Annons

Gråimport, svartimport eller import, vad är skillnaden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goooran

Aktiv medlem
Dessa begrepp används ofta i inlägg där någonting har köpts utanför landets gränser.
Vad är skillnaden, en Nikon z6 är väl likadan (förutom att språkvalen kan variera) var i världen man än köpt den. Har själv ofta köpt elektronik från kända, framförallt japanska tillverkare och då finns det alltid en worldwide-garanti, så det borde inte vara ett problem.
Varför varnas det så ofta för att köpa t.ex. kameror utomlands?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är inte världsgaranti på Nikons digitala kamerahus, vilket inte heller är unikt. Vilka garantier säljaren sedan ställer ut och vad dessa eventuellt är värda är en separat fråga.
 

cardazio

Aktiv medlem
Dessa begrepp används ofta i inlägg där någonting har köpts utanför landets gränser.
Vad är skillnaden, en Nikon z6 är väl likadan (förutom att språkvalen kan variera) var i världen man än köpt den. Har själv ofta köpt elektronik från kända, framförallt japanska tillverkare och då finns det alltid en worldwide-garanti, så det borde inte vara ett problem.
Varför varnas det så ofta för att köpa t.ex. kameror utomlands?
Import - du betalar tull och moms för tillämpligt och huruvida du omfattas av garanti beror på tillverkaren och butiken du köpte från. Svensk konsumentlagstiftning kan du glömma.

Gråimport - du betalar tull och moms för tillämpligt (om du eller butiken betalat denna spelar ingen roll) och huruvida du omfattas av garanti beror på butiken du köpte från. Skillnaden är att tillverkaren troligen inte helgar garantin eftersom produkten och prislappen var avsedd för en annan marknad t.ex. i Kina. Svensk konsumentlagstiftning kan du glömma om inte butiken råkar ligga i Sverige.

Svartimport har jag aldrig hört förr, men gissar att man pratar om smuggling vilket är olagligt. Antingen genom att man klassificerar varan fel eller skriver ned värdet med syftet att undvika tull och moms eller att man köper något när man reser i utlandet och tar med sig nya prylen om i Sverige utan att betala tull och moms (som man ska). Fy...

Sedan finns många som anser att e-infin bryter mot lagen på något sätt för att sälja kameror billigt. Jag tvivlar på att de skulle komma undan med det, utan tror att de köper produkterna där de är billigare (pga ej lika välbeställd befolkning eller regional skillnad produktutformning) eller nyttjar Storbritanniens särställning med gamla kolonin Hongkong.

Jag skulle inte vilja köpa en billigare personbil från en marknad där man gör allt för att pressa priset till den målgruppen med lägre inkomst. Exempelvis är inte stötfångare och andra krockskyddsdetaljer desamma. Kameror lär det dock inte skilja så mycket i. Om ett företag aktivt bryter mot lagen finns en tipstelefon för det.


Om du är importör är du alltid ansvarig för importdeklarationens innehåll och du kan justera denna i efterhand om det är fel värde mm. Om företaget är importör så har de ansvar för att deklarationen är korrekt ifylld.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Gråimport är väl helt enkelt när någon annan än generalagenten importerar.

Den är alltså korrekt enligt tull- och andra lagar. Men inte ok enligt tillverkaren.

Tillverkaren vill bland annat kontrollera prissättning på olika marknader. Detta sätts delvis ur spel om någon importör köper utrustning i förespegling att den ska till ett visst land, men i själva verket exporteras den till annat land.

Tillverkarna försöker förhindra detta bland annat med huruvida garantier gäller etc.
 

