Annons

Varför står det att mitt DPI är för lågt i Windows?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vad tjafsar ni om?
Dpi har inte ett skit och göra med hur stor bilden skall printas.
Det är en kvalitetsinställning på printern.
Och den har tryckaren redan sagt att de inte kan ställa under 600 dpi.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det verkar vara en totalt förvirrad debatt. Här har man ett format som r 12264 x 16352 PPI. En väldigt hög upplösning. Förmodar någon form av panoramabild.

Nu skall denna tryckas i vad jag förstår ett litet format. Största problemet torde vara att skala ner bilden. Ingen tryckpress eller skrivare kan återge så hög upplösning.

Vad man skall ha DPI till förstår jag inte. Det har med upplösningen på printern eller i tryckpressen att göra- En bra skrivare klarar 2400 DP!. Fast det gör inte en tryckpress.

Så tryckaren bör kunna använda det finaste raster han kan trycka med och ändå ha upplösning kvar som han inte kan återge.
Så jag förstår inte problemet.
 

alfin

Aktiv medlem
Så jag förstår inte problemet.
Det är inget problem. Tryckaren talar om vad som gäller för de bilder han ska trycka. Fotografen som inte begriper hur man ändrar utskriftsupplösningen på bilden, omyndigförklarar tryckaren och ett gäng Lightroom-entusiaster som aldrig ändrat upplösning i Photoshop hänger på och förklarar tryckaren som idiot. Go figure!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är inget problem. Tryckaren talar om vad som gäller för de bilder han ska trycka. Fotografen som inte begriper hur man ändrar utskriftsupplösningen på bilden, omyndigförklarar tryckaren och ett gäng Lightroom-entusiaster som aldrig ändrat upplösning i Photoshop hänger på och förklarar tryckaren som idiot. Go figure!
Jag anser inte det är fotografen som skall sätta rätt upplösning åt tryckeriet. Fotografen skall ge trckeriet en fil med tillräcklig upplösning.
Det är många gånger man inte vet i vilken typ av press det skall tryckas i.
Detta är om jag förstår det rätt en litografitryck i gråskala.

Att skapa ett original för att framställa tryckplåtar är upp till tryckaren. Han är den som vet bäst om det skall tryckas i ett tryckverk eller spepareras till flera tryckverk med olika nyanser av svart till grått.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är inget problem. Tryckaren talar om vad som gäller för de bilder han ska trycka. Fotografen som inte begriper hur man ändrar utskriftsupplösningen på bilden, omyndigförklarar tryckaren och ett gäng Lightroom-entusiaster som aldrig ändrat upplösning i Photoshop hänger på och förklarar tryckaren som idiot. Go figure!
Du får nog jobba lite på träffsäkerheten.

a) Jag har inte, som du fått för dig "förklarat tryckaren som idiot"
b) Jag är ingen "Lightroom-entusiast", tvärtom
c) Jag har "ändrat upplösning i Photoshop" massor med gånger

Go figure, sa Bull!
 

alfin

Aktiv medlem
Du får nog jobba lite på träffsäkerheten.

a) Jag har inte, som du fått för dig "förklarat tryckaren som idiot"
b) Jag är ingen "Lightroom-entusiast", tvärtom
c) Jag har "ändrat upplösning i Photoshop" massor med gånger

Go figure, sa Bull!
Och nu fokuserar du alldeles för mycket på dig själv! Det finns fler än du som skrivit i tråden, missade du det? Hur var det nu med träffsäkerheten?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Men håll med om att det är en rätt bra grundläggande kunskap att behärska som fotograf!
Jo det håller jag med om. Den där siffran 96 som verkar vara default för TS är säkert för skärmen. Fast om man skall sätta värden för skärmen så bör det ju vara PPI och inte DPI.

Jag vet att Crimson anser man skall ange 300 PPI för deras elektroniska laserskrivare. Sedan hanterar de DPI själva.
Min Epson 3880 trivs som de flesta andra Epson bäst med 360 PPI som untgångspunkt. Eller delar av det. Som 180 PPI, 240 PPI eller 720 PPI. Sedan kan man själv ange om det skall vara 1200 DPI eller om man har 720 PPI native kan det bli en knappt synbar förbättring om man ställer in 2400 DPI.
När mina nära och kära ber mmig skriva ut något hanterar jag detta åt dem. Jag kan inte begära att de skall veta hur min skrivare skall nå bästa resultat för deras original.
Dessutom skulle min skrivare och LR eller Capture One ge fullkomligt tusan i vad de skriver in för DPI.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Och nu fokuserar du alldeles för mycket på dig själv! Det finns fler än du som skrivit i tråden, missade du det? Hur var det nu med träffsäkerheten?
Det verkar vara du som har missat vad du själv har skrivit, eftersom du redan har riktat påståendet i a) direkt till mig förtäckt som en fråga. Enligt ditt senaste inlägg hänger a) till c) tydligen ihop.
 

