien. Den kommer 7 juli. Ryzen 9 3900x får 12 kärnor - mot 7 2700x som har åtta. Jag kommer ha den till rendering. Spelar inget. Hade hoppats på en 16-kärning i 3000-serien, och kanske den kommer senare.
Threadrippern blir lite för dyr dock.
 

Bilagor

gatosi

Aktiv medlem
Tack för alla svaren. Uppskattas! Att TS har varit tyst så ”länge” beror på att denne jobbar vanlig kontorstid och har barn.

I övrigt tar det också lite tid för mig att sätta mig in i det ni skriver. Ja, jag vet att det inte finns ett receptsvar. Mina frågor syftade mest på att få lite bakgrundskunskap för att sen kunna ta ett eget beslut. Dan Altemyr uppfattade det väl också på det viset men andra tips tar jag ju också in så klart. Jag har absolut fått några ledtrådar.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tack för alla svaren. Uppskattas! Att TS har varit tyst så ”länge” beror på att denne jobbar vanlig kontorstid och har barn.

I övrigt tar det också lite tid för mig att sätta mig in i det ni skriver. Ja, jag vet att det inte finns ett receptsvar. Mina frågor syftade mest på att få lite bakgrundskunskap för att sen kunna ta ett eget beslut. Dan Altemyr uppfattade det väl också på det viset men andra tips tar jag ju också in så klart. Jag har absolut fått några ledtrådar.
Hej

Jag tycker du ska sätta ett pris, då blir det mycket lättare att ge specifika råd. Beroende på vilken budget kan man välja olika strategier. Idag kan man få väldigt fina datorer precis under det allra bästa. Den sista biten när det gäller prestanda brukar vara kostsam.

Jag skulle köpa hellre köpa en bättre dator än en uttalad budget, prestandan håller längre och gör det mer kostnadseffektivt. Med en PC kan du alltid byta ut delar, vilket påverkar livslängden.
 

lonian

Aktiv medlem
Storlek på lådan spelar ju också in vilka komponenter man kan välja.
Idag måste inte datorn vara höga som hus utan kan vara relativt kompakt och lätta att flytta på.
 

gatosi

Aktiv medlem
Att det ska hålla länge är faktiskt viktigt för mig. Jag har ingen lust att behöva byta om tre år igen. Om jag vet att det håller kan budgeten bli lite generösare. Jag har i nuläget ingen riktig känsla för vad som är dyrt och vad som är billigt men om en proffsfotograf hamnar på 20 lax så känner jag spontant att det inte behöver vara mer än 10 för mig.

(P.S. ang videoredigering: Nej, det blir inga avancerade långfilmer. Snarare musikvideoformat.)

Annars har jag en fråga ang. operativsystemet:
Någon bekant till mig berättade att han med Windows 10 råkade ut för automatiska systemuppdateringar (som tydligen inte går att undvika längre med Windows 10, i motsats till Windows 7). Det medförde att äldre installerade program plötsligt slutade fungera.
Mina Adobeprogram är allihopa före CC. Kan det alltså hända att man plötsligt står där och CS5.5 vill inte längre? Någon som vet någonting om det?

Det är med andra ord inte bara prestandafrågan som jag grubblar över utan även kompatibilitetsfrågor. Kan en nyare dator t.ex. teoretiskt ställa till det för en äldre skärm med tillhörande kalibreringsmjukvara? Har en Eizo ColorEdge CX240, köpt 2013.

Den digitala invandraren undrar.
 

AFJ

Aktiv medlem
Annars har jag en fråga ang. operativsystemet:
Någon bekant till mig berättade att han med Windows 10 råkade ut för automatiska systemuppdateringar (som tydligen inte går att undvika längre med Windows 10, i motsats till Windows 7). Det medförde att äldre installerade program plötsligt slutade fungera.
Mina Adobeprogram är allihopa före CC. Kan det alltså hända att man plötsligt står där och CS5.5 vill inte längre? Någon som vet någonting om det?
Jag tror din bekant har rätt. Om jag minns rätt så uppdateras Windows 10 Home helt automatiskt. Har man Wndows 10 Pro så går det att pausa men bara i max 35 dagar, sedan måste uppdateringarna installeras. Googlar man lite så finns det dock en del tips om hur man kan disabla Windows Update helt - vet inte om det funkar.

Hur som helst, normalt vill man hålla sin dator uppdaterad kontinuerligt.

Det finns alltid en risk med att gamla program slutar fungera i och med en uppdatering. Risken är dock normalt sett liten. Jag jobbar t ex själv dagligen med ett program som är från 2002 som fortfarande fungerar utmärkt på XP, Win7, Win 8.1 och Win10.

Några garantier finns förstås inte - så det är bara att gilla läget.

Googla och se om dina gamla program funkar på Windows 10 idag. Gör de det så är chansen väldigt god att de kommer funka även om det kommer uppdateringar till Win 10.

Är man verkligen beroende av ett äldre program kan det finnas en vits med att faktiskt spara den gamla datorn.
 
ANNONS