Annons

Som en EOS 70D, fast mindre??

Produkter
(logga in för att koppla)

gunlis

Aktiv medlem
Hej! Jag älskar min eos 70D.
Men den är lite för stor...
Nu har jag fått en typ av uppdrag där jag ska fota snabbt och smidigt (allt mellan porträtt och vidvinkelkort) och letar efter en mindre systemkamera med samma fina resultat som min eos 70D. Helst ska jag bara använda ett objektiv som man kan zooma med då jag inte kommer kunna bestämma avståndet själv till 100%.
Eller ha tid att byta, utan här går själva fototillfället över ganska fort 🙂

Har ni några tips? Jag har kollat på fujifilms X-E3, men är osäker... Jag vill även att det ska finnas tillbehör till kameran utifall att jag skulle vilja prova på andra grejor med den 🙂

Tips mottages tacksamt!
 

Brix

Aktiv medlem
Hej! Jag älskar min eos 70D.
Men den är lite för stor...
Nu har jag fått en typ av uppdrag där jag ska fota snabbt och smidigt (allt mellan porträtt och vidvinkelkort) och letar efter en mindre systemkamera med samma fina resultat som min eos 70D. Helst ska jag bara använda ett objektiv som man kan zooma med då jag inte kommer kunna bestämma avståndet själv till 100%.
Eller ha tid att byta, utan här går själva fototillfället över ganska fort 🙂

Har ni några tips? Jag har kollat på fujifilms X-E3, men är osäker... Jag vill även att det ska finnas tillbehör till kameran utifall att jag skulle vilja prova på andra grejor med den 🙂

Tips mottages tacksamt!
Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet så där spelar kameran ingen större roll, förutom när det gäller brus och dynamiskt omfång.

Zoom-objektiv har ju generellt sett sämre bildkvalité än fasta objektiv, men det finns såklart zoom-objektiv med fin bildkvalité också.

Fuji fotar jag själv med och kan VARMT rekommendera dem. Mycket intuitiva och roliga grejor att fota med samt att de har mycket bra objektiv. Fuji har absolut bra zoom-objektiv, t.ex kitobjektivet Fujinon 18-55/2.8-4 samt det mer "proffsiga" Fujinon 16-55/2.8. Du får ju dock ha i åtanke att ha ett objektiv inte kommer vara optimalt till alla typer av foto.

Undrar dock lite vad du menar med snabb? Hanteringen? Autofokus?
 

gunlis

Aktiv medlem
Tack för feedback 🙂
Med snabbt så menar jag själva situationen.

Jag kommer liksom inte ha möjlighet att prova olika objektiv, eller kontrollera miljön exakt.

Så det är tiden som jag kommer ha för att ta själva kortet som kan vara över ganska snabbt 🙂

Så ett "Universal objektiv" med någorlunda zoom som jag kna använda till porträtt eller/och lite vidvinkelkort 🙂
 

apersson850

Aktiv medlem
Alltså, EOS 70D är en rätt liten kamera. En ännu mindre, med snarlik bildkvalité, är EOS 1200D. Men ju mindre kamera desto långsammar att jobba med, vanligtvis. En lite rejälare kamera har oftast bättre reglage och är ofta rent allmänt konstruerad för lite högre krav, bland annat på snabbhet.
Min 1DX Mark II är snabbare att jobba med än min 7D, exempelvis. Särskilt den första är mycket större än en 70D.

Jag fotograferar ofta evenemang där saker händer fort, och på ställen som är svåra att förutsäga. Det går inte heller att ta om något som passerat. Missar jag så missar jag.
Då har jag oftast två 1DX, med olika objektiv monterade, samt ytterligare några med i ryggsäcken. Sen gäller det att i förväg ha insett vad som troligen kommer att behövas. Sådan insikt skaffar jag mig genom att öva på evenemangen, för att kunna bli bättre nästa gång.

Du gör förstås som du vill, men detta skrev jag för att ev. väcka insikten om att det inte är mindre och färre prylar som gör dig snabbare, det är snarare större och fler prylar som fixar det.
 

gunlis

Aktiv medlem
Stort tack för bra poänger!
Det jag tänkte på var att det blir så mycket att bära (jag poddar i samband med fotograferingen) så jag vill även väga kvaliteten mot bärbarhet 🙂 men jag förstår absolut vad du menar 🙂
 

VargenW

Aktiv medlem
Canon EOS RP med det nya Rf 24-105, det är en kanonfin kombo som faktiskt blir lättare än 70D och du får fullformat.
Annars om du vill fortsätta med APC-C rekommenderas EOS 77D och Sigma 17-50 /2,8 DC OS HSM.
Båda dessa alternativ hamnar på c:a 1100 gram (kamera+objektiv) men det senare alternativet är ju betydligt billigare.
Mycket bra kvalitet får du i vilket fall!
 

apersson850

Aktiv medlem
Jaha, där dök en podd upp också.
Rent allmänt, i alla sådana här frågeställningar, skriv redan från början i klartext exakt vad du ska göra, och även om det är aktuellt att kunna äta glass samtidigt, så blir det mindre gissande för de som svarar, och därmed mer användbara svar.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Canons minsta spegelreflexkamera är 200D (250D) som är märkbart mindre än 70D. Personligen skulle jag kanske ändå inte tycka att skillnaden blir tillräckligt stor för att motivera ett byte, 70D är en otroligt fin kamera.

Spegellöst har du ju Canons M50, eller om du har lite större budget även M6 mk ii
 

martinot

Aktiv medlem
Har ni några tips? Jag har kollat på fujifilms X-E3, men är osäker... Jag vill även att det ska finnas tillbehör till kameran utifall att jag skulle vilja prova på andra grejor med den 🙂

Tips mottages tacksamt!
Har själv massvis med kameror (ca 15 stycken), men X-E3 är nog min absoluta favorit. Kan varm rekommendera dig att testa på den, och utvärdera om den kanske passar även dig lika fint.

Sedan beror mycket på vad du skall använda kameran till (men tror den kan passa din beskrivning, även om den kanske inte var den mest beskrivande). En annan del är vilken typ av objektiv du vill ha på.

Den tidigare i tråden rekommenderade kitzoomen är fantastiskt trevlig för pengarna, och fungerar OK på X-E3 (skall du däremot ha större och tyngre objektiv än så, så skulle jag kika på en X-T30 eller X-T3).

Vill du däremot gå ännu mindre och lättare än den smidiga X-E3 (för att vara APS-C) så är det m43 som gäller. Där har Panasonic ett antal mindre och lättare både kamerahus och objektiv (men tappar lite på mindre snabb AF, och lägre ljusstyrka, vilket kan vara en nackdel i mörkare miljöer).

Svårt att ge en exakt rekommendation (beror så mycket på hur exakt du skall jobba, och under vilka fotoförhållanden), men tycker absolut att X-E3 inte låter som ett dumt alternativ för dig att utvärdera vidare.

Tycker du att den är för stor efter att ha testat, så kom tillbaka i tråden så kan jag ge rekommendation om ett par mindre m43-hus för dig att kika på.

Lycka till! :)
 
ANNONS