Annons

Kameror för 127-film

Produkter
(logga in för att koppla)

Huggbävern

Medlem
Det landade en Bencini Comet hos mig för någon vecka sedan men fjädrarna som styr slutaren hade vittrat sönder, så istället för att försöka fixa, så får den kameran bli något annat kul och så fixar jag en ny för fjuttiga pengar.
Och så har jag ropat in en Ferrania IBIS 44 och har fått upp ögonen för japanska Gelto.
Alla kameror är små för att vara mellanformatare och käkar 127-film utan vare sig senap eller ketchup, och sådan film går faktiskt att få tag i (Brunos Bildverkstad) och jag kastar iväg ett mejl till Central Camera i Chicago eftersom jag är på väg dit om ett tag och frågar om de har film till mig.

Men hittar man inte film, skaffar man en tomrulle, skär ner "bakpappret" till en 120-film och lindar upp pappret och 135-film på rullen och kör med det. Man vinner lite konstnärlighet då man exponerar över "sprockethålen".

Men innan jag testar 135-film, måste jag ha en fungerande kamera och jag har ett tygshok i nån sorts pleather (konstskinn) som ska bli en sådan där "mörkrumspåse" och en hel massa annat.

Innan jag slutar, här är Bencinin och dess förslappade slutare. Om jag kom på hur man "lagar den", kunde man kanske spänna upp den lite hårdare och minska slutarhastigheten).

(Och så väntar jag otåligt på första filmen jag tagit med min Kiev-4AM. Ska den eller FED-2an komma med till USA??)
 

Bilagor

ANNONS