Annons

Oskarpt Sigma 18-35, Sigma 18-35+Canon 1300D dålig kombo?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fosho

Medlem
Hej! Jag upplever problem med mitt Sigma 18-35mm f/1,8 DC HSM Art. Det är köpt begagnat. Jag köpte det för att jag läst, och sett bilder på hur skarpt det är. Men mina bilder får inte den skärpan. Jag behöver efterarbeta bilderna massor för att ens komma nära skärpa.

Jag får skarpare bilder med mitt EF 50mm f/1,8

Har försökt läsa om liknande problem, förstått att fokuspunkterna kan vara lite skeva. Kan jag utesluta om detta skulle vara problemet på något vis? Jag har tyvärr inte möjlighet att testa mitt objektiv på något annat hus, om jag inte ber om lov på typ Elgiganten...

Kan det hända att mitt kamerahus är för budget för Sigma-objektivet? Eller borde jag kanske skicka iväg objektivet på service?

Eller kan det vara ett simpelt handhavandefel? Eftersom att jag får till skärpan med andra objektiv så tänker jag att det inte är så. Men jag är öppen för förslag. Vad säger ni om saken?
 

Affe.R

Avslutat medlemskap
Hej! Jag upplever problem med mitt Sigma 18-35mm f/1,8 DC HSM Art. Det är köpt begagnat. Jag köpte det för att jag läst, och sett bilder på hur skarpt det är. Men mina bilder får inte den skärpan. Jag behöver efterarbeta bilderna massor för att ens komma nära skärpa.

Jag får skarpare bilder med mitt EF 50mm f/1,8

Har försökt läsa om liknande problem, förstått att fokuspunkterna kan vara lite skeva. Kan jag utesluta om detta skulle vara problemet på något vis? Jag har tyvärr inte möjlighet att testa mitt objektiv på något annat hus, om jag inte ber om lov på typ Elgiganten...

Kan det hända att mitt kamerahus är för budget för Sigma-objektivet? Eller borde jag kanske skicka iväg objektivet på service?

Eller kan det vara ett simpelt handhavandefel? Eftersom att jag får till skärpan med andra objektiv så tänker jag att det inte är så. Men jag är öppen för förslag. Vad säger ni om saken?
Tyvär så är just 18-35 art ett litet lotteri att köpa för tyvär är du inte ensam om detta problem jag har exakt samma problem med mitt 18-35 det fokuserar lite som det vill . Dvs ibland fokuserar det knivskapa bilder och ibland så ligger skärpan lite för el bakom där jag vill att den ska vara , Så felet ligger nog även i ditt fall i objektivet .
Jag har forskat lite i detta och det verkar vara lika stort lotteri att få ordning på detta fel många har lämnat in det och fått det fixat men även dom som inte blivit av med problemet . Så lite beroende på vad du fotograferar men jag kör mitt i manuel fokus då jag ytterst sällan fotograferar objekt som rör sig . Nu kan jag inte Canon men kontrollera om du kan micro justera objektivet i kamera huset det kan hjälpa . Denna bilden är fokuserad manuellt på min Sony A77 mk 2 ock Sigma 18-35 ART

https://www.flickr.com/photos/152168504@N03/48948960228/in/album-72157705824390641/
 

Third eye

Aktiv medlem
Kanske en sväng genom USB-dockan kan hjälpa? Kostar en 500 alt begagnad 300.
Jag har haft tur med mitt och det är ruskigt skarpt...så till den grad att jag behållit canonhuset enbart flr att jag inte vill sälja mitt 18-35 :)
Har ditt hus microjustering föresten?
 

Fosho

Medlem
Får ni båda två notis om jag svarar såhär i tråden, eller måste jag citera?

Jag kollade upp "microsjustering autofokus" på youtube och det verkar inte som att mitt hus har det alternativet, tyvärr. Däremot så har jag varit inne på att köpa en USB-docka. Men vet inte om jag skulle klara av en sådan. Får kolla upp även den lite närmre på youtube, så kan jag säkert bestämma mig sen. Åh, jag vill så gärna att mitt Sigma också ska vara skarpt. Just nu är det verkligen helt värdelöst.

Tack för bilden Affe, jag ska testa att köra manuellt fokus som du, för att se om jag på så vis kan få ut bästa möjliga fokus. Men då får jag köra på något provisoriskt föremål. Jag fotar annars mest djur och barn...
 

pdahlen

Aktiv medlem
Du kan jämföra bilder som är tagna i live view jämfört med sökare. I live view får man man mer den optimala fokus då den bygger på kontrast. Använd en punkt AF när du kör via sökaren så du vet var fokus sätts. Troligen är det en justering med USB docka som behövs.
 

Mats G

Aktiv medlem
Live view

"Jag kollade upp "microsjustering autofokus" på youtube och det verkar inte som att mitt hus har det alternativet, tyvärr. Däremot så har jag varit inne på att köpa en USB-docka. Men vet inte om jag skulle klara av en sådan. Får kolla upp även den lite närmre på youtube, så kan jag säkert bestämma mig sen. Åh, jag vill så gärna att mitt Sigma också ska vara skarpt. Just nu är det verkligen helt värdelöst."

