Annons

Ljusstarkt, snabbt och tyst objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Kaysa

Medlem
Hej,
Jag efterlyser tips på ett objektiv som har f/1.4 eller 1.8 helst, snabbt och tyst. Det ska passa Nikon D7100 och kosta helst under 5000 kr men definitivt under 10000. Ska användas inomhus till porträtt och på andra ställen med lite ljus. Vad tänker du?
 

Olof R

Aktiv medlem
Till en D7100 borde en Sigma 50mm f1:1,4 Art fungera riktigt bra. Det är ett objektiv som jag själv tycker är bland de bästa 50mm som finns till en spegelreflexkamera även om man inte behöver bry sig om priset. Du kan t.ex läsa lite mer om det här: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=si50artni
Priset nytt ligger en bit över 6000kr men med lite tur kan du hitta ett begagnat under 5000kr. Eftersom det mesta jag har att säga är positivt så ska jag försöka ta fram något negativt. En del kan nog tycka att det är lite väl stort och tungt. Det kan också vara ett minus att det inte är vädertätat, men det kanske inte spelar så stor roll för dig eftersom du mest ska använda det inomhus.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Använd något av de objektiv du har för att se vilken brännvidd du önskar, eller du kanske redan kan se det på liknade bilder du tagit. Men det är troligen någonstans 35-50/1,4 du hamnar på en cropkamera. Förslaget Sigma 50/1,4 art är utmärkt om du fastnar för 50mm, köp inte nikons motsvarighet det är väldigt mjuk i skärpan på 1,4
 

x-country

Aktiv medlem
En brännvidd på 50 mm på din kamera kan bli snäv inomhus. Men för mycket vidvinkel kanske inte passar för porträtt. Precis som redan nämnts så prova brännvidderna med ditt zoom objektiv om du har ett.

Jag tycker att mobilkamerorna idag har en bra brännvidd som passar inomhus. De brukar ligga mellan 28-35 mm.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej,
Jag efterlyser tips på ett objektiv som har f/1.4 eller 1.8 helst, snabbt och tyst. Det ska passa Nikon D7100 och kosta helst under 5000 kr men definitivt under 10000. Ska användas inomhus till porträtt och på andra ställen med lite ljus. Vad tänker du?
Hej!

Patentsvaret de sista åren har väl alltid varit Nikon AFS 35/1,8 DX det kostar runt 2000 kr och presterar jättebra, ganska litet också. En längre brännvidd blir nästan omöjlig att använda till annat än just porträttfoto pga snäv bildvinkel, men samtidigt, ska man fota porträtt så är 50 mm svårslaget. Om du inte är brydd över storlek och tyngd och kan tänka dig andra alternativ är ju nikon AFS 17-55/2,8 DX härlig och kan hittas beg för priser väl inom din budget, dessutom är det byggt som en pansarvagn. Det finns ju oxå en sigma 18-35/1,8 en rejäl pjäs det oxå men den har jag inte använt, men ska enligt många vara jättefin och passar din budget perfekt, skönt med zoom tycker jag.
 

Kaysa

Medlem
Det jag har hemma nu är Tamron SP 70-200 f/2.8 vilket jag så långt det är möjligt använder före Sigma DG HSM 24-70 f/2.8 pga av att det är så mycket snabbare och bilderna blir skarpare. Dock lite bråkigt inomhus. 😊

Jag har testat olika brännvidder och 50 är nog ett bra val, 35 funkar också.

Jag gillar zoom, men finns det ett fast som har snabbare autofokus och mer skärpa så är det det som är viktigare.
 

MattiasL

Aktiv medlem
50 mm 1,8 eller 1,4 är väldigt fint och förhållandevis jättebilligt som porträttobjektiv på en sådan kamera. Det går att hitta en 1,4 av äldre modell för en tusenlapp, och de nya går för under 4500. 1,8-versionen är förstås billigare och nog bland det mest prisvärda du kan hitta i sammanhanget.
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag instämmer i att Nikons 35/1,8 DX är ett bra standardtips som väldigt få DX-fotografer inte borde ha.

Personligen är jag svag för motsvarande 35 mm på FX, dvs ca 24 mm på DX. Dumt nog finns inget lämpligt 24 mm DX-objektiv. Bästa alternativet är nog Sigma 24/1,4 Art.
Men vill man ha 50 mm på DX är förstås inte 24 mm något bra substitut.

