Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm x100 vs andra

Produkter
(logga in för att koppla)

Carliings

Ny medlem
Hej kamrater, vänder mig till er nu för att det är dags att uppgradera sig.

Jag har kikat på Fujifilm x100, delvis för att den är vrål snygg, men även för att den verkar jäkligt prisvärd och bra. Planerar att köpa begagnat då man ofta får mer kamera för pengarna.

Jag är nybörjare, har haft en canon ixus 75 dom senaste 6-7 åren, som jag har använt mycket flitigt, känner att jag är värd något vassare nu.

Fotograferar en hel del i stunden så att säga, filmar även mycket också. Så mina krav på kameran är att den ska vara bra för bägge delarna. Använder främst kameran för att dokumentera mitt liv och dela med mina vänner. Ser gärna att kameran är så bra att jag kan "växa" med den och vara nöjd om ett par år när jag förhoppningsvis blivit lite duktigare och därmed ställer högre krav.

Uppskattar verkligen alla synpunkter.

Kram på er.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det finns en barnsjukdom där bländaren inte vill blända ned på X100. Ska lämna in min så fort jag kommer till Sverige. Min var en av de första i Sverige.
Annars är X100 en smidig liten kamera för den som inte enbart vill köra med elektronisk sökare. Men varför inte en X100s? Den ligger på 10000 kr.
 

serenity

Avslutat medlemskap
Hej Carl, skulle själv gärna köpa en X100 eller ännu hellre en X100s men jag tror inte att jag skulle vilja ha den som enda kamera för att "dokumentera mitt liv". Nu ska jag säga på en gång att jag har bara provat X100 hos MediaMarkt några gånger och det ger ju en väldigt dålig bild av hur en kamera är i verkligt användande.

För det användande som du beskriver tror jag att det skulle kännas begränsande att bara ha en brännvidd, för det är ju inget zoom objektiv. Man får alltså använda fötterna om man vill komma närmare.

Sedan när det gäller video har jag inte testat den funktionen alls men DPreview skrev tex: "The X100 offers a movie mode, although its specification is a little rudimentary compared to the current state-of-the-art. Oddly it's accessed as a drive mode, with recording started and stopped by the shutter button. The implementation is overall a little quirky and half-hearted - it rather gives the impression that Fuji's engineers would have preferred to make the X100 a 'pure' stills camera." (http://www.dpreview.com/reviews/FujifilmX100/21)

Jag tror det finns många andra kameror som skulle passa dig bättre, kanske inte lika snygga men mer anpassade till ditt behov. Sedan har jag inte någon rekommendation, finns så många olika modeller och format.. bästa sättet är nog att ta sig till någon mer välsorterad fotobutik och fråga sig fram lite och sedan googla på de kameror du blir mest intresserade av, är så många variabler att ta hänsyn till... Lycka till!
 

Ljusdans

Aktiv medlem
X100 är en ganska (tålamods)krävande kamera. Främst när det kommer till autofokus. Även om man tar sig ordentlig tid att begripa hur fokussystemet fungerar och får närgräns för OVF att sitta i ryggmärgen kommer du missa bilder med den. Det får man helt enkelt acceptera.

Jag älskar min högt, och skulle aldrig byta bort den. Liten och smidig, bländare på ring, väl fungerande auto-ISO, enastående "blue hour"-paket i kombo med ett gorillapod, möjlighet att använda sökare i kombination för radiotriggers, äkta blixtsynk på 1/1000 med radiotriggers gör den grym för "sunny 16"-porträtt, nästan idealisk brännvidd (jag är en 40-45mm-människa), knäpptyst, snygg som synden. Du hör. Jag är kär. Trots de uppenbara bristerna.

MEN! Den är värdelös på film. I princip oanvändbar, faktiskt. Du kan inte fokusera om när du väl startat inspelningen. Varken med AF eller MF.

Såväl filmproblemen som fokusproblemen ska vara avhjälpta i X100s - så jag rekommenderar den framför X100 elva dagar av tio för dina behov.

Själv filmar jag med min iPhone och är nöjd och glad.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Här är ett exempel på vad som avses. Kompaktkameran Panasonic LX3, med aningen nedställd exponering för mustigare färger, och så en liten lös blixt för att lyfta skuggorna.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2858644.htm?set=mp

Det är en stor anledning till att jag själv kikar på X100(s) som ett möjligt nästa köp - att kunna göra den typen av bilder med högre kvalitet och snabbare respons. Men sålänge funkar LX3:an fint.
 

easyrider

Aktiv medlem
Du kan få en x 100 i fint skick för ca 4500 beg idag. Ett bra köp skulle jag tro om man vill leva med den branta inlärningskurvan.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Här är ett exempel på vad som avses. Kompaktkameran Panasonic LX3, med aningen nedställd exponering för mustigare färger, och så en liten lös blixt för att lyfta skuggorna.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2858644.htm?set=mp

Det är en stor anledning till att jag själv kikar på X100(s) som ett möjligt nästa köp - att kunna göra den typen av bilder med högre kvalitet och snabbare respons. Men sålänge funkar LX3:an fint.
Den har något. Jag har fortfarande inte blivit vän med grön-magentabalansen efter tusentals bilder, men har ändå fortfarande kvar min LX3. Inte haft hjärta att sälja den än. Bilderna i mitt länkade inlägg ovan är alla med LX3. Som då alltså är till salu, typ. Fast jag vet inte om jag vill sälja.

Du kommer älska X100 för den typen av foto. Men det är lite som att försöka få en vresig, men briljant, gammal konstnär att prestera. Mojon finns där, men ibland har gubbjäveln kort sagt inte lust att prestera. Fast när han är på humör gnistrar det tamigf-n om slutresultatet.

