Annons

BIOS i PC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuddas

Aktiv medlem
Har noterat att det finns många medlemmar som är kunniga datoranvändare. Tänkte därför försöka få svar på ett Boot-problem.
I min iver att förbättra förutsättningarna för bildredigering i en av mina datorer har jag uppgraderat en Lenovo 510S-071CB med en extra SSD M.2 NVMe-disk, dit jag klonat över Windows och alla fotoprogram, för att förbättra läs- och skrivhastighet samt programutrymme. Lagring har jag kvar på en mekanisk disk på 1 TB samt på ursprungliga SSD-platsen. Det nya SSD M.2-kortet är monterat på en adapter, PCI express X4, direkt på moderkortet. Det här innebär att datorn nu har tre separata hårddiskar med unika beteckningar C:\, D:\ och F:\.
Problemet är att när jag skall ändra startordningen i Bios tycks det inte finnas plats för mer än två val av hårddiskar, M.2 och Seagate (mekaniska). Den som jag monterat på moderkortet visas inte i Biosen och kan därför inte väljas som startdisk! Däremot visas alla installerade diskar både i "Diskhantering" och i "Utforskaren".
Någon som vet något om begränsningar i en Bios? Går det att uppgradera den jag har eller måste man leva med problemet? Tacksam för kommentar som kan ge någon ledtråd!
 

cardazio

Aktiv medlem
Kolla med supporten vad som gäller just för din dator. Min Dell t3600 stödjer inte detta och det är en biosbegränsning de inte kommer göra något åt.
Dock är den äldre.
 

MVPernula

Aktiv medlem
Jag har personligen haft detta problem när jag försökt installera windows på en M.2 SSD tidigare, det visade sig att jag kunde lösa det under windowsinstallationen med olika kommandon. Detta pga. att M.2 hårddisken var formaterad på ett sätt att den inte kunde väljas som BOOT drive enl. BIOS.

Här har du två forumlänkar med bra guider och tips som kan ta dig runt problemet:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1506691-m-2-ssd-hittas-inte-i-bios-eller-windows-installation

https://forums.tomshardware.com/threads/cant-install-windows-10-on-m-2.3082008/

Någonting som jag märkte nu när jag läste om det här själv var att de löste det genom att inte ha någon annan hårddisk installerad under tiden de försökte lösa problemet, och att en hårddisk kopplad till PCI-e x4 ingången gjorde det *omöjligt* att installera den som boot drive då den och M.2 ingången delade PCI-e banor. Drygt.
Detta var dock på en stationär dator med ett ASUS moderkort, men kan vara värt att ha i åtanke.

Lycka till!
 

Snuddas

Aktiv medlem
Bios i PC

Tack alla för intressanta svar och tips. Under tiden som frågan hängt i luften har jag, trotts allt, lyckats få igång Windows från "rätt disk" genom att ta bort alla diskar och sätta tillbaks ett i taget, och då börjat med den som jag klonat in Windows på! Därefter har Bios "lärt sig" var Windows startfil skall läsas in. Kontentan av detta är väl att när man börjar manipulera i datorns hårdvaror får man vara beredd på att studera hur BIOS fungerar.
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Tack alla för intressanta svar och tips. Under tiden som frågan hängt i luften har jag, trotts allt, lyckats få igång Windows från "rätt disk" genom att ta bort alla diskar och sätta tillbaks ett i taget, och då börjat med den som jag klonat in Windows på! Därefter har Bios "lärt sig" var Windows startfil skall läsas in. Kontentan av detta är väl att när man börjar manipulera i datorns hårdvaror får man vara beredd på att studera hur BIOS fungerar.
Precis som du själv skrev uppe är det viktigt att koppla bort andra diskar under första starten.
 
ANNONS