alfin

Aktiv medlem
Det verkar vara du som har missat vad du själv har skrivit, eftersom du redan har riktat påståendet i a) direkt till mig förtäckt som en fråga. Enligt ditt senaste inlägg hänger a) till c) tydligen ihop.
Kom igen nu ztenlund, du brukar väl inte vara så jävla puckad! Ska sova nu, C Ya!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jo det håller jag med om. Den där siffran 96 som verkar vara default för TS är säkert för skärmen. Fast om man skall sätta värden för skärmen så bör det ju vara PPI och inte DPI.
Jag skulle nog säga att det är rätt osannolikt att skärmen är just 96 ppi. Däremot har Windows för sig att en skärm är 96 "dpi" som standard, men annars beror ju värdet på vad råkonverteraren eller kameran (om jpeg) sätter för något. Åtminstone Camera Raw och Capture One kan man ändra i och det bör väl även gälla LR, även om jag inte kan se efter.

Angående Windows och 96 dpi så kan jag notera att om jag tar en skärmdump får jag istället 144 dpi. Varför? Jo, datorn jag skriver på är en 14" med 2560*1440 och jag har den på 150% skalning för att få läsbar text. 96*1,5=144...

(Fabriksinställningen på skalningen var högre och närmare så att samma kalkyl matchat den verkliga ppi:n.)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag skulle nog säga att det är rätt osannolikt att skärmen är just 96 ppi. Däremot har Windows för sig att en skärm är 96 "dpi" som standard, men annars beror ju värdet på vad råkonverteraren eller kameran (om jpeg) sätter för något. Åtminstone Camera Raw och Capture One kan man ändra i och det bör väl även gälla LR, även om jag inte kan se efter.

Angående Windows och 96 dpi så kan jag notera att om jag tar en skärmdump får jag istället 144 dpi. Varför? Jo, datorn jag skriver på är en 14" med 2560*1440 och jag har den på 150% skalning för att få läsbar text. 96*1,5=144...

(Fabriksinställningen på skalningen var högre och närmare så att samma kalkyl matchat den verkliga ppi:n.)
Nu borde det ju inte vara DPI på den skärmdump du får ut. Skärmar har ju inga dots eller färgprickar. Den har pixlar. Det borde alltså stå PPI. Det gör det faktiskt i Mac.
Vad det sedan blir för DPI bestäms av vad jag ställer in i skrivaren.
Att sedan även DPI för en skrivare är också ett lite udda värde. En modern skrivare varierar storleken på färgdropparna den skjuter mot papperet beroende på motivet.
 

Artis

Aktiv medlem
Det är inget problem. Tryckaren talar om vad som gäller för de bilder han ska trycka. Fotografen som inte begriper hur man ändrar utskriftsupplösningen på bilden, omyndigförklarar tryckaren och ett gäng Lightroom-entusiaster som aldrig ändrat upplösning i Photoshop hänger på och förklarar tryckaren som idiot. Go figure!
1. Jag förklarar ingen här som idiot.
2. Har aldrig jobbat med Lightroom och aldrig varit Lightroom entusiast, däremot med Photoshop, DxO PL, Camera Raw, InDesign, vet även hur man ändrar bilden upplösning och lämnat massor av arbeten till olika tryckerier.
3. Här påpekar jag bristen på kommunikation och tryckarens brist på goodwill.
4. Vet ej hur trycksaker framställs i Windows, har jobbat med Mac sedan 1992.
5. Härmed lämnar jag den här disskussionen.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja helt klart:
- 20 cm = 7,87 tum
- 12264/7,87=1558
Bildens upplösning räcker alltså till 1558 pixlar (prickar) per tum i den storleken på utskrift.
En Epson skrivare vill ha 360 PPI för en bra utskrift. Når man bara 240 PPI är det lika bra att be LR interpolera upp bilden till 360 PPI. Något programmet gör otroligt bra.
Det ger en bättre utskrift.
I det här fallet får man be LR att räkna ner upplösningen till 720 PPI. Nu är en modern fotoskrivare det som ger högst kvalitet. En tryckpress kan inte komma i närheten.
Varken när det gäller färgrymd eller upplösning.
Idag finns det elektroniska tryckpressar som Indigo som mer fungerar som en kopiator. Varje ark kan ha olika motiv. Det är den typen av av pressar som trycker fotoböcker och mycket annat.
Sedan finns det förstås också många tryckpressar av traditionellt slag där man måste göra tryckplåtar och spänna in i pressen. Dessa är bra för upplagor på 2500 ark eller mer. Idag är det vanligt att tryckpressar för färgtryck har fler än 4 färger. Där seperationen sköts av dator och mjukvara. Ungefär på samma sätt som min Epson 3880 styrs av mjukvara som beräknar hur bilden skall printas med skrivarens 8 färger.

