Annons

Fujifilm X-T2

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
Funderar starkt på att eventuellt gå över till Fuji då både X-T2 och Fuji's objektiv lockar väldigt mycket :) Men jag fotar enbart i RAW och använder Lightroom och man blir ju lite avskräckt när man läser om och även ser exempel på "vattenfärgseffekten" :(.
Hur illa är det egentligen med detta idag? Jag har läst här och där att det åtminstone ska vara bättre i nyare versioner av LR.
Har aldrig direkt märkt av vattenfärgseffekten så vida man inte letar efter den. :)
 

afe

Aktiv medlem
Jag har inte sett några problem med "vattenfärgeffekt" trots att jag använder LR. Jag är dock inte så himla kinkig, utan är nöjd med att bilderna kan bli jäkligt bra från kameran (om jag lyckats spaka rätt).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vattenfärgseffekten är nästan helt borta från LR. Det var väl det som var buggen. Nu rör det sig mest om korvartefakter som man kan få om man drar i clarity och sharpening. Ser m,an till bildkvalité är både ON1, Phase One och Iridient bättre.
Fast även om skillnaden är synlig lär man inte se det förrän man printar riktigt stort.
Skall namn jämföra raw-program bör man nog se till helheten.
Jag äger samtliga ovanstående program och har dem uppdaterade till senaste version.
ON1 släppte just en ny version. Den har fortfarande buggar. Idag svor jag över att det tog 20 minuter att exportera 15 bilder till JPG.
Nä'r jag vill ljusa upp ett öga så rör sig hela bilden precis som jag hade handen vald istället för wen pensel. Sådant kan också göra en vansinnig.
Phase One envisas med att krascha så fort jag försöker importera nya bilder. När man startat om 20 gånger så har man kanske lyckats få in bilderna från månaden. När man sedan väl fått in bilderna så kan man kanske få fram det bästa bildresultatet av samtliga ovanstående.
Idirient är en bra men också en ren raw-konverterade. DEt jag aldrig tyckt om är förhandsvisningen av resultatet. Det är ofta missvisande.
Först när man konverterat resultatet till JPG eller TIFF ser man ordentligt om man råkat överskärpa eller fått färgerna fel.
Av alla program jag kör är LR det som krånglar minst. Det betyder också mycket.
Så sett ur ett helhetsperspektiv är LR fortfarande en stark spelare.
Jag börjar alltid där. Får jag inte fram resultatet jag önskar så provar jag andra alternativ.
 

Brix

Aktiv medlem
Vattenfärgseffekten är nästan helt borta från LR. Det var väl det som var buggen. Nu rör det sig mest om korvartefakter som man kan få om man drar i clarity och sharpening. Ser m,an till bildkvalité är både ON1, Phase One och Iridient bättre.
Fast även om skillnaden är synlig lär man inte se det förrän man printar riktigt stort.
Skall namn jämföra raw-program bör man nog se till helheten.
Jag äger samtliga ovanstående program och har dem uppdaterade till senaste version.
ON1 släppte just en ny version. Den har fortfarande buggar. Idag svor jag över att det tog 20 minuter att exportera 15 bilder till JPG.
Nä'r jag vill ljusa upp ett öga så rör sig hela bilden precis som jag hade handen vald istället för wen pensel. Sådant kan också göra en vansinnig.
Phase One envisas med att krascha så fort jag försöker importera nya bilder. När man startat om 20 gånger så har man kanske lyckats få in bilderna från månaden. När man sedan väl fått in bilderna så kan man kanske få fram det bästa bildresultatet av samtliga ovanstående.
Idirient är en bra men också en ren raw-konverterade. DEt jag aldrig tyckt om är förhandsvisningen av resultatet. Det är ofta missvisande.
Först när man konverterat resultatet till JPG eller TIFF ser man ordentligt om man råkat överskärpa eller fått färgerna fel.
Av alla program jag kör är LR det som krånglar minst. Det betyder också mycket.
Så sett ur ett helhetsperspektiv är LR fortfarande en stark spelare.
Jag börjar alltid där. Får jag inte fram resultatet jag önskar så provar jag andra alternativ.
Tack för ditt svar! En sak jag inte riktigt fått klarhet i angående vattenfärgseffekten eller korvartefakterna är om dom uppstår direkt när man laddar in filerna i LR eller uppstår dom när man börjar pilla med skärpe-reglagen? Personligen brukar jag generellt sett inte applicera nån extra skärpa på mina bilder, förutom ibland när t.ex fokus kanske hamnat en aning fel eller om det är nån liten aning rörelseoskärpa i bilden eller såklart om jag använt brusreducering.

Jag tycker också LR är väldigt bra och skulle helst inte behöva överge det. Jag kör fortfarande bara 4.4 dock, men om jag går över till Fuji kommer jag definitivt uppdatera till 6:an.

