Annons

vad ska jag ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

kuchimallan

Medlem
För ett litet tag sen fick jag ett erbjudande av en kvinna som sett mina bilder på flickr.com, hon ville att jag skulle fotografera hennes bröllop och då vara med under hela dagen.

Hon frågade hur mycket det skulle kosta och jag hade absolut INGEN aning om vad jag skulle svara.. hon ville ha något som var billigare än att gå till en fotostudio vilket jag inte heller har den blekaste aning om vad det skulle vara för pris..

Så, min fråga är, vad tar man som amatörfotograf betalt för en bröllopsfotografering, hur många bilder till vilket pris osv.
Vad och hur mycket är det man förväntas leverera?

Har tänkt erbjuda mina tjänster nämligen men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga HELP ME!
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
"Hela dagen" tolkar jag som att du kommer att vara med från morgon till sen kväll. Det betyder minst tolv timmars närvaro, även om du inte fotograferar hela tiden. I sin tur betyder det att du kommer att ha hundratals bilder, kanske tusentals, att sortera, och välja bland. Kunden vill kanske ha 200 bilder som dokumenterar hela dagen, från början till slut. Du kommer alltså att behöva lägga väldigt mycket tid på att redigera bilderna: om det tar dig en halvtimme per bild (i genomsnitt) blir det alltså 100 arbetstimmar bara i redigeringsarbete, eller två och en halv vecka framför datorn!

Om du skall ta ett pris så du får en schysst lön för arbetet måste det bli många tusenlappar: om du vill ha hundra kronor i timmen blir det 10K för bara redigeringsarbetet. Sedan måste du ta betalt för att täcka utrustningen också, för själva fotograferandet, för skatt, sociala avgifter och moms.

Med tanke på ovanstående tycker jag en rimlig prislapp är (minst) 15K. Men det förutsätter att du inte måste resa någonstans.
 

kuchimallan

Medlem
OJ, shit, det var mycket pengar, tror hon har tänkt sig nånstans runt 2000kr, hon tänkte det kunde va ett utbyte eftersom jag får erfarenhet och hon anlitar mig trots att jag är "en riktig fotograf", hon sa att hon kanske ville ha sisådär 80 redigerade bilder vilket hon tyckte var lite, själv tänker jag ju att det är ganska mycket för så lite pengar..

jag tänker att jag kanske borde vara ganska billig iom att jag inte har någon erfarenhet inom detta och kanske inte världens mest hypade utrustning, tänker att jag på så vis kan få lite fler fotogig.. men å andra sidan vill jag ju ändå det ska va värt det liksom, att jag tjänar något på det.

jag har ju inget företag utan detta skulle ju betalas privat så att säga, så jag vet inte hur man gör med skatter och så då..
 

jdandanell

Aktiv medlem
OJ, shit, det var mycket pengar, tror hon har tänkt sig nånstans runt 2000kr, hon tänkte det kunde va ett utbyte eftersom jag får erfarenhet och hon anlitar mig trots att jag är "en riktig fotograf", hon sa att hon kanske ville ha sisådär 80 redigerade bilder vilket hon tyckte var lite, själv tänker jag ju att det är ganska mycket för så lite pengar..

jag tänker att jag kanske borde vara ganska billig iom att jag inte har någon erfarenhet inom detta och kanske inte världens mest hypade utrustning, tänker att jag på så vis kan få lite fler fotogig.. men å andra sidan vill jag ju ändå det ska va värt det liksom, att jag tjänar något på det.

jag har ju inget företag utan detta skulle ju betalas privat så att säga, så jag vet inte hur man gör med skatter och så då..
Det beror givetvis på person och hur snabb man är men 30 minuter per bild i genomsnitt låter lite väl mycket om man får kommentera Uffes text. Med 80 bilder i leverans, heldag och minimal resa så hade jag nog lagt mig på 5000kr. Du får nog räkna med att du har en dags bildredigering och 2500 kr / dag är ganska ok, kanske bör man ligga någon tusenlapp till om man skall leva på yrket.

