Annons

Kalibrering under vilka ljusförhållanden?

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!

När det senast begav sig att jag lärde mig nåt om skärmkalibrering så var det tal om att man skulle kalibrera under de ljusförhållanden som man brukar jobba i, vill jag minnas. D.v.s. med den belysning som man brukar ha (i mitt fall främst skrivbordsbelysning med dagsljuslampa för att säkerställa att bilderna sedda i dagsljuset ser ut som på skärmen. Så när skärmen körde självkorrigering hade jag alltid min arbetsbelysning på.

För att fräscha upp mina kunskaper har jag nu tittat på lite tutorials på youtube, bl.a. den här:
https://www.youtube.com/watch?v=I-ZQKYuds_Q
Där är det uttryckligen tal om att man ska göra det när det är mörkt.

Hur hänger det ihop?
Nån som kan förklara?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Ingen ljuskälla ska blandas in. Kalibratorn ska läsa av det skärmen visar.
När du kalibrerat ser du sedan till att belysa skärmen med rätt ljusstyrka (ca 50-100 lux ) från ett lysrör som är avpassat för färgkritiskt arbete. Lite ströljus i rummet lär inte påverka nämnvärt så helt svart behöver det inte vara när du kalibrerar.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Ingen ljuskälla ska blandas in. Kalibratorn ska läsa av det skärmen visar.
När du kalibrerat ser du sedan till att belysa skärmen med rätt ljusstyrka (ca 50-100 lux ) från ett lysrör som är avpassat för färgkritiskt arbete. Lite ströljus i rummet lär inte påverka nämnvärt så helt svart behöver det inte vara när du kalibrerar.
Nja, Du “bör” anpassa skärmens ljusstyrka efter styrkan på det omgivande ljuset.
Annars riskerar du att den utskrivna bilden ser för mörk/ljus ut i ”betraktningarnas”.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Nja, Du “bör” anpassa skärmens ljusstyrka efter styrkan på det omgivande ljuset.
Annars riskerar du att den utskrivna bilden ser för mörk/ljus ut i ”betraktningarnas”.
Absolut men det är inte samma sak som att kalibrera med lysröret på. Exempelvis kan målet vara att skärmen ska visa samma som en utskrift från din skrivare granskad under ett betraktningsljus. Då provar du dig fram med olika inställningar för ljusstyrka tills det överensstämmer. Rekommendationen är att du belyser skärmen med ca 50-100 lux när du bedömer om ljusstyrkan blivit rätt inte att skärmen ska vara belyst under kalibreringen. Detta sagt med reservation för att jag är självlärd och kan ha missuppfattat något.
 
ANNONS