Med live view fungerar ju autofokus så det blir helt skarpt.
Skaffa en docka, det är inte alls svårt, men MYCKET tålamodsprövande.
Man behöver en linjal i 45 grader, något att fokusera på och ett måttband, förutom dockan. Mjukvaran hämtar man hos Sigma.
Jag ägnade mer än en dag åt att ta massor av tester. Det lyckades sådär..
Med det mycket korta skärpedjup som 1.8 ger så är det attans pilligt att hamna rätt. På korta avstånd fick jag till det, men mellan oändligt och typ 2-3 meter är det så otroligt lite man ändrar och får lätt knasresultat.
 

larsol

Aktiv medlem
Hej! Jag upplever problem med mitt Sigma 18-35mm f/1,8 DC HSM Art. Det är köpt begagnat. Jag köpte det för att jag läst, och sett bilder på hur skarpt det är. Men mina bilder får inte den skärpan. Jag behöver efterarbeta bilderna massor för att ens komma nära skärpa.

Jag får skarpare bilder med mitt EF 50mm f/1,8

Har försökt läsa om liknande problem, förstått att fokuspunkterna kan vara lite skeva. Kan jag utesluta om detta skulle vara problemet på något vis? Jag har tyvärr inte möjlighet att testa mitt objektiv på något annat hus, om jag inte ber om lov på typ Elgiganten...

Kan det hända att mitt kamerahus är för budget för Sigma-objektivet? Eller borde jag kanske skicka iväg objektivet på service?

Eller kan det vara ett simpelt handhavandefel? Eftersom att jag får till skärpan med andra objektiv så tänker jag att det inte är så. Men jag är öppen för förslag. Vad säger ni om saken?
Köp eller låna en USB-docka och kolla så inte föregående ägare har justerat objektivet till sin kamera.
 

VargenW

Aktiv medlem
Det händer att Canon och Sigma inte skakar tass riktigt. Två saker kan man göra:

1) Lämna in objektivet till TURA:s verkstad i Kungsbacka, det är Sigmas verkstad i Sverige. De är jättebra och har hjälpt mig med Sigma-objektiv. Bor du i den här delen av landet och kan lämna in själv så är det verkligen att rekommendera.

2) Använd en fast fokuspunkt, nämligen den i mitten, den är mest pålitlig. Fokusera där, håll nere avtrycket och komponera bilden sen.

3) Ett råd som jag fick på TURA var att fokusera inifrån och ut istället för tvärtom, då ska det funka bättre.


Hej! Jag upplever problem med mitt Sigma 18-35mm f/1,8 DC HSM Art. Det är köpt begagnat. Jag köpte det för att jag läst, och sett bilder på hur skarpt det är. Men mina bilder får inte den skärpan. Jag behöver efterarbeta bilderna massor för att ens komma nära skärpa.

Jag får skarpare bilder med mitt EF 50mm f/1,8

Har försökt läsa om liknande problem, förstått att fokuspunkterna kan vara lite skeva. Kan jag utesluta om detta skulle vara problemet på något vis? Jag har tyvärr inte möjlighet att testa mitt objektiv på något annat hus, om jag inte ber om lov på typ Elgiganten...

Kan det hända att mitt kamerahus är för budget för Sigma-objektivet? Eller borde jag kanske skicka iväg objektivet på service?

Eller kan det vara ett simpelt handhavandefel? Eftersom att jag får till skärpan med andra objektiv så tänker jag att det inte är så. Men jag är öppen för förslag. Vad säger ni om saken?
 

Fosho

Medlem
Köp eller låna en USB-docka och kolla så inte föregående ägare har justerat objektivet till sin kamera.
Efter sin kamera? Kan det vara så vanskligt att köpa objektiv begagnat alltså... att objektivet bara passar ett hus om jag inte kalibrerar om det? Finns det inga standardinställningar? Blir så bekymrad över detta. Jag kommer ju aldrig mer våga köpa ett objektiv med risk för att jag ska behöva kalibrera om det.
 

Fosho

Medlem
Det händer att Canon och Sigma inte skakar tass riktigt. Två saker kan man göra:

1) Lämna in objektivet till TURA:s verkstad i Kungsbacka, det är Sigmas verkstad i Sverige. De är jättebra och har hjälpt mig med Sigma-objektiv. Bor du i den här delen av landet och kan lämna in själv så är det verkligen att rekommendera.

2) Använd en fast fokuspunkt, nämligen den i mitten, den är mest pålitlig. Fokusera där, håll nere avtrycket och komponera bilden sen.

3) Ett råd som jag fick på TURA var att fokusera inifrån och ut istället för tvärtom, då ska det funka bättre.
Jag har tidigare kikat på TURA-hemsidan, 999kr för kalibrering. Men det tillkommer frakt... läskigt att skicka, som jag tyvärr kommer behöva göra i så fall.
 

Micke_O

Aktiv medlem
Efter sin kamera? Kan det vara så vanskligt att köpa objektiv begagnat alltså... att objektivet bara passar ett hus om jag inte kalibrerar om det? Finns det inga standardinställningar? Blir så bekymrad över detta. Jag kommer ju aldrig mer våga köpa ett objektiv med risk för att jag ska behöva kalibrera om det.
Jag köpte mitt nytt och det behövde kalibreras. Om det beror på Sigmas kvalitetskontroll eller om det är för att både sensorer och optik blivit så skarpa att man upptäcker minsta lilla oskärpa vet jag inte. Nästa Sigma telezoom jag köpte har jag INTE behövt kalibrera (men det är å andra sidan inte lika ljusstarkt som 18-35 så marginalerna blir ju större).
 
ANNONS