Annons

Längre batteritid

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Finns det möjlighet att t.ex. kunna ha igång en kamera under en längre tid än vad ett batteri normalt klarar? Lite kryptisk fråga kanske men säg att man skulle vilja montera en kamera på ett ställe någon eller några dagar i förväg och inte har möjlighet att kunna slå på och av kameran under tiden.

Hur lång tid klarar ett normalt kamerabatteri i standbyläge?

Jag vet att det finns nätadaptrar för det mesta men om man saknar ström, kan man koppla på något form av extra batteri för att klara sig ännu längre?
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Jadå. Ett av de vanligaste tillbehören till DSLR:er är ju ett batterigrepp. Sedan kan man (vågar jag lova) koppla in ett batteri som motsvarar inspänningen på nätadaptern direkt på ingången till denna. Problemet här är att a) veta vad spänningen skall vara och b) hitta ett, två eller tre laddbara batterier som kan användas. En riktig "fullösning" är en stabiliserad spänningsadapter för 12V, kopplad till ett bilbatteri. Det finns sedan små 12V-batterier också, det behöver inte vara till en Mercesdes-diesel...

Batteritid i standby beror på hur "smart" standbyläget är. På min Nikon innebär "standby" ungefär samma som avstängd, med skillnaden att elektroniken lyssnar efter att reglagen rör sig och väcker kameran om man pillar på den. En sådan kamera drar litet. En kamera som håller alla paneler tända och AF arbetsberedd drar förstås mer.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Du har inte hittat några siffror i manualen?

När jag är ute med min Canon 20D har jag den i princip alltid påslagen, den tycks i princip inte dra någon ström alls i standbyläge.

Varför inte testa? :)
 

jdandanell

Aktiv medlem
Jadå. Ett av de vanligaste tillbehören till DSLR:er är ju ett batterigrepp. Sedan kan man (vågar jag lova) koppla in ett batteri som motsvarar inspänningen på nätadaptern direkt på ingången till denna. Problemet här är att a) veta vad spänningen skall vara och b) hitta ett, två eller tre laddbara batterier som kan användas. En riktig "fullösning" är en stabiliserad spänningsadapter för 12V, kopplad till ett bilbatteri. Det finns sedan små 12V-batterier också, det behöver inte vara till en Mercesdes-diesel...

Batteritid i standby beror på hur "smart" standbyläget är. På min Nikon innebär "standby" ungefär samma som avstängd, med skillnaden att elektroniken lyssnar efter att reglagen rör sig och väcker kameran om man pillar på den. En sådan kamera drar litet. En kamera som håller alla paneler tända och AF arbetsberedd drar förstås mer.
Tack för svar Anders
Jo, jag har själv två batterigrepp med EN-EL4a som pallar 4300 bilder enligt bruksanvisningen så det förslaget listade jag ut själv ;-)

Dock så funderar jag i banor om att kanske använda kameran en längre tid och tanka bilder via trådlös sändare etc. Då krävs det kanske antingen nätadapter mot 230v eller en tyngre batterikapacitet.

På Nikons nätadapter är spänningen 7,4V
http://www.bhphotovideo.com/c/product/519898-REG/Nikon_25364_EH_5A_AC_Adapter_for.html#specifications
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
EH5 är nätadaptern till Nikon, och (har för mig) att den är på 9V och 4.5A (4.5A är mycket). TA DET MED EN NYPA SALT; SE OVANNu kan det nog tänkas att man klarar sig med mindre strömstyrka, men det kan jag inte lova. Men rent principiellt, så ordnar man ett batteripack enkelt för några hundralappar från Kjell&Co - 7 st NiMh-celler på 1.2 V = 8.4V, 8 st = 9,6V.

Sedan är det det där med kontakten. Ju.
 
Senast ändrad:

Anders Svensson

Aktiv medlem
Tack för svar Anders
Jo, jag har själv två batterigrepp med EN-EL4a som pallar 4300 bilder enligt bruksanvisningen så det förslaget listade jag ut själv ;-)]
Jo, hm, jag kollade i din fotoväska efter jag svarade. Därav den pedagogiska tonen.

Så räknade jag fel också. Jag skulle då tro att du lätt kan göra en batteripack på 6 celler, 1.2 * 6 = 7,2V, alternativt 7 celler (8,4V), bara du får +/- rätt i sladden.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Jo, hm, jag kollade i din fotoväska efter jag svarade. Därav den pedagogiska tonen.