Och ja, Sigmas två zoomar 18-35/1,8 och 50-100/1,8 bör absolut nämnas. Ska vara helt fenomenala och klöser tillbaka mycket av vad man förlorat i ljuskänslighet jämfört med FX. Dock kanske svårmotiverade i just ditt fall.
 

ztenlund

Aktiv medlem
50 mm 1,8 eller 1,4 är väldigt fint och förhållandevis jättebilligt som porträttobjektiv på en sådan kamera. Det går att hitta en 1,4 av äldre modell för en tusenlapp, och de nya går för under 4500. 1,8-versionen är förstås billigare och nog bland det mest prisvärda du kan hitta i sammanhanget.
Jag tycker att AF-S 50/1,8G är det tveklöst vettigaste originalobjektivet på 50 mm till Nikon. När bara 1,4G fanns och jag hade bytt till småbild så satt jag i princip och väntade på att Nikon skulle komma med en uppdaterad 1,8, eftersom jag tyckte att 1,4:eek:rna inte var värda pengarna kontra prestanda och 1,8D har ganska ful bakgrundsoskärpa och är lite svag vidöppen. Däremot har den lägst distorsion av allihop.
 

lonian

Aktiv medlem
Det jag har hemma nu är Tamron SP 70-200 f/2.8 vilket jag så långt det är möjligt använder före Sigma DG HSM 24-70 f/2.8 pga av att det är så mycket snabbare och bilderna blir skarpare.

Egentligen har du redan rätt bra porträtt gluggar om du bara hade en fullformats kamera.
 

Kaysa

Medlem
Tack!

Tack för alla svar! Jag har gjort en lista på de jag ska läsa på om och sen en ny lista på ett par som jag ska prova i verkligheten.

Man kan alltid önska mer och bättre utrustning men man är ju alltid där man är just då. 😊
 

Kaysa

Medlem
Berätta mer om blixt med tigger! Jag har blixt men tycker det är svårt att få snyggt inomhus i lite ljus.

Som exempel var jag på en mycket lokal modevisning i våras där det var långt ifrån tillräckligt ljus för mig att handhålla D7100 med 24-70 utan blixt. Men med blixt blev det de långa skuggorna på de platser där de gick nära väggar. Jag kanske bara får öva med blixten helt enkelt. Hade varit skönt att slippa den för jag är inget fan av den.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Just catwalken är väl svårt att göra ngt åt om man inte har ngn slags officiell tillåtelse o kan placera ut blixtar. Men det är ju bara o fråga. Man kan inte få mer än ett ja eller nej till svar.

Föreslår att du går med i denna grupp o tittar lite på exempel.
O ställa frågor innan man köper ngt alls.

https://www.facebook.com/groups/speedlightfundamentals/

Sen finns Strobist.com som är än större.

Mvh Erik
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Berätta mer om blixt med tigger! Jag har blixt men tycker det är svårt att få snyggt inomhus i lite ljus.

Som exempel var jag på en mycket lokal modevisning i våras där det var långt ifrån tillräckligt ljus för mig att handhålla D7100 med 24-70 utan blixt. Men med blixt blev det de långa skuggorna på de platser där de gick nära väggar. Jag kanske bara får öva med blixten helt enkelt. Hade varit skönt att slippa den för jag är inget fan av den.
Det gar att ta fina bilder med blixten monterad pa kameran. Prova att rikta den mot en vit vagg, antingen at sidan eller bakom ryggen. Det gar ocksa att rikta den upp i taket, snett framat, bakat eller at sidan.

Om du har ett blixtstativ och en radio-trigger kan du positionera blixten hogre upp och fran sidan. Nar du blir mer avancerad kan du borja anvanda ett paraply eller en softbox, och/eller flera blixtar, men det gar alldeles utmarkt med en bar blixt.

Det gar att kopa jattebilliga triggers och blixtar om man fotograferar utan automatik (vilket ar att rekommendera). Jag anvander ofta blixtar fran Yongnuo for mindre an 500:- och annu billigare triggers.

Exemplet nedan: bar blixt handhallen av min assistent till vanster om kameran, 28mm, f/11, 1/30s, ISO 400
 

Bilagor

Kaysa

Medlem
Jättefint! Som du skriver så kan man ta hjälp av externa blixtar och andra hjälpmedel. Om folk skulle stå still skulle det va lättare 🤪
 

j3n5

Aktiv medlem
Ska gluggen användas främst till porträtt så tycker jag en 50mm helt klart är att föredra på en D7100 om du så klart inte är ute efter grodperspektivbilder.. Nikons AF-S 50/1,4 G är inte så himla tokig heller. Om inte annat tokmycket smidigare än Sigmas nästan kilotunga mästerverk. Jag hade både 35/1.8 och 50/1.4 på tiden jag fotade m Nikons APS-C och gillade 50mm, dvs utsnitt 75mm , mycket mer till den typen bilder.
 
ANNONS