Annons

Fotosidans Forum > Utrustningsfrågor > vs. > Tips önskas till nybörjare som vill köpa en bra kompaktkamera.

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-08-19, 19:27
PMD

Digital kompaktkamera?
ksilver skrev: Nu vill jag investera i en bra digitalkamera, mina önskemål är att den ej ska vara för klumpig eller tung, jag kommer förmodligen ej ta med den överallt om den är klumpig. Därför har jag valt att sikta in mig på en kompaktkamera.
Nästan alla förslagen i tråden handlar om systemkameror. Sådana är nästan alltid större, tyngre och klumpigare än en kompaktkamera.

Om det verkligen är en kompaktkamera du är ute efter, och som inte är för klumpig för att du ska strunta i att ta med den, så tycker jag att du bör titta på Sony RX100. Den finns i ett antal generationer, varav de senaste förstås är bättre på det mesta men också dyrare. De senaste tre generationerna tror jag är värda en närmare titt. Dvs RX100 V, VI och VII.
Gammal 2019-08-20, 06:52
unoengborg

ksilver skrev: Tack så mycket för tips! Jag hade faktiskt kollat på en Fujifilm T-20, tror du den skulle fungera? Eller är man dumsnål om man inte väljer T-30?
Det är nog stor risk för dumsnålhet. Visserligen är det så att objektivet är en av de absolut viktigaste komponentern för att få bra skarpa fina bilder, men ställer man inte in avståndet rätt, eller missar ögonblicket för att man det tar längre tid att fippla med autofocus kvittar det hur skarpt objektivet är.

Digitala kameror utvecklas snabbt franför allt på sådant som autofocus, nyare modeller kan t.ex.känna igen ögon och automatiskt ställa focus därefter = mindre risk att missa ögonblicket.

Fujifilms objektiv är generellt ganska bra och om man inte vet med sig att man ofta tänker skriva ut extremt stora bilder eller behöver mycket ljusstyrka är det nog bättre att satsa på snabbhet vad det gäller AF framför superglas, men det är en knepig avvägning ifall man behöver välja.
Besvara

Bokmärken

Taggar
första , kamera , nybörjare , tips

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:19.