Det finns rekommendationer från t.ex. Svenska Fotografers Förbund men rent generellt tycker jag att många riktpriser för fotografer är lite väl högt satta.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Vad för slags "erfarenhet" får du av att fotografera just hennes bröllop? Och på vilket sätt skiljer sig den erfarenheten från att fotografera en kompis som modellar åt dig så mycket att det är värt att ge kunden i stort sett 90% rabatt?

Hade det gällt tex Viktorias bröllop så kanske jag hade kunnat tycka att det var OK. Men då skulle jag kräva att få använda hennes namn i min marknadsföring, och går hon (eller hovet) inte med på det så blir det fullt pris.
 

kuchimallan

Medlem
hah, ja uffe det kan man ju verkligen fråga sig vad det är jag får ut av just hennes sketna bröllop :p

nä, men jag antar vad hon menar är att jag aldrig haft något direkt fotogig förut och att det är en erfarenhet på så vis plus att jag får tillgång till att lära mig mer om hur man fotar ett bröllop typ. när det kommer till prinsessan viktoria så hade jag tagit ett pris med 200% pålägg, det 'r väl ändå det enda hon betalar för sitt bröllop :)


jdandanell, ja 5000 kanske är en rimlig summa, inte för att jag inte tycker arbetet är värt mer men vad jag kan tänka att folk ändå kan tänka sig betala..

dock känns det ofta som att människor som vill man ska fota saker åt dem inte fattar själva att det är en satans massa efterarbete och därför tycker de i princip att ens arbete är mindre värt än andras tjänster.. tyvär..
 

Candersson

Aktiv medlem
Håller med föregående talare. 2000kr låter som ett skämt.
Det är bevisligen någon som inte kollat (eller det kanske hon har...) med en "riktig fotograf".
Nä, det här låter som ett riktigt skambud.
Det spelar ingen roll om du är en "riktig fotograf", du ska väl ha rimlig ersättning för din tid i alla fall.
Du gör naturligtvis som du vill men jag tycker det var ett dåligt erbjudande.
 

kuchimallan

Medlem
jo, 2000 känns sjukt lite, jag tjänar ju inget på det, förutom "erfarenheten"

en annan sak jag undrar är över det här med leveransen, jag har ju liksom ingen fast tillgång till att göra kopior, alltså fysiska sådana. ska jag bara leverera bilderna digitalt och sen får de själva göra vad de vill eller ska jag ha ett fast antal jag trycker upp nånstans (det lät fel :p) , isf blir det hela plötsligt mycket krångligare..

sen tänker jag, att jag kanske inte alls lyckas med fotograferingen, vad tar man sig till då?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Med tanke på vad du skrivit skulle jag sagt ett ord till hon som frågat: "Nej". Om hennes utgånsbud är 2K ser jag inga möjligheter att diskutera sig fram till en lön som jag skulle tycka var OK och som hon är beredd att betala.
 

walter-g

Aktiv medlem
För ett litet tag sen fick jag ett erbjudande av en kvinna som sett mina bilder på flickr.com, hon ville att jag skulle fotografera hennes bröllop och då vara med under hela dagen.

Hon frågade hur mycket det skulle kosta och jag hade absolut INGEN aning om vad jag skulle svara.. hon ville ha något som var billigare än att gå till en fotostudio vilket jag inte heller har den blekaste aning om vad det skulle vara för pris..

Så, min fråga är, vad tar man som amatörfotograf betalt för en bröllopsfotografering, hur många bilder till vilket pris osv.
Vad och hur mycket är det man förväntas leverera?

Har tänkt erbjuda mina tjänster nämligen men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga HELP ME!