Så räknade jag fel också. Jag skulle då tro att du lätt kan göra en batteripack på 6 celler, 1.2 * 6 = 7,2V, alternativt 7 celler (8,4V), bara du får +/- rätt i sladden.
Ingen fara Anders, kul att du kommer med bra tips
Kollar man på t.ex. http://www.bhphotovideo.com/c/product/519898-REG/Nikon_25364_EH_5A_AC_Adapter_for.html#specifications så ser man att nätadaptern levererar 7,4V men problemet är väl effekten?

Batterierna i kameran ligger på 2500mAh och man kanske bör hamna på något liknande med extern batteripack?
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Bara för skoj rotade jag i manualerna, och det verkar som min D200 skall ha en EH6. I så fall 13.5 V, 5 A. Det låter som ett bilbatteri kan ge låååång drifttid, men ett litet MC -batteri på 12V kan vara mer lagom. Det här kanske skall till "bygg-själv-avdelningen"... :)
 

jdandanell

Aktiv medlem
Bara för skoj rotade jag i manualerna, och det verkar som min D200 skall ha en EH6. I så fall 13.5 V, 5 A. Det låter som ett bilbatteri kan ge låååång drifttid, men ett litet MC -batteri på 12V kan vara mer lagom. Det här kanske skall till "bygg-själv-avdelningen"... :)
ah, samma adapter som jag behöver till min trådlösa sändare WT4
Kul med sådana här projekt Anders ;-)
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Man vet nog inte riktigt vad som krävs för att driva kameran förrän man testat (mätt). Att nätaggregatet maxar ut på 4-5A kanske säger något, men det behöver ju inte på långa vägar vara den normala driftsituationen. Tydligen drar en typisk Nikon runt 1A eller så som mest, vilket är när man har slutaren öppen. (Därav förstår man varför exponeringstid på flera timmar kan bli ett problem, astrofotografer, till exempel)

Men det är inga problem med momentana kraftuttag ur ett litet bilbatteri. En 2A stabiliserad spänningsregulator bygger man för några tior (eller köper, det hade jag gjort), och sedan har man AH i proportion till vad man orkar ta med i batteriväg.

Recept:
http://www.kjell.com/?item=32713&path=2500000,14055000,14057500
http://www.kjell.com/?item=44128&path=304000000,347500000,353000000,355500000

Reservationen är då att kameran i verkligheten inte drar 3-4A, utan är beskedligare. Men det bedömer jag att den är, eftersom man (faktiskt) klarar sig med det inbyggda batteriet.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Man vet nog inte riktigt vad som krävs för att driva kameran förrän man testat (mätt). Att nätaggregatet maxar ut på 4-5A kanske säger något, men det behöver ju inte på långa vägar vara den normala driftsituationen. Tydligen drar en typisk Nikon runt 1A eller så som mest, vilket är när man har slutaren öppen. (Därav förstår man varför exponeringstid på flera timmar kan bli ett problem, astrofotografer, till exempel)

Men det är inga problem med momentana kraftuttag ur ett litet bilbatteri. En 2A stabiliserad spänningsregulator bygger man för några tior (eller köper, det hade jag gjort), och sedan har man AH i proportion till vad man orkar ta med i batteriväg.

Recept:
http://www.kjell.com/?item=32713&path=2500000,14055000,14057500
http://www.kjell.com/?item=44128&path=304000000,347500000,353000000,355500000

Reservationen är då att kameran i verkligheten inte drar 3-4A, utan är beskedligare. Men det bedömer jag att den är, eftersom man (faktiskt) klarar sig med det inbyggda batteriet.
Det "vanliga" batteriet EN-EL3e är på 7,4V och 1500mAh
En-EL4a möjliggör högre bps på kameran och är på 2500mAh (dock 11,1V)
 

danpe

Aktiv medlem
Hur lång tid klarar ett normalt kamerabatteri i standbyläge?
Det beror på. :)
En D5000 klarar att ta över 200 bilder efter tre veckor. En D90 utan batterigrepp klarar över 400 bilder under 35 dagar utan att laddas. Detta är "resebruk", alltså oftast i rumstemperatur men delvis utomhus i ett fåtal minusgrader och det finns kapacitet kvar i batterierna efteråt. Jag märker ingen skillnad på hur länge en laddning håller om kameran är av eller på, det kanske skiljer på andra kameror.

