Annons

Uppgradera kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Sågaren

Medlem
Jag har faktiskt svårt att se att det är lättare. Däremot är det annorlunda och man kan föredra det ena eller det andra, alternativt tycka att båda fungerar bra beroende på vad man vill göra.

Ett smärre problem med resonemanget är dock att du tyckte att frågeställaren skulle titta på X-T20 med 18-55/2,8-4. Av de rattar du räknar upp ovan har den kombinationen bara hälften eftersom ISO-ratten saknas och objektivet bara har en elektronisk ring utan markeringar. Vill man ha full uppsättningar rattar så vill det till att plocka ihop rätt kombination.
Jaha, ditt inlägg kom in före mitt svar på Brixs...
Det belyser ju allt helt annorlunda...
 

Brix

Aktiv medlem
Jag har faktiskt svårt att se att det är lättare. Däremot är det annorlunda och man kan föredra det ena eller det andra, alternativt tycka att båda fungerar bra beroende på vad man vill göra.

Ett smärre problem med resonemanget är dock att du tyckte att frågeställaren skulle titta på X-T20 med 18-55/2,8-4. Av de rattar du räknar upp ovan har den kombinationen bara hälften eftersom ISO-ratten saknas och objektivet bara har en elektronisk ring utan markeringar. Vill man ha full uppsättningar rattar så vill det till att plocka ihop rätt kombination.
Jag upplever det som lättare iaf.

Det stämmer att X-T20 saknar ISO-ratt och att 18-55mm-objektivet inte har nån bländarring, men det är ändå en kombination jag absolut kan rekommendera. ISO kan man ju lägga på bakre command dialen t.ex så blir det ändå smidigt att ändra. Sen kan man ju såklart köpa andra objektiv med bländarring istället, nåt som trådskaparen kanske gör sen om han utvecklas och vill ha fler och bättre objektiv.
 

martinot

Aktiv medlem
Brix, detta var nog den kortaste och mest informativa beskrivning till varför Fuji är kul att fota med. Jag har kikat mer på Fuji XT20 och den verkar vara nästan kopia på M50 fast konfigurerad på ett helt annat sätt. Intressant också för de många fler objektiv jämfört med Canon EF-M men satan vad dyra dem är. Som jämförelse kan man köpa EF med EF-M adapter och/eller Viltrox Speed Booster så får man 2 objektiv i 1.
Summa summarum lockar nog Canon mer med en ev dealbreaker: långsam respons vid stillbildsfotografering på rörligt motiv. Iaf enligt vissa som recenserat.
Bra optik kostar i princip alltid. Så är det bara.

Enda sättet att komma runt det är att köpa beg. (vilket jag själv gjort med flera Fujinonobjektiv) istället för nytt.

Skall man köra en APS-kamera, så tycker jag att man skall matcha storlek och balans, och maximera bildkvaliteten, genom att köra för systemet anpassad APS-optik.

Keep it simple (and optimized). 🙂
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag är mycket sällan inne några menyer med min RX100, pytteknappar har den, men hjulet på baksidan har markeringar för +/- blixt och lite till. man lär sig snart dessa knappar, fast jag ändrar sällan tex +/- blir oftast bra tycker jag då. Har inställt på A-bländar val och justerar med den räfflade ringen runt objektivet, mycket smidigt och enkelt, väljer S-tiden om jag siktar på rörliga motiv. väldigt ofta räcker iso-100, men vet man att det blir fler rörliga motiv, kan man även på denna 1tums sensor gå upp till iso 800 om så krävs med hyggligt resultat. gräver inte i några menyer, jpeg har fått sin grundinställning som fungerar för mig och passar för många motiv. Det gamla tipset som Nilsson en gång i tiden från Foto sade om vitbalansen och att ställa den på sol har fungerat fint för många motiv. Kör samma med min gamla A77 A- bländare, men där fins det räfflade hjul både fram och bak att välja i mellan, A77 har alla dom förväntade knapparna och hjulen, en del knappar har lite fördjupning och andra något höjda för att känna skillnad, snabbtryck på iso-knappen och ändra med något av hjulen, syns galant och tydligt i sökaren eller +/- om man måste justera.

Men jag är en enkel amatörfotograf och inte så avancerad som många andra i tråden, långt i från någon teknik mästare och inte så där värst med bildbehandling, blivit slöare med åren liksom. Proffsen jobbar då förmodligen ständigt med menyerna, fingrarna rör sig snabbt bland alla knappar, men dit kommer jag nog aldrig.
 

martinot

Aktiv medlem
Proffs har inte tid att fippla med menyer, och därav att de har oftast mycket knappar (och/eller rattar) på sina kamerahus. Gärna stora lättåtkomliga sådana som fungerar med handskar.
 
ANNONS