Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har försökt att få bort ett antal stora diffusa fläckar på flera Canon D50 kameror.
De syns tydligt vid minsta bländaren och är knappt skönjbara vid typ bl.10.
Använt både våtrengöring och med Sensor Gel Stick.
Dammparticklar tas bort men fläckarna finns kvar.

Kan det vara så att det är någon form av kondens som sitter bakom det yttre glaset på sensorn?
Kamerorna har varit ute en del men inte utsatts för något extremväder. Det var en lång period med väldigt "dävet" väder med hög luftfuktighet. Undrar om den kan ha "smugit sig in i sensorn?
Är du säker på att du inte fått aa-filtret skadat. Det kan ge dessa fläckar. Leica lider av fenomen på flera av sina senare modeller.
En del sensorer har också haft beläggningen på utsidan glaset och kan lätt skadas om man använder felaktig rengöringsvätska.
 

voitcanon

Aktiv medlem
Har x-e1 och x-m1 har endast fått en jobbig fläck på ena kameran som jag lyckades göra mycket värre så jag fick lämna in den...
 

Mats G

Aktiv medlem
Är du säker på att du inte fått aa-filtret skadat. Det kan ge dessa fläckar. Leica lider av fenomen på flera av sina senare modeller.
En del sensorer har också haft beläggningen på utsidan glaset och kan lätt skadas om man använder felaktig rengöringsvätska.
Försiktigt använd Visible Dust Sensor Clean rengöringsvätska, med deras svabbar är det jag använt.
Hur ska man kunna avgöra om aa filtret är skadat?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Försiktigt använd Visible Dust Sensor Clean rengöringsvätska, med deras svabbar är det jag använt.
Hur ska man kunna avgöra om aa filtret är skadat?
Jag har bara sett det på bild så jag har ingen egen erfarenhet gudskelov. Antar du vet hur damm och kondens fläckar ser ut normalt på sensorn i förstoring.
De är mörkast i mitten och ljusare mot kanterna.
När aa-filtret blir skadat är det en mörk ojämn kant runt fläcken och som sedan är ljusare i mitten.

Du kan titta själv på följande länk. Canon har haft vissa modeller där AA-filtrets beläggning på på utsidan glaset. Det pratades om bland annat 5DMKII men det visade sig sedan vara fel. 50D hör väl ungefär till samma årgång.
Eclipse släppte efter ett antal skador en speciell rengöringsvätska till dessa som heter Eclipse E2.
Detta eftersom vanlig Eclipse kunde orsaka skador.
 

Måns H

Aktiv medlem
Pollen?

Kan inte se någon länk?
Men jag bifogar en bild av de fläckar jag har. Dom är framprovocerade genom bl.32 och nivåer.
Jag hade precis likadana. Satt hårt fast. Gissningsvis pollen. Försökte ett antal metoder (titta några poster uppåt ovan) och sen köpte jag en Sensor Stick, Pentax original, och den funkade. Tre varv så var det nån enstaka prick kvar. Den tar jag nästa eller nästnästa gång.

Jag fick häromdan en ny lite grövre prick på sensorn som kameran inte fick bort. I stället för att blåsa runt med bälg tog jag till Sensor Sticken direkt. Kameran visar ju var pricken finns och ett enda tryck räckte!
 

peterlubeck

Ny medlem
Jag har precis haft min Panasonic Lumix GX7 på sin första sensorrengöring. Det var strax innan jul som jag upptäckte fläckar, och har försökt att ta bort dem själv med en sensorpenna men inte lyckats, så till slut lämnade in den till en fototekniker i Malmö. När jag skulle hämta kameran sa han att han hade försökt rengöra den 3-4 ggr, men att det inte spelade någon roll vad han gjorde så var det synligt en massa dammkorn kvar. De verkar alltså sitta under skyddsfilmen som sitter på sensorn, som det nu är i de här kamerorna. Han hade aldrig sett något liknande.

Innan den här kameran hade jag en GF1 i fyra år utan något problem med sensor, men nu är det kaos. Jag har hört att det system som används i de här kamerorna, samt Olympus, ska vara grymt effektivt på att ta bort dammpartiklar. Jag har kört den inbyggda rengöringen flera gånger men inget hjälper. På bilden kan man se att det är väldigt många, distinkta fläckar. Den är tagen f16 mot ett vitt kuvert och sedan har jag dragit upp kontrasten rejält för att det ska bli lättare att se.

Hur går man vidare? Kameran är köpt i Japan så jag vet inte hur det ligger till med garanti här i Sverige.
 

