OBS: denna grupp är markerad som inaktiv. Gruppvärden kan aktivera den igen genom att redigera inställningarna.
Gammal 2019-10-17, 11:31
NGS

bildsten skrev: Maska av hörnen på någon av dina softboxar så har du en octabox.
Ja det är ju ett sätt att spara förståss. Men missar man inte mycket av potentialen med en Octa då? Blixtstyrka menar jag, plus att möjligheten till raster försinner. Men jodå, jag har provat att maska för att får en smalare ljusbild ibland och det funkar ju om man är noga.
Gammal 2019-10-17, 11:35
NGS

hbengtsson skrev: Jag har både 100 och 135:an. Som du säger så kräver 135 sitt rum. Dels tar den ju sin plats, men det blir också en hel del spridning/spill på mindre ytor. Ja, raster/hood är apdyrt
Ja det är det. Jag funderar på att man kanske kan köpa ett billigt raster. som är aningen för stort på t.Kaffebrus. Klippa till och gör nån slags hemgjord variant. Å andra sidan kan man ju vänta tills man har råd kanske. Det är trots allt roligare med riktiga grejor.
Gammal 2019-10-17, 11:43
NGS

gunnargren skrev: Ett prisvärt alternativ kan vara ett extra djup paraply med diffusor. Jag använder detta från Kaffebrus (127 cm): https://kaffebrus.com/produkt/paraply-extra-djupt som jag är supernöjd med. Har nästa helt slutat använda mitt 150 cm octabox sen jag köpte det här, då det är så enkelt och snabbt att sätta upp.

Här kan du se lite bilder jag tagit med paraplyet:
Bifogad fil 148999

Bild 1
Bild 2
Bild 3
Jaa, det är jättebra bilder det där med fint mjukt ljus. Paraplyer av olika slag är väl nåt jag kommer att ha mitt "standardsortiment". Det är ju värt mycket att dom är enkla att ha med sig förutom att det finns dom som ger en bra ljusbild för rätt situation. Jag har några. Bl.a ett 125cm deep silver från Elinchrom. Det påminner nog rätt mycket om det du visar, förutom att det är silver. Det blir ofta lite väl mycket krisp av det tycker jag. Så ett vitt står på min lista. Visserligen har jag diffusor till. Men med det jag vet nu skulle jag ha köpt ett vitt.
Men sen är ju det det där med raster, det vill jag ju ha. Så jag måste nog handla mer än vad som var meningen :)
Gammal 2019-10-17, 11:51
NGS

Bluebike skrev: Ska du välja mellan octabox och beautydish så välj octabox om du inte är ute efter den speciella look som beatudishen ger (komplettera med snyggtallriken sen om du behöver, finns några fabrikat av octa som kan förses med deflector). En beautidish har en sweetspot på ganska nära håll, när deflektorn verkar, egenskaperna går förlorade om den flyttas långt bort. Ljuset fallerav snabbt mot kanterna(Jag använder min med strumpa på som rund allmän ljuskälla på håll ibland, det blir ju inte mörkt). Octaboxen är mer universiellt användbar, 80 cm -1 m funkar till halvkropp. Har en riktigt stor också (1,8 m), som ger mer mjukare skuggkanter, men den kräver mer takhöjd än ett normalt rum. Oavsett rekommenderar jag raster i små lokaler om du tex inte vill belysa bakgrunden av misstag.
Tack för råden! Ja, jag har kommit att bli mer åt att det får bli en Octa av nåt slag. Det där med beutydish är ju faktiskt bara för att det är en sak som jag aldrig har provat att fotografera med. Och jag vill prova allt! Jag blir som ett barn när jag håller på med detta, löjligt men sant :)En, typ 1 meters Octa tror jag passar mig och mitt utrymme bäst, och att jag får mest nytta och glädje av. Sen finns ju deep octa från diverse tillverkare också.Dom borde ju vara roliga att jobba med tror jag. Men dom är djupa och då behöver man nog mera takhöjd förståss. En standard 1 meters octa får det nog bli om jag hittar en där jag har råd med rastret :)
Gammal 2019-10-17, 13:32
Ventures

Om man vill ha billiga raster och gillar att pyssla finns ju olika DIY -tips. Bla. ett bestående av pappersremsor ihopsatta med häftapparat. Inte så portabelt kanske men billigt och fungerande.
Gammal 2019-10-17, 16:18
bildsten

NGS skrev: Ja det är ju ett sätt att spara förståss. Men missar man inte mycket av potentialen med en Octa då? Blixtstyrka menar jag, plus att möjligheten till raster försinner. Men jodå, jag har provat att maska för att får en smalare ljusbild ibland och det funkar ju om man är noga.
Det är ju bara att prova och se om resultatet motsvarar förväntningarna.
Behöver du ett raster kan du ju köpa ett till softboxen som du maskar.
Softboxar och octaboxar kräver mycket utrumme när de inte används och man tröttnar snart på att plocka ihop dem och sätta upp dem så med tiden kommer de att vara uppsatta jämt. Men finns utrymmet så gör det kanske inget.
Besvara

Bokmärken

Taggar
porträttfotografering , studiobelysning , studiofoto , studiofotografering

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:42.