Annons

Tre objektiv, tre olika resultat på Canon EOS 700D

Produkter
(logga in för att koppla)

snoreeler

Aktiv medlem
Jag ska snart på ett jobb med min nu 5 år gamla Canon EOS 700D och jag har tre objektiv att välja

1) kitobjektivet 18-55 mm (f/3.5-5.6) som följde med kameran

2) Tamron 16-300 mm (f/3.5-6.3) som jag har haft ett antal år nu och som tjänat mig väl

3) Tokina 28-70 mm (f/2.8) nyinköpt som ett experiment

Det sistnämnda objektivet fungerar inte väl ihop med min kamera. Jag antar att det går bättre ihop med en fullformatskamera. Kan också vara jag som är van vid stabilisatorer i andra objektiv. Jag har gjort ett experiment som konstigt nog visar att kitobjektivet ger skarpast bilder. Är det månne optimerat för min kamera?

Jag är öppen för alla förslag och frågor
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det finns en bild av kit-objektiv som säger att de skulle vara nästill värdelösa, och det stämmer helt enkelt inte med moderna kit-objektiv. De kan vara väl så skarpa. Att det presterar bättre än din Tamron superzoom är inte konstigt. Tokina-objektivet har jag ingen erfarenhet av, men som sagt, kit-objektiv nu för tiden är ofta extremt bra med tanke på priset.
 

snoreeler

Aktiv medlem
Det finns en bild av kit-objektiv som säger att de skulle vara nästill värdelösa, och det stämmer helt enkelt inte med moderna kit-objektiv. De kan vara väl så skarpa. Att det presterar bättre än din Tamron superzoom är inte konstigt. Tokina-objektivet har jag ingen erfarenhet av, men som sagt, kit-objektiv nu för tiden är ofta extremt bra med tanke på priset.
Då stämmer det väl överens med min syn på saken. Jag har den uppfattningen också att Tamron-objektivet är bäst runt 70-100 mm. Det får nog bli kit-objektivet som huvudobjektiv.

Nåt riktigt avancerat objektiv har jag vare sig råd eller tid att köpa nu, kanske senare under året
 

PMD

Aktiv medlem
Är det månne optimerat för min kamera?
Ja, det objektivet är designat för APS-C-stora sensorer, vilket inte ditt Tokinaobjektiv är. Ju mindre sensor en kamera har desto högre upplösningsförmåga behövs hos objektivet, så det är ibland ingen bra idé att sätta ett objektiv gjort för en större sensor på en kamera med en mindre sensor. (Men i väldigt många fall går det rätt bra ändå).

Det är inte förvånande att superzoomen inte är bäst. Sådana objektiv är en enda stor kompromiss, vilket kan vara acceptabelt i många situationer men det blir inga skärpemonster av sådana objektiv.
 

snoreeler

Aktiv medlem
Ja, det objektivet är designat för APS-C-stora sensorer, vilket inte ditt Tokinaobjektiv är. Ju mindre sensor en kamera har desto högre upplösningsförmåga behövs hos objektivet, så det är ibland ingen bra idé att sätta ett objektiv gjort för en större sensor på en kamera med en mindre sensor. (Men i väldigt många fall går det rätt bra ändå).

Det är inte förvånande att superzoomen inte är bäst. Sådana objektiv är en enda stor kompromiss, vilket kan vara acceptabelt i många situationer men det blir inga skärpemonster av sådana objektiv.
Tack för detta klargörande. Då är mina misstankar befogade.

Ett objektiv som gått bra är 50mm, hade ett tidigare och ska väl köpa igen. Får se om jag hittar en bättre begagnad kamera med fullformatssensor också
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag ska snart på ett jobb med min nu 5 år gamla Canon EOS 700D och jag har tre objektiv att välja

1) kitobjektivet 18-55 mm (f/3.5-5.6) som följde med kameran

2) Tamron 16-300 mm (f/3.5-6.3) som jag har haft ett antal år nu och som tjänat mig väl

3) Tokina 28-70 mm (f/2.8) nyinköpt som ett experiment

Det sistnämnda objektivet fungerar inte väl ihop med min kamera. Jag antar att det går bättre ihop med en fullformatskamera. Kan också vara jag som är van vid stabilisatorer i andra objektiv. Jag har gjort ett experiment som konstigt nog visar att kitobjektivet ger skarpast bilder. Är det månne optimerat för min kamera?

Jag är öppen för alla förslag och frågor
Innan jag köper nya objektiv jämför jag dem här https://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=763&Sample=0&FLI=0&API=0&LensComp=953&CameraComp=736&SampleComp=0&FLIComp=6&APIComp=1
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tack så mycket! Intressant att se hurpass bra kit-objektivet ändå är. Det finns väl knappt några riktigt dåliga objektiv längre?
Tamron 16-300 kvalar in på min lista över riktigt dåliga objektiv, men så blir det förstås när man behöver ett sådant zoomomfång. Canons 28-300L är inte heller någonting jag skulle skaffa för att få till 300 mm i brännvidd. https://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=295&Camera=736&Sample=0&FLI=7&API=2&LensComp=953&CameraComp=736&SampleComp=0&FLIComp=6&APIComp=1


Bättre då med ett 300/4L IS som nytt kostar 3ggr så mycket men som man kan finna billigare på begagnatmarknaden https://www.fotosidan.se/prylar/objektiv/fasta-objektiv/canon/canon-ef-300mm-f-4l-is_433
 

rronnbac

Aktiv medlem
Canon 300mm krossar Tamron på 300mm, men på alla brännvidder mellan 16 och 299mm är Tamron överlägset;-)

Det är inte bara ett skämt utan en påminnelse att alla objektiv medför kompromisser
 

martley

Aktiv medlem
Jag föreställer mig att ju större spann det är mellan kortaste och längsta brännvidden det är på ett zoomobjektiv, desto mera komplicerat (och dyrt) är det att få en jämn hög kvalitet i hela spannet, i alla egenskaper som man värderar. Det är antagligen därför som somliga föredrar fasta brännvidder. Men ett zoomobjektiv med ett kortare spann, som t.ex. kitobjektivet 18-55 borde alltså enligt mitt resonemang ha större förutsättningar att prestera bra än de andra i listan.
Sen får man oftast vad man betalar för i kvalitet och prestanda, det är ett annat sätt att säga att man kompromissar.
 
ANNONS