Annons

Radio TTL till SONY a7rII

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag funderar på att skaffa en a7rII, har arbetat mest med Canon och deras trådlösa samt andra tillverkare Pocketwizard och yongnuo. Vad finns det för alternativ till Sony, någon som testat igenom flera system?
 

afe

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa en a7rII, har arbetat mest med Canon och deras trådlösa samt andra tillverkare Pocketwizard och yongnuo. Vad finns det för alternativ till Sony, någon som testat