Edit: fast "snabbare respons" än LX3 kan du glömma när det gäller X100, om det inte framgick ovan. X100s, möjligen. X100 belönar inte den reaktionssnabbe fotografen - däremot den förutseende och tålmodige. (Läs: _sjukligt tålmodige_)
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Här är ett exempel på vad som avses. Kompaktkameran Panasonic LX3, med aningen nedställd exponering för mustigare färger, och så en liten lös blixt för att lyfta skuggorna.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2858644.htm?set=mp

Det är en stor anledning till att jag själv kikar på X100(s) som ett möjligt nästa köp - att kunna göra den typen av bilder med högre kvalitet och snabbare respons. Men sålänge funkar LX3:an fint.
En snabb fråga, hur kopplar du ihop blixten med kameran? Med sladd eller direkt i blixtskon? Såg att du fotat med bländarprioritet, mätte blixten själv korrekt exponering?
 

MattiasL

Aktiv medlem
Daniel: Det är en liten Leica CL-blixt. Just i det här fallet satt den nog direkt i blixtskon, men jag synkar den ofta via Skyport. Sen använder jag blixtens egna fotocellsautomatik. Ofta på 2,8-läget men kameran på bländaren på 4, för att behålla lite av det befintliga ljusets karaktär.

Ljusdressyr: jo, jag misstänkte det...kanske ska spara ihop till en X100s, för att få lite raskare respons.
Ett superbudgetalternativ är annars Nikon D40, som kan luras till att synka på alla tider. Hmmm...
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Daniel: Det är en liten Leica CL-blixt. Just i det här fallet satt den nog direkt i blixtskon, men jag synkar den ofta via Skyport. Sen använder jag blixtens egna fotocellsautomatik. Ofta på 2,8-läget men kameran på bländaren på 4, för att behålla lite av det befintliga ljusets karaktär.

Ljusdressyr: jo, jag misstänkte det...kanske ska spara ihop till en X100s, för att få lite raskare respons.
Ett superbudgetalternativ är annars Nikon D40, som kan luras till att synka på alla tider. Hmmm...
Yup. Samt D70/D70s och D50. Men D40 är nyaste DSLR med CCD-sensor+elektronisk slutare. Men i dagsläget skulle jag skramla till X100s, eftersom den tillför andra värden än bara grym blixtsynk. Se tidigare inlägg.

Edit: Och jag synkar med Cactus V5. Funkar klockrent med X100 till 1/1000s. Mindre klockrent med LX3 (Max 1/500s för det mesta).
 

MattiasL

Aktiv medlem
Definitivt. Tyvärr är det lite för mycket som är fallfärdigt och står över på listan...när uppdragen börjar rasa in så...
 

easyrider

Aktiv medlem
Här är ett exempel på vad som avses. Kompaktkameran Panasonic LX3, med aningen nedställd exponering för mustigare färger, och så en liten lös blixt för att lyfta skuggorna.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2858644.htm?set=mp

Det är en stor anledning till att jag själv kikar på X100(s) som ett möjligt nästa köp - att kunna göra den typen av bilder med högre kvalitet och snabbare respons. Men sålänge funkar LX3:an fint.
Grym bild. Jag undrar lite över radiosändaren. Har en ricoh gr 3 som jag ibland har kopplat ihop med en sb 700. Har då kört manuellt och utväderad exponeringen med lcd skärmen. Eftersom sb 700 är klumpig och jag helst vill undvika blixtsynkkabel är jag på jakt efter en radiosändare och en smidig blixt. Den får gärna bli billigt. Perfekt vore om man kunde utlösa en äldre blixt med triggern eftersom jag älskar skalan som är på baksidan. Busenkelt att ställa in manuellt. Behöver alltså inte en radiosändare/blixt som tar ljusmättning i beaktande.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Sorry, kanske blev lite kryptiskt :0)

Avsåg blixtbilder utomhus i stenhårt solljus ("sunny 16"):
http://tabattrebilder.se/2012/11/gastpost-hos-steve-huff-stort-ljus-med.html

Tycker också en RX100 låter som något för TS att kika på om X100s känns i dyraste laget.
OK
Jag fattar kraftig upplättningsblixt ungefär. Jag begriper dock fortfarande inte vad sunny 16 har med saken att göra men det kanske syftar på något helt annat än exponeringsregeln.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
OK
Jag fattar kraftig upplättningsblixt ungefär. Jag begriper dock fortfarande inte vad sunny 16 har med saken att göra men det kanske syftar på något helt annat än exponeringsregeln.
Det är just exponeringsregeln som avses. Om blixtsynken räcker till kan du vid en exponering motsvarande 1/100 @ f/16 istället köra, säg, 1/800 @ f/5,6 - där vanliga kamerablixtar glänser.

Vid f/11 @ 1/200 (typ 5d) har du inte alls samma handlingsfrihet med paraplyer, softboxar mm om du inte kör med studioblixt - helt enkelt beroende på att vanliga kamerablixtar sällan orkar lysa ut en softbox vid f/11.

Allt detta är hur eller hur rätt OT här. Finns massor att läsa om såväl i detta forum som på andra ställen.

Till TS säger jag bara: prova X100 innan du köper. Den kan vara precis vad du söker, men den kan också vara en stor besvikelse om du inte är beredd att kompromissa på vissa punkter.
 

Carliings

Ny medlem
Tack så jätte mycket för alla svar. Har en hel del funderande framför mig. Men skall helt enkelt prova x100 innan jag införskaffar mig den!
 
ANNONS