Lite OT kanske, men laddar EH-serien till DSLR batteriet i kameran som EH-serien till coolpix gör?
 

jdandanell

Aktiv medlem
Det beror på. :)
En D5000 klarar att ta över 200 bilder efter tre veckor. En D90 utan batterigrepp klarar över 400 bilder under 35 dagar utan att laddas. Detta är "resebruk", alltså oftast i rumstemperatur men delvis utomhus i ett fåtal minusgrader och det finns kapacitet kvar i batterierna efteråt. Jag märker ingen skillnad på hur länge en laddning håller om kameran är av eller på, det kanske skiljer på andra kameror.

Lite OT kanske, men laddar EH-serien till DSLR batteriet i kameran som EH-serien till coolpix gör?
Tack för din info. Som jag förstod det så laddar inte EH-serien batteriet i kameran när nätadaptern är ansluten
 

jdandanell

Aktiv medlem
Ingen annan som har lite tips om det här?

Helst vill jag ju slippa släpa med ett bilbatteri men det kanske finns andra mindre lösningar med hyfsad laddning? Som jag ser det är det väl främst den trådlösa sändaren som drar mycket ström. Kameran och pocketwizarden drar ju bara ström när de används medan sändaren är igång för jämnan
 

jdandanell

Aktiv medlem
Det är klart vi skall hitta på något. Exakt vad vill du göra? Bygga en fotofälla?
Jag har t.ex. planer att sätta upp en remote-kamera på ett STCC-event och troligen låter jag inte det sitta uppe över natten utan det blir nog montering tidig morgon och nerplock på kvällskvisten. Bilder hade jag tänkt plocka lite då och då med hjälp av en trådlös sändare men ett EN-EL3 "äter" sändaren upp på ett nafs och den lär inte palla en hel dag. Kameran och pocketwizards klarar sig nog men sändaren lär behöva lite extra kräm.
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Jag har t.ex. planer att sätta upp en remote-kamera på ett STCC-event och troligen låter jag inte det sitta uppe över natten utan det blir nog montering tidig morgon och nerplock på kvällskvisten. Bilder hade jag tänkt plocka lite då och då med hjälp av en trådlös sändare men ett EN-EL3 "äter" sändaren upp på ett nafs och den lär inte palla en hel dag. Kameran och pocketwizards klarar sig nog men sändaren lär behöva lite extra kräm.
Aha, sändaren sänder bilder från kameran ? Tockna där har man ju bara hört talas om. Men haken är nog att den måste hålla kommunikationen uppe med din router (acesspunkt) hela tiden och har inget sparläge där den pollar med längre mellanrum om någon vill aktivera kameran (jag kollade snabbt i manualen, den var ju kul, ju). Auto-off verkar ju triggas av att man kopplar loss kameran och är väl bara till för att kunna byta kamera utan att tappa tråden.

Jag ser ingen annan råd än att du bygger en megabatteripack DIY, men det går nog att hitta ett 15AH MC-batteri eller något i den stilen, så blir det kanske inte så tungt. Biltema har sk "gräsklipparbatterier" som skall vara kapslade och syraslabbfria.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Aha, sändaren sänder bilder från kameran ? Tockna där har man ju bara hört talas om. Men haken är nog att den måste hålla kommunikationen uppe med din router (acesspunkt) hela tiden och har inget sparläge där den pollar med längre mellanrum om någon vill aktivera kameran (jag kollade snabbt i manualen, den var ju kul, ju). Auto-off verkar ju triggas av att man kopplar loss kameran och är väl bara till för att kunna byta kamera utan att tappa tråden.

Jag ser ingen annan råd än att du bygger en megabatteripack DIY, men det går nog att hitta ett 15AH MC-batteri eller något i den stilen, så blir det kanske inte så tungt. Biltema har sk "gräsklipparbatterier" som skall vara kapslade och syraslabbfria.
Jag har inte bestämt plats för kameran än men en plan kan vara att montera kamera så pass nära presscentrat (där datorn troligen står) att man kan hålla kommunikationen uppe hela tiden. Jag vet inte om det är mitt enda alternativ om jag vill använda sändaren.

Nu brukar STCC ta slut en bra stund innan press-stopp så det är inte hela världen om jag inte kan komma åt bilderna innan racen är slut. Dock vore det väldigt fräckt att kunna surfa in på sändaren, välja bild från tumnagel och ladda hem bilder löpande under dagen.
 
ANNONS