Annons

Catalina - Lightroom - Elements 2019

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nu har Catalina kommit och nu gäller enbart 64-bitars applikationer. Jag körde "Om den här datorn" och tittade under Programvara -> Äldre programvara och hittar där mängder med appar från Adobe som är 32-bit.
O Lightroom, Lightroom Classic och Photoshop är väl 64 bitars program?

Så vad är problemet? Troligtvis för att du har gjort ngt o försöker använda en produkt på ett sätt som den aldrig var tänkt till.

Det är här styrkan i prenumerationsmodellen kommer in. Vill man inte ha den... så har man redan valt.
 

Umi71

Aktiv medlem
Enklast är väl att gå tillbaka till Mojave?

Jag kommer inte uppgradera till Catalina i det närmaste då jag har en del plugins som är 32 bitars(antar jag) Men kommer vänta ett tag till om jag ens uppgraderar.
 

Sundin

Avslutat medlemskap
Läs hela inlägget innan du kommenterar.

O Lightroom, Lightroom Classic och Photoshop är väl 64 bitars program?

Så vad är problemet? Troligtvis för att du har gjort ngt o försöker använda en produkt på ett sätt som den aldrig var tänkt till.

Det är här styrkan i prenumerationsmodellen kommer in. Vill man inte ha den... så har man redan valt.
Ja, som jag skrev så har Adobe 64-bit appar, men med installationen av dess följer en mängd hjälpprogram som fortfarande inte har uppdaterats. Det jag gjort är en ny ren installation med hjälp av CreativeCloud, precis som det är tänkt. Om det inte är så det är tänkt så vill jag veta hur ditt alternativa förfarande ser ut.
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja, som jag skrev så har Adobe 64-bit appar, men med installationen av dess följer en mängd hjälpprogram som fortfarande inte har uppdaterats. Det jag gjort är en ny ren installation med hjälp av CreativeCloud, precis som det är tänkt. Om det inte är så det är tänkt så vill jag veta hur ditt alternativa förfarande ser ut.
My bad.
Du har så rätt.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Nu har jag köpt och laddat ned Elements 2020 vilket rekommenderades av ADOBE- supporten som sa att nätversionen klarar Catalina.
Den laddade inte hela vägen, utan avbröt vid 80%, och den fungerar inte den heller!
Jag ska kontakta ADOBE i morgon.

Och det av Scandinavian Photo köpta Elements 2019 (med CD) som inte funkar med Catalina, kan jag inte returnera, eftersom jag har brutit förpackningen!
Moment 22, liksom!
 

PMD

Aktiv medlem
Nu har jag köpt och laddat ned Elements 2020 vilket rekommenderades av ADOBE- supporten som sa att nätversionen klarar Catalina.
Den laddade hela vägen, men den fungerar inte. Jag kan inte öppna den slutade ladda ned ungefär vid 80% och jag kan se att jag inte har fått alla GB.
Laddade den hela vägen eller bara till 80%?

Om bara 80% av programmet laddades ner så går det förstås inte att starta det. Om det inte gick att ladda ner hela programmet så är det nog snarare din internetanslutning som är problemet än Adobeprogrammet.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Laddade den hela vägen eller bara till 80%?

Om bara 80% av programmet laddades ner så går det förstås inte att starta det. Om det inte gick att ladda ner hela programmet så är det nog snarare din internetanslutning som är problemet än Adobeprogrammet.
Den vandrade linjen försvann ungefär vid 80% och sedan öppnades Elements-ikonen som jag klickade på och då fick jag 2 st Elements-ikoner på skrivbordet. När jag klickar på dem, så kom en vandrande linje som kontrollerade Organiser. När den var klar, klickade jag på elementsikoner och en snurrande boll från Adobe kom upp med texten "Loading Adobe Elements Workspace" som försvann efter en stund och inget hände.
 

martinot

Aktiv medlem
Angående prishöjningen så har jag skrivit till dem, men har inte fått något svar. Det kan också vara så att jag har förväxlat priset för enstaka produkter utanför planen, men vi får se nästa år.
Nu har jag varit i kontakt med ADOBE och fått ett snabbt svar på Chatten när det gäller Elements 2019 och 2020 för Catalina, nämligen att båda funkar inte med Catalina vid nedladdning från en DVD utan man ska köpa den nätbaserade versionen 2020. Den funkar med Catalina! Vi får se!
Nu vill jag inte förvilla dig, men tänkte bara nämna att det finns fler program och alternativ för fotoredigering/framkallning från andra företag. Det finns en värld utanför Adobe. 😀

Själv så klarar jag mig tills vidare med Adobe Lr (perpetual licens för 6.14), men nästa gång jag uppgraderar (tex. vid köp av ny kamera som inte stöds) så funderar jag på att kika på olika alternativ.

Ett som jag länge kikat på, och som jag tycker också har kanske tom. bättre bildkvalitet, är Phase Ones Capture One.

Den finns som både prenumeration, men även (viktigt för mig) med perpetuallicens, och du kan även ladda ner gratis utvärderingsversion:

https://www.captureone.com/
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Stort tack

Jag vill tacka alla som har svarat! Jag har läst alla svaren! Det är trevligt med all information och alla trevliga fotovänner här på Fotosidan!
Nu funkar i alla fall mitt Elements 2020 på min Mac med "Catalina"!
Jag har haft hjälp av ADOBEs support som har skickat mig en ny länk och i den länken öppnades en ruta för mitt serienummer, vilket tidigare inte har skett, och nu funkar Elements 2020 utmärkt!
Med vänlig hälsning Wolfgang
 
ANNONS