Bilagor

Hej, jag har haft problem ett längre tag med en elak liten fläck som inte velat gå bort. Men så kom jag på något smart och bra; Jag tog lite Ajax fönsterputs och spädde ut det med lite destillerat vatten. Döm om min förvåning, fläcken försvann ögonaböj och utan att lämna några ränder efter sig på sensorn. Testa det.
 

Måns H

Aktiv medlem
Destillerat är OK, avjoniserat tveksamt

Hej, jag har haft problem ett längre tag med en elak liten fläck som inte velat gå bort. Men så kom jag på något smart och bra; Jag tog lite Ajax fönsterputs och spädde ut det med lite destillerat vatten. Döm om min förvåning, fläcken försvann ögonaböj och utan att lämna några ränder efter sig på sensorn. Testa det.
Jag köpte "destillerat" vatten på apoteket men misstänker att det inte var destillerat utan avjoniserat. Avjoniserat kan vara aggressivt. Den kameran fick kontaktproblem mellan sensor och elektronik och fick kasseras. Jag har inga bevis men misstänker så här i efterhand att det var vattnet. Men i mitt fall var det inte en enda fläck utan massor av prickar på hela sensorn, pollen som satt hårt fast.
 

PMD

Aktiv medlem
Vilken är den stora skillnaden, och på vilket sätt är avjoniserat vatten "aggressivt"?
 

Måns H

Aktiv medlem
Avjoniserat vatten

Vilken är den stora skillnaden, och på vilket sätt är avjoniserat vatten "aggressivt"?
Jag har inte kunskap nog om detta utan reagerade i efterhand då elektroniken i kameran skadades sen jag försökt ta bort hårt fastsittande jox på sensorn. Trodde jag köpt destillerat vatten men såg sen att det var avjoniserat. En utmärkt produkt för mycket. Här i Norrköping används det för att göra rent under vattenfallen i stan, alger avdödas effektivt. Själv har jag använt det till fönstertvätt, men numera inte i kameran.

Engelska wikipedia anger "Deionized water is inherently acidic and contaminants (such as copper, dust, stainless and carbon steel, and many other common materials) rapidly supply ions, thus re-ionizing the water."

Hoppas nån som vet mer svarar.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Hur går man vidare? Kameran är köpt i Japan så jag vet inte hur det ligger till med garanti här i Sverige.
Trist. Det är väl bara ringa kundservice för Panasonic? Eller servicestället?



Vilken är den stora skillnaden, och på vilket sätt är avjoniserat vatten "aggressivt"?
Typ samma vatten, men framställt på olika sätt. Gemensamma namnet är avsaltat vatten. Rent vatten i sig är oxiderande.
Det är ingen fara att använda något av dom. De kommer inte ta sönder kameran. De är dock av olika renheter.

/Stefan
 
Smuts på bilder.

Hej, har det senaste fått en del smuts på mina bilder och jag har inte lyckats få bort dem. Bifogar en bild som visar där det sitter mitt på en av personernas öga. Är lite störande att få sådana här saker på bilderna. Har försökt blåsa bort det men sitter det på sensorn?
 

Bilagor

Astroscapist

Aktiv medlem

Astroscapist

Aktiv medlem
Det går inte att dra loss och få fram en klibbig yta som på ett klistermärke. Pappret är vitt på framsidan och gult på baksidan men det ser ut att vara ett enda papper och det är inte klibbigt på någon sida.
Låter som gammalt papper. Hoppas du köpt bra märke på gelsticken så den inte orsakar flott på sensorn.
Papprena är till för att ta bort smutsen som fastnar på gelen som kommer från sensorn.
Men för att rengöra och får den klibbig igen så är det bara varmt vatten och lite diskmedel som behövs.
Du borde kunna använda vanliga klisterlappar från 3M (sånt man använder i skrivaren) som substitut.
/Stefan
 

Stene_68

Aktiv medlem
Låter som gammalt papper. Hoppas du köpt bra märke på gelsticken så den inte orsakar flott på sensorn.
Papprena är till för att ta bort smutsen som fastnar på gelen som kommer från sensorn.
Men för att rengöra och får den klibbig igen så är det bara varmt vatten och lite diskmedel som behövs.
Du borde kunna använda vanliga klisterlappar från 3M (sånt man använder i skrivaren) som substitut.
/Stefan
Har sett att många har dåliga erfarenheter av att sådana gör fläckar på sensorn. Jag kommer åtminstone inte att använda den till min bästa systemkamera och vågar mig inte på att köpa någon dyrare clib stick heller. Min lämnade en fläck när jag testade på en gammal kamera, men jag fick bort fläcken med smear away.

Är det någon som vet om smuts kan brännas fast på sensorn så att det blir en permanent fläck? Sensorn kan ju bli varm och speciellt på en spegellös kamera eller när när man filmar med en DSLR.
 
ANNONS