20 minuter att exportera 15 JPG's låter ju rätt stört ;P Har du mekanisk hårddisk eller? ;P

Annars har jag också läst att både Capture One, ON1 och Iridient ska vara bättre än LR.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack för ditt svar! En sak jag inte riktigt fått klarhet i angående vattenfärgseffekten eller korvartefakterna är om dom uppstår direkt när man laddar in filerna i LR eller uppstår dom när man börjar pilla med skärpe-reglagen? Personligen brukar jag generellt sett inte applicera nån extra skärpa på mina bilder, förutom ibland när t.ex fokus kanske hamnat en aning fel eller om det är nån liten aning rörelseoskärpa i bilden eller såklart om jag använt brusreducering.

Jag tycker också LR är väldigt bra och skulle helst inte behöva överge det. Jag kör fortfarande bara 4.4 dock, men om jag går över till Fuji kommer jag definitivt uppdatera till 6:an.

20 minuter att exportera 15 JPG's låter ju rätt stört ;P Har du mekanisk hårddisk eller? ;P

Annars har jag också läst att både Capture One, ON1 och Iridient ska vara bättre än LR.
Tycker du skall hålla dig till det du är van vid. Det tar lång tid att lära sig ett nytt program som Capture One eller ON1.
Iridient är mycket enklare. De har en intressant konverterade som framkallar raw-filen och sedan drar den som DNG. Kan vara en lösning som fungerar bra och förbättrar LR.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Capture one är busenkelt. Se deras 10min introfilm så är det klart.
Fixar man inte det så fixar man nog inget program.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Capture one är busenkelt. Se deras 10min introfilm så är det klart.
Fixar man inte det så fixar man nog inget program.
NU tar du allt i. Jag har recenserat och program och hålla på med datorer sedan 1982 eller liknande.
Jag har kört Capture One tidvis sedan före Lr fanns.
Ändå har jag svpårt att hänga med i alla deras nya funktioner och förstå dem fullt ut.
Tror inte jag är helt korkad heller.
Att påstå att man lär sig Capture One på 10 minuter är bara dumt. Säg att du kan det ordentligt efter 10 timmar och många tetorials senare är även det en förenkling.
Varför tror du att Phase One har så många tutorials tillgängliga och ständigt släpper nya?
För att det är så enkelt att det tar 10 minuter att lära sig?
I så fall måste det varar Phase One som är idioter.
 

alfin

Aktiv medlem
Phase One envisas med att krascha så fort jag försöker importera nya bilder. När man startat om 20 gånger så har man kanske lyckats få in bilderna från månaden. När man sedan väl fått in bilderna så kan man kanske få fram det bästa bildresultatet av samtliga ovanstående.
Det är nog kopplat till din dator i så fall. Jag har nu skippat LR helt och kör Capture One 10.1 fullt ut i och med stödet för komprimerade Fujiråfiler och på min Win 7 arbetsstation förekommer inga krascher överhuvudtaget.

Kolla ditt grafikkort, se till att det är supportat och att du har senaste drivrutinerna installerade. Om inte, koppla ur grafikaccelerationen.

Har du gigantiskt många bilder i katalogen kanske du också ska prova att dela upp den.
 

easyrider

Aktiv medlem
Tyngsta argumenten för uppgradering till xt-20 ell xt- 1

Hej!

Har xt-10 nu men funderar på beg xt-1 alternativt ny xt-20. Ev ny xt-2 även om det blir mer kronor än jag tänkt mig.

Ni som haft xt-10 eller xt-1 vad är den största skillnaden? Skillnad mellan xt-1 och xt-2 är jag klar över eftersom jag provat båda.
 

smislo

Aktiv medlem
Hej!

Har xt-10 nu men funderar på beg xt-1 alternativt ny xt-20. Ev ny xt-2 även om det blir mer kronor än jag tänkt mig.

Ni som haft xt-10 eller xt-1 vad är den största skillnaden? Skillnad mellan xt-1 och xt-2 är jag klar över eftersom jag provat båda.
Nu har jag köpt X-T20...efter att använt den i en månad och 2000 bilder undrar jag om jag ändå inte köpt X-T2...

Jag valde X-T20 pga, storlek och pris. Två grejor jag retar mig på X-T20, väldigt dålig grep (mycket bättre blir det med MHG-XT10 men då faller det hela med storlek och vikt) och batteri/ minneskort lycka kan inte öppnas om man har något skruvar i stativ fäste. Använder Peak Design rem och kan ej använda den fullt ut.

Hoppas att FUJIFILM svarar på SONYs A9 med X-T3 :) .. då får man backup kameran i X-T20 och snabb kamera i X-T3...

