Annons

Ta bilder!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

NixXxoN

Aktiv medlem
jag har sett att Fotosidan har lagt in när man högerklickar på en bild för att "ta" bilden så har dom lagt in en "spärr". Den är inte så effektiv, man kan kan gå runt den rätt lätt. Säger dock inte hur men det borde kanske gå att förbättra eller?!:confused:
 

Mira

Aktiv medlem
Går det alls att stoppa?
Jag menar du behöver ju inte ens "ta" bilden... dom "kommer" ju till dej...
 

NixXxoN

Aktiv medlem
vadå kommer?

vadå kommer? om jag vill ladda ner dom till min hårddisk så kan man bara fixa lite så har man kommit förbi den så kallade spärren. Jag menade inte att bara titta på dom!
 

Maxell

Aktiv medlem
Johan - Titta i mappen "temporary internet files" (eller vad den nu heter), så hittar du nog alla bilder du tittat på. Det var nog det som Lena menade med att den "kommer till dig", eller hur.
Spärren tar bara bort möjligheten att ladda ner direkt (med högerklick), men för att man överhuvudtaget ska se bilden så måste den ju laddas hem till din dator, och då hamnar den i temp-mappen, där man med lite tålamod kan leta reda på den.
 

NixXxoN

Aktiv medlem
högerklicka!

Men jag pratar om högerklicka. trycker jag ner en annan knapp samtidigt som högerknappen så kommer jag förbi direkt.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Sant - det är tekniskt omöjligt att hindra nedladdning så länge man levererar bilden till webbläsaren på "traditionellt sätt", dvs via en URL.

Högerklickspärren gör det lite svårare för den "vanlige surfaren", men den som verkligen vill ta ner en bild kan alltid göra det med mer eller mindre tekniska tricks även om man skulle lyckas spärra högermenyn helt. Det ligger i webbteknikens natur.

Ett alternativ vore att använda en Java-applet som visar bilden, men det går ändå att ta en skärmdump och på så sätt få tag i bilden. Jag har dock sett en plugin som gjorde det omöjligt att ens göra en skärmdump men det ger en del andra problem.

Men jag förstår inte varför skall jag ta bort en halvfunkande spärr bara för att vissa kommit på hur man kommer runt den.

Johan - vilken browser kör du?
 

NixXxoN

Aktiv medlem
Nä!

Nej, jag menade inte att man ska ta bort spärren. Jag undrade bara om det går att spärra totalt. Naturligtvis kan man ju ha kvar spärren. :)
Internet Explorer:D
 

Stefan

Medlem
verkar det inte jävligt ointressant att spärra bilder överhuvudtaget?
jag menar, varför lägga upp bilder som man inte vill ska visas?
man kan ju alltid ta en skärmdump om man nu vill...
då använder du inte browsern för att ladda ner bilden och kan på så sätt alltid komma förbi de spärrar som finns.
så enda sättet att hindra folk från att ladda ner ens bilder måste vara... ...att låta bli att lägga upp dem.
fotosidan skulle bli rätt stel då...
 

mattiasw

Medlem
Spärren finns inte i Internet Explorer 6

I Internet Explorer 6 (som jag installerade idag) upptäckte jag att en liten (frivillig) toolbar uppenbarade sig med fyra knappar. Knapparna har följande funktioner; Spara till disk, skicka som bifogad fil via e-post, skriv ut bilden och slutligen en knapp som öppnar My Pictures mappen på din PC.

Här är ett klipp från hjälpfilen:
"Using the image toolbar in Internet Explorer

The image toolbar makes it easy for you to save, print, or send in e-mail images that you find on the Web. The image toolbar appears when you point to an image on a Web page.

Click this To do this
Save the image. Images are saved to your My Pictures folder unless you specify a different location.
Print the image.
Send the image in e-mail using your default e-mail program.
Open your My Pictures folder."

Kanske går det att lägga in en spärr för den!?

/Mattias
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
IE6:s "Image Toolbar" borde nu vara avstängd på stora albumbilder - kan någon med IE6 konfirmera?

Vi har gjort det svårare att norpa bilder efter önskemål från våra medlemmar. Jag tror nog alla vet om att ens bilder "kan få vingar" när man lägger dom på nätet, men vi behöver väl för den skull inte göra det hur enkelt som helst för vem som helst att plocka ner bilderna?

Finns det nu fotografer som tycker det är OK att dennes bilder används på andra sajter, kan skickas som vykort etc skall vi hitta på någon märkning för detta, så man explicit får godkänna sådan användning (photo.net har detta har jag sett).

Jag förstår helt enkelt inte argumentet att det är meningslöst att ha en spärr mot nedladdning, bara för att det finns vägar runt den spärren för den som är lite "händig"? Jag tycker det är som att säga att det inte behövs lås på huset, bara för att tjuven ju ändå kan krossa en ruta och gå in...
 

NixXxoN

Aktiv medlem
Intressant att en fråga om det går att förbättra spärrar eller inte ledde folk till att spekulera om att totalspärra eller släppa helt fritt!:)
 

acke

Avslutat medlemskap
Tillfället gör tjuven!

Jag måste ge Christer mitt fulla stöd i denna fråga. Inget skydd är perfekt, med det betyder inte att man ska avstå från skydda sig. Det gäller i alla sammanhang.

Jag låser alltid min cykel. Häromdagen blev cykeln ändå stulen:mad:, och jag fick skaffa en ny. Jag kommer att fortsätta att låsa min nya cykel... :)
 
ANNONS