Third eye

Aktiv medlem
Svartimport vet jag ej vad det är, gråimport har jag tagit stor del av för egen vinning.
Tror mycket av varningarna består i det praktiska kring ev reklamation och garanti där det kan vara besvärligt att skicka utrustning över halva planeten, och ev få den nekad.
Dessutom evighetsfrågan kring hongkong/uk-import in i Eu och vart och vem man skall betala ev avgifter.
Jag är stor vän av just E-infinity (och någon få annan) och tycker det är helt ok att spara 10k på ett kamerahus, eller 4k på ett objektiv även om garantin blir omständigare, och den ev värdeminskningen på gråimport. Köper hellre nytt om begagnat betingar samma pris och det har gett mig och flickvännen en hygglig, och ny i kartong, utrustning att nöta på. Dessutom har vi flera ggr kunnat gå upp i kvalite flr samma peng.
Har under åren gjort 2 reklamationer vilket var på ett objektiv från Cyber som de bytte ut utan strul (felslipat glas i en Tokina 11-16/2.8), samt fått ny gopro-gimbal från Feiyutech.
Men någonstans räknar jag väll med att det ska strula vid något tillfälle, men det ligger i budgeten :)
 

PMD

Aktiv medlem
Import - du betalar tull och moms för tillämpligt och huruvida du omfattas av garanti beror på tillverkaren och butiken du köpte från. Svensk konsumentlagstiftning kan du glömma.

Gråimport - du betalar tull och moms för tillämpligt (om du eller butiken betalat denna spelar ingen roll) och huruvida du omfattas av garanti beror på butiken du köpte från. Skillnaden är att tillverkaren troligen inte helgar garantin eftersom produkten och prislappen var avsedd för en annan marknad t.ex. i Kina. Svensk konsumentlagstiftning kan du glömma om inte butiken råkar ligga i Sverige.
Om man importerar från ett EU-land så gäller EUs konsumentlagstiftning. Den är hyfsat lik den svenska.

Det gäller oavsett om importen är normal eller grå.
 

Goooran

Aktiv medlem
Min tolkning av ovanstående svar.
Svartimport. Olagligt, nödvändiga avgifter och tull betalas inte.
Gråimport. Bestäms av respektive agent eller generalagent.
Import. Man betalar tull, moms och andra nödvändiga avgifter.
EU är en frihandelsunion. Alltså borde ordet import inte användas då inga avgifter eller skatter ska tillkomma när varor passerar EUs inre gränser. Borde vara samma sak att handla från Umeå som Manchester.
De företag som pratar om gråimport sätter, enligt min uppfattning, upp handelshinder och det ska ju inte finnas i EU. De är förmodligen mest rädda om den egna profiten. Jag vet inte om Nikon Sverige är ett privatägt svenskt företag eller ägs av Nikon men vad jag förstår av ovanstående inlägg vill de gärna nämna ordet gråimport. Om det är privatägt kan jag förstå att man inte vill hantera garantier för produkter som man inte sålt och därmed inte tjänat några pengar på.
Jag har köpt objektiv till min Sony utanför Sverige men inom EU. Det har aldrig varit problem att registrerat dessa på Sony’s svenska hemsida och därmed ta del av eventuell utökad garanti.
Om man sedan vill köpa kameran i Sverige för att få svenska menyer så är ju det en smaksak.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är Europa-garanti på Nikons digitala kamerahus, varav följer att det inte är gråimport om man köper kameran från en seriös handlare inom EU som köper in kamerorna från distributör i Europa. Köper man däremot från en Hong Kong-pajsare som bygger sin verksamhet på att hitta sätt att smita ifrån t ex moms så kan man räkna med att få något annat.

Du kan nog få svensk meny i alla Nikon sålda i Europa skulle jag tro, men däremot kommer den tryckta manualen att vara på försäljningslandets språk.

Vad gäller Nikon i Sverige så är det sedan några år en filial till Nikon i Storbritannien.

Vad som är import och inte blir en lite fånig diskussion. Faktum är i vilket fall att om ett företag säljer varor för mer än ett visst belopp till ett annat land inom unionen så ska det ta ut och betala in destinationslandets moms istället för landet där det har sin verksamhet.
 