Har märkt att jag behöver en kamera med vindvinkel objektiv och en med telezoom... hinner inte byta objektiv eftersom det händer mycket på rätt kort tid...
 

Brix

Aktiv medlem
Jag har nu blivit med en X-T2 och ett Fujinon 16/1.4 och jag är helt kär <3.

X-T2:an är ett mästerverk till kamera. Att ha rattar för alla inställningar är så intuitivt och smidigt. Varför gick man egentligen ifrån denna design? Älskar också att den är väldigt anpassningsbar.

EVF:en är underbar! Var lite skeptisk till EVF först pga. lagg Och varför har aldrig nån berättat för mig hur fantastiskt focus peaking är? För mig som fotar landskap och macro så kommer det bli mycket användbart.

Och vilken byggkvalité! Uttrycket "built like a tank" är mycket passande för att beskriva den :). Tycker även greppet är oväntat skönt att hålla i, nåt som jag var rädd för inte skulle vara fallet innan jag köpte den. Det skulle dock inte göra nåt om det var lite större/djupare. Jag kanske köper till nåt extra grepp så småningom.

16/1.4-objektivet är även det helt underbart. Lika gedigen byggkvalité som X-T2:an och har fantastisk bildkvalité! Riktigt skarpt och ger starka kontraster.

Det enda jag saknar nu är ett vettigt macro-objektiv :( Jag hoppas verkligen att det utannonserade 80mm macrot kommer snart. Verkar dock som att det kan bli väldigt dyrt samt att det ser ut att kunna väga en del :/

Det känns verkligen som Fuji gör kamerautrustning till oss som älskar att fota. Inga gimmicks eller "häftiga" funktioner(även om flera funktioner ändå är häftiga), bara högkvalitativa verktyg för att skapa vackra bilder <3.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har nu blivit med en X-T2 och ett Fujinon 16/1.4 och jag är helt kär <3.

X-T2:an är ett mästerverk till kamera. Att ha rattar för alla inställningar är så intuitivt och smidigt. Varför gick man egentligen ifrån denna design? Älskar också att den är väldigt anpassningsbar.

EVF:en är underbar! Var lite skeptisk till EVF först pga. lagg Och varför har aldrig nån berättat för mig hur fantastiskt focus peaking är? För mig som fotar landskap och macro så kommer det bli mycket användbart.

Och vilken byggkvalité! Uttrycket "built like a tank" är mycket passande för att beskriva den :). Tycker även greppet är oväntat skönt att hålla i, nåt som jag var rädd för inte skulle vara fallet innan jag köpte den. Det skulle dock inte göra nåt om det var lite större/djupare. Jag kanske köper till nåt extra grepp så småningom.

16/1.4-objektivet är även det helt underbart. Lika gedigen byggkvalité som X-T2:an och har fantastisk bildkvalité! Riktigt skarpt och ger starka kontraster.

Det enda jag saknar nu är ett vettigt macro-objektiv :( Jag hoppas verkligen att det utannonserade 80mm macrot kommer snart. Verkar dock som att det kan bli väldigt dyrt samt att det ser ut att kunna väga en del :/

Det känns verkligen som Fuji gör kamerautrustning till oss som älskar att fota. Inga gimmicks eller "häftiga" funktioner(även om flera funktioner ändå är häftiga), bara högkvalitativa verktyg för att skapa vackra bilder <3.
Grattis till en jättefin kamera (som jag själv gärna skulle vilja ha)! :)

Om du kan nöja dig med 50mm/2,8 Makro så har Zeiss ett mycket trevligt sådant med äkta 1:1 avbildning.
 

Brix

Aktiv medlem
Grattis till en jättefin kamera (som jag själv gärna skulle vilja ha)! :)

Om du kan nöja dig med 50mm/2,8 Makro så har Zeiss ett mycket trevligt sådant med äkta 1:1 avbildning.
Tack :) Jag kan absolut rekommendera dig att skaffa en ;)

Jo, Zeiss macro-objektiv verkar riktigt bra, men tyvärr saknar det ju stabilisering samt att det bara är just 50mm.

Jag har även kollat på Fujis 60/2.4, men detta har ju inte heller stabilisering samt att det ju bara har 1:2 i förstoringsgrad. Även 60mm är lite i kortaste laget.

Det kommande 80mm macrot verkar ju nästan perfekt, bortsett från som sagt priset och potentiellt vikten. Gillar inte när objektivet väger mer än kamerahuset :( Ingen tvekan om att det kommer ha fantastisk bildkvalité iaf.