När du läst alla s.k experttips här så slutar det med att du kanske inte vågar ta jobbet, och ett par tusenlappar som du tror går upp i rök.Du måste ta ett eget beslut.
För det första så skulle du ta reda på vad hon vill att du ska göra,nöjer hon med sej exvis med att få en foto CD med 100 oredigerade bilder,som hon sen får göra vad hon vill med så är 2000 kr inte fy skam.
Men ska du sitta och redigera och snygga till hundra bilder ,och dessutom skriva ut ett större antal så blir det ettjätte jobb, -skulle jag nog säga att minst 5000 kr ligger rätt till.
Klara ut tillsammans vad hon vill att du ska göra och ta det på pränt också och be dessutom att få lite betänketid innan du svarar.
 

aswe

Aktiv medlem
Jag skulle aldrig redigera 80 bilder för det skulle ta flera veckor för mig.
Det beror iofs hur på hur snabb du är men det låter sjukt dåligt betalt. Om du betalar skatt och tänker köpa ny kamerautrustning eller laga befintlig när den går sönder tror jag du får ta ett par hundra kronor per timme och landa på minst 10000,-
Så tycker jag.
 

dajli

Aktiv medlem
Jag tycker det måste bli lite realistiskt här. Jag skulle inte betala 10 000:- till någon som aldrig har fotat ett bröllop, och inte har bilder att visa upp från bröllop. Risken finns ju att det blir pannkaka, och den är väldigt mycket större med någon helt oerfaren.

Alternativet för henne kan ju lika gärna vara en kompis som gör det gratis än en yrkesfotograf som tar 15 000:-. Och om du kräver 10 000:- så tror jag risken är stor att hon istället ber kompisen.

Ett alternativ kan ju vara att göra fotograferingen gratis, men ta betalt för redigeringen? Eftersom dina bilder har en speciell typ av stil så kanske hon tycker det känns mer värt betala för "redigeringstid" än "fototid"? Så skulle nog jag ha gjort i din sits. Ta ett timpris på 200 kr för det.

Ledsen om jag låter pessimistisk, men jag tror jag är minst lika realistisk som optimisterna. :)


Edit: ändrade lite saker i resonemanget efter att ha läst igenom...
 
Senast ändrad:

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Förlåt att jag blandar mig i. Här har sagts mycket förnuftigt, men här kommer ett konkret förslag.

Ta 2000 kr för att närvara och fota under max 8 timmar (blir det längre tid skall du ha mer betalt) och då ingår oredigerade bilder. Kunden kan sedan fixa resten själv eller be dig redigera ett antal utvalda bilder och då tar du ett rimligt pris per bild , ex vis 100 kr (15-20 min redigering). Då har ni lite bättre koll på kostnad och kvantiteter.
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
jo, 2000 känns sjukt lite, jag tjänar ju inget på det, förutom "erfarenheten"

en annan sak jag undrar är över det här med leveransen, jag har ju liksom ingen fast tillgång till att göra kopior, alltså fysiska sådana. ska jag bara leverera bilderna digitalt och sen får de själva göra vad de vill eller ska jag ha ett fast antal jag trycker upp nånstans (det lät fel :p) , isf blir det hela plötsligt mycket krångligare..

sen tänker jag, att jag kanske inte alls lyckas med fotograferingen, vad tar man sig till då?
Det är ju alldeles klart att det här är en riskabel affär för kunden och en garanterat dålig affär för dig. Du kan inte vinna något annat än en referens, och bara om kunden blir nöjd. Är du sedan realist nog att tänka tanken att du kanske inte grejar det här så ser man ju kanske framför sig en fullständigt vedervärdig erfarenhet för båda parter -meningslöst för dig och tråkuigt för kunden.

Vill du skapa dig erfarenhet och en referens, gör det på säkrare mark. Att vara "halvofficiell mingelfotograf" på bröllop (för någon du kanske känner en aning) där ett proffs sköter de officiella bilderna kanske kan vara något. Då kan du "haka på" inom rimliga ramar och lära dig genom att observera. Du kan tom kanske fotografera fotograferandet :)

För den sortens pengar det här handlar om kan man dessutom lika gärna göra det gratis.
 

dajli

Aktiv medlem
Det är ju alldeles klart att det här är en riskabel affär för kunden och en garanterat dålig affär för dig. Du kan inte vinna något annat än en referens, och bara om kunden blir nöjd. Är du sedan realist nog att tänka tanken att du kanske inte grejar det här så ser man ju kanske framför sig en fullständigt vedervärdig erfarenhet för båda parter -meningslöst för dig och tråkuigt för kunden.