Third eye

Aktiv medlem
Canon låser menyn till japanska, kinesiska och engelska i kameror som säljs för den japanska marknaden. Kostar runt 200 kr att själv låsa upp hemma.
Tjejen köpte sin 5d MkIV på E-infinity och den har Svensk meny. Gissar att den gick via Kinamarknad (Hong Kong) och frihandelsavtalet till UK. Kina och Japan har olika marknader kanske? Tänker annars Asien i stort som en marknad?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tjejen köpte sin 5d MkIV på E-infinity och den har Svensk meny. Gissar att den gick via Kinamarknad (Hong Kong) och frihandelsavtalet till UK. Kina och Japan har olika marknader kanske? Tänker annars Asien i stort som en marknad?
Kan inte svara för Kina. 6D och 5D III hade i Japan. Skärmbild från en 6D överst och längst ned en japansk manual från en 5D IV där det står japanska 日本語 och engelska 英語.
 

Bilagor

Goooran

Aktiv medlem
Ah oki, strunt samma :) ...försökte förstå vad som gör dem till "pajsare", att de år ut och år in skulle smita undan när kanalen är fullt laglig känns som ett antagande mer.
Jag tänker väl lite så också, om nu Hong Kong och UK har speciella avtal som är lagliga och godkända av och med EUs goda minne så är det väl inget problem? Så har man ju den etiska och eventuellt moraliska aspekten kvar att förhålla sig till.
Men det är ju fortfarande samma kameror. Tillverkade i Kina eller Thailand.
 

landen

Aktiv medlem
Hur resonerar ni kring begagnat vs grå-import? Tänker främst när priset på E-infinity är billigare än begagnat. En Sony A7III verkar billigare ny från E-infinity än begagnad i Sverige.

För mig känns valet solklart att gå på en ny från E-infinity?
 

Third eye

Aktiv medlem
Hur resonerar ni kring begagnat vs grå-import? Tänker främst när priset på E-infinity är billigare än begagnat. En Sony A7III verkar billigare ny från E-infinity än begagnad i Sverige.

För mig känns valet solklart att gå på en ny från E-infinity?
Kan du leva med Engelsk meny istället för svensk så säger jag bara "köp" :)
Då får du en ofingrad, osmutsig, otappad och oöppnad låda med glädje.
Garanti på begagnat försvinner väll med första köparen tror jag, så trots ev krångel med UK-reklamation så har du fortfarande bättre skydd på den nya.
Handlat 5 ggr från dem och det har funkat bra varje gång.
På sonyhuset sparar du drygt 500kr om du låter kortutgivaren omvandla valuta istället för Paypal.
 

Goooran

Aktiv medlem
Hur resonerar ni kring begagnat vs grå-import? Tänker främst när priset på E-infinity är billigare än begagnat. En Sony A7III verkar billigare ny från E-infinity än begagnad i Sverige.

För mig känns valet solklart att gå på en ny från E-infinity?
Jag är lite part i målet just nu eftersom jag säljer min a7 III på Tradera idag. Den har svenska menyer, vet ej hur det är på den som e-infinity säljer.
Jag har köpt en hel del från e-infinity. Objektiv, minneskort, kortläsare. Ofta kinesisk text. De är jättebra att handla av, snabb leverans och svarar omgående på mail. På kvittot står det att företaget är registrerat i Hongkong.
Men att köpa en så pass dyr kamera är jag lite tveksam till. En komplex produkt som man gärna vill kunna lämna in i Sverige om det skulle gå fel. e-infinity lämnar naturligtvis garanti, men jag tror att kameran måste skickas till Kina. Och hur blir det när UK lämna EU i januari 2020?
Har precis köpt en Nikon z6 och det blev Sverige.
Priset på Sony a7M3 idag med 1,5% valutapåslag blir 16778,00 sek från e-infinity.
Ungefär lika mycket som jag räknar med att få för min svenskköpta, pedantiskt skötta 6 månader gamla med runt 700 tagna bilder...
 
ANNONS