De felsta av dagens tryckerier har högteknologisk utrustning och det är därför idiotiskt att den som skickar in en bild dit skall ange DPI eller annat.
Det ärä tryckeriet som vet bäst hur man hanterar ett original så det ger bästa möjliga resultat vid tryckningen. Allt vi bör behöva göra är att skicka tryckeriet ett original/fil med tillräckligt hög upplösning. Det orignalet i den här tråden har ju mer än nog av den varan.
 

AFJ

Aktiv medlem
Läs trådskaparens första inlägg igen.

Han har inte direktkontakt med tryckaren.

Han bryr sig egentligen inte om saken men är nyfiken på hur dpi värdet som visas i Windows kan påverkas.

Den fråga är besvarad för såväl PS som Lightroom.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Läs trådskaparens första inlägg igen.

Han har inte direktkontakt med tryckaren.

Han bryr sig egentligen inte om saken men är nyfiken på hur dpi värdet som visas i Windows kan påverkas.

Den fråga är besvarad för såväl PS som Lightroom.

Precis, jag höll med mitt inlägg bara med TS om att problemet är att ”datorn säger fel”.
 

martinot

Aktiv medlem
En Epson skrivare vill ha 360 PPI för en bra utskrift. Når man bara 240 PPI är det lika bra att be LR interpolera upp bilden till 360 PPI. Något programmet gör otroligt bra.
Det ger en bättre utskrift.
I det här fallet får man be LR att räkna ner upplösningen till 720 PPI. Nu är en modern fotoskrivare det som ger högst kvalitet. En tryckpress kan inte komma i närheten.
Varken när det gäller färgrymd eller upplösning.
Idag finns det elektroniska tryckpressar som Indigo som mer fungerar som en kopiator. Varje ark kan ha olika motiv. Det är den typen av av pressar som trycker fotoböcker och mycket annat.
Sedan finns det förstås också många tryckpressar av traditionellt slag där man måste göra tryckplåtar och spänna in i pressen. Dessa är bra för upplagor på 2500 ark eller mer. Idag är det vanligt att tryckpressar för färgtryck har fler än 4 färger. Där seperationen sköts av dator och mjukvara. Ungefär på samma sätt som min Epson 3880 styrs av mjukvara som beräknar hur bilden skall printas med skrivarens 8 färger.

De felsta av dagens tryckerier har högteknologisk utrustning och det är därför idiotiskt att den som skickar in en bild dit skall ange DPI eller annat.
Det ärä tryckeriet som vet bäst hur man hanterar ett original så det ger bästa möjliga resultat vid tryckningen. Allt vi bör behöva göra är att skicka tryckeriet ett original/fil med tillräckligt hög upplösning. Det orignalet i den här tråden har ju mer än nog av den varan.
Kanske inte direkt hjälper TS (som dock redan fått flera konkreta lösningar/svar på sitt problem - och bra för TS att förstå detta för framtida uppdrag), men måste säga att du Mats sammanfattar det hela både mycket bra och sakligt (är själv nästan uppväxt på tryckeri - då min pappa jobbat med det större delen av sitt yrkesverksamma liv). Dessutom utan att klaga på andra tråddeltagare. Mycket bra!
 

Heimerdinger

Aktiv medlem
Lite irriterande att alla trådar på det här forumet ALLTID spårar ur!
Svaret varför Windows visar den info som windows visar besvarades på första sidan.

Problemet är inte längre ett problem.
Jag har själv inget intresse i vilka skrivare som kan skriva ut bilder med vilken upplösning eller varför vissa tryckerier säger till sina kunder vilken upplösning deras skrivare kan hantera.

Tryckeriet har naturligtvis inte sett min bild utan dom har bara haft kommunikation med kunden. Hen har i sin tur titta på bilden med Windows Photo Viewer.
Hen har läst att bilden har 96 dpi och skrivit till tryckeriet, som då i sin tur måste ha trott att det är en pytteliten fil eftersom den ska bli 20 x 30cm och därför vill dom inte ta jobbet då det kommer bli ett väldigt dåligt tryck.

Helt logiskt enligt mig, jag förstår absolut att tryckeriet säger som dom säger och jag kan även förstå att kunden säger som hen säger eftersom hen inte har några kunskaper i ämnet utan bara har läst info som Windows angett.
 
ANNONS