Vill du skapa dig erfarenhet och en referens, gör det på säkrare mark. Att vara "halvofficiell mingelfotograf" på bröllop (för någon du kanske känner en aning) där ett proffs sköter de officiella bilderna kanske kan vara något. Då kan du "haka på" inom rimliga ramar och lära dig genom att observera. Du kan tom kanske fotografera fotograferandet :)

För den sortens pengar det här handlar om kan man dessutom lika gärna göra det gratis.
Jag håller med i resonemanget.

Jag tycker du ska göra det gratis, men sen får hon betala kanske 200:- kr per färdigredigerad bild som blir bra. Minsta mängd som du säljer kan du sätta till 10 bilder. (dvs du garanteras minst 2000:- om hon blir nöjd med några bilder) Köper hon minst 20 bilder bilder så kan hon även få alla oredigerade bilder "på köpet". På så sätt kan du få ut ganska mycket pengar om bilderna blir bra, och om det skulle gå åt skogen så har kunden inte betalat något. På så sätt har båda parter allt att vinna, och bara du något att förlora (om du skulle misslyckas). :)
 

erik767

Aktiv medlem
Jag håller med dem här som tycker att betalning på kanske 150-200 kr per köpt bild är rimligt (inkl 10 min redigering) med stigande volymrabatter.

De som tycker att en duktig amatörfotograf som fotar sitt första bröllop ska ta 10 000 i "appearence money" eller stanna hemma tror jag mest är oroliga för lågpriskonkurrens. Skulle jag ta 10000kr som minsta betalning skulle jag vara så nervös att misslyckas att jag antagligen skulle göra just det.
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Det är också en aspekt. Det finns bröllopsfotografer av facket, det finns duktiga "amatörer" (extraknäckare med varierande skattemoral) och så finns det "intresserade nybörjare". Man måste börja någonstans, och jag tror inte att det är de "intresserade nybörjarna" som är priskonkurrenter. Så kul är det inte att jobba gratis.

För tvåtusen spänn hade jag inte tagit på mig "nöjd-kund"-ansvar, och det gör man om man tar betalt i förskott, även om det är riktigt billigt pris. Är jag ute efter referenser hade jag inte tagit risken på något sätt att en sur pengarelation med en för mig okänd människa hade givit mig dåligt rykte, utan avsvurit denna människa ett löfte att "antingen får jag använda bilderna som referens" eller så håller alla inblandade tyst om fiaskot.

Förslaget om att först fotografera och sedan visa bilderna och ta betalt (bara) för de som uppskattas låter ju mycket bättre. Då skapar man en situation där ingen kan förlora, mer än möjligen tid och bilder från bröllopet lär det ju bli, även om kvaliteten inte blir professionell fullt ut..

Man kan ju också rädda sig (som fotograf) med att säga "det blev inge bra, jag kan inte ta betalt för det här och du får bilderna för eget bruk, men säg aldrig mitt namn till någon om bröllopsbilder... " eller något i den stilen.
 

copywriter

Aktiv medlem
Hmm, allt under 5000 kr är ett skämt. Jag bor och jobbar i Australien där priserna iofs är väldigt annorlunda, samt att jag idag är en av de bättre betalda fotograferna i min stad, men i alla fall.

Mina heldagspriser (inkl 4-500 högupplösta redigerade bilder) startar idag vid 35,000 kr.

Jag säger inte att man ska kräva mycket betalt när man börjar, men jag tog runt 10,000 kr för mitt första betalda bröllop i Australien. Att jag sen kan ta mycket betalt idag har med många saker att göra.

Men satsa på MINST 5000 kr.

MINST.
 
ANNONS