Tycker runt 70-100mm är ganska optimala brännvidder för macro.
Är det kortare så måste man gå väldigt nära, är det längre så tenderar det att bli rätt skakigt när man kör handhållet.
Gillar även att kunna använda macrot som kort tele.
 

ajoe

Aktiv medlem
Jag har mitt 90 mm Tamron med Nikonfattning sedan tidigare och det är väldigt bra och ofta blir ju macro ändå totalt manuellt.

Men även jag väntar på Fujis macro, både nedbländning och stabilisering skulle vara värdefullt när man ligger nere i blåbärsriset eller jagar en humla.

Har någon sett en uppfattning om när den kommer eller vad den kan komma att kosta?
 

Brix

Aktiv medlem
Jag har mitt 90 mm Tamron med Nikonfattning sedan tidigare och det är väldigt bra och ofta blir ju macro ändå totalt manuellt.

Men även jag väntar på Fujis macro, både nedbländning och stabilisering skulle vara värdefullt när man ligger nere i blåbärsriset eller jagar en humla.

Har någon sett en uppfattning om när den kommer eller vad den kan komma att kosta?
Vad jag läst så ska det komma i slutet på september och kosta $1200, vilket antagligen kommer landa på runt 12000:- här i sverige.. Nu vet jag dock inte hur pålitliga dessa uppgifter är, det finns ju inget bekräftat än.

Tamron 90mm har jag också tidigare haft och det var optiskt sett helt fantastiskt! Dock hade jag den lite äldre versionen som saknade stabilisering, hade seg och högljudd AF samt att det var plastigt.

Jag brukar använda AF även vid macro-fotande, numera kommer jag dock antagligen köra mer manuellt när man har ett så fantastiskt verktyg som focus peaking till sitt förfogande :)
 

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
Väcker liv i tråden igen.
Jag står i begrepp att köpa en xt2 i veckan och har börjat fundera över vädertätningen. Det är väldigt svårt att hitta några utlåtanden kring hur bra den är.
Finns det någon här som har plågat sin kamera lite utöver det vanliga och ändå kommit hem med den fungerande? Eller finns det någon som har lyckats ta sönder sin kamera på något sätt som inbegriper vädertätningen (tänker ffa på fukt)?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Väcker liv i tråden igen.
Jag står i begrepp att köpa en xt2 i veckan och har börjat fundera över vädertätningen. Det är väldigt svårt att hitta några utlåtanden kring hur bra den är.
Finns det någon här som har plågat sin kamera lite utöver det vanliga och ändå kommit hem med den fungerande? Eller finns det någon som har lyckats ta sönder sin kamera på något sätt som inbegriper vädertätningen (tänker ffa på fukt)?
Du skall nog inte oroa dig så mycket. Jag har ägt många digitalkameror under 20 års tid. Mest 5D kameror av olika versioner.
De första versionerna var inte direkt vädertätade. De fick utstå många riktiga skyfall och ingen gav upp.
NU har jag 5D MKIV och Fuji X-PRO2 och X-H1. De är mycket bättre skyddade. Har haft Fuji sedan 2012 och de har också fått utstå ösregn och stormar med regn. Ingen av dem har lagt av. Våra kameror tål mer än vi tror. Det är nog oftast fotografen som ger upp. Fast bada giller de förstås inte.
 

Brix

Aktiv medlem
Väcker liv i tråden igen.
Jag står i begrepp att köpa en xt2 i veckan och har börjat fundera över vädertätningen. Det är väldigt svårt att hitta några utlåtanden kring hur bra den är.
Finns det någon här som har plågat sin kamera lite utöver det vanliga och ändå kommit hem med den fungerande? Eller finns det någon som har lyckats ta sönder sin kamera på något sätt som inbegriper vädertätningen (tänker ffa på fukt)?
Jag har varit ute i både regn och snö med min X-T2 och mina vädertätade objektiv och aldrig fått några problem av nåt slag :)
 

Bjoernowitsch

Avslutat medlemskap
Autofokusen fungerar inte

Hej! Nu i höst har autofokusinställningen slutat fungera. Jag kan inte längre ställa in om kameran ska använda autofokus eller manuell fokusinställning, och det händer ingenting alls när jag tittar i sökaren eller på displayen. Till kameran har jag två objektiv, en zoom 18-135 mm och en 10-24. Det här inträffar på båda objektiven, och när jag trycker ner avtryckaren utan att verkligen trycka av, ser jag en mörkare fyrkant i mitten. Den gröna ramen som alltid ska synas, ser jag bara när jag försöker ställa in något, men när jag ska ta en bild, är den helt borta. Vad har hänt med kameran? Jag har också en X-T1:a som fortfarande fungerar, men det kan helt enkelt bero på att jag inte har använt den särskilt ofta sedan jag köpte X-T2:an för cirka 3 år sedan. Går det att få liv i kameran igen? Jag vore tacksam om någon kan hjälpa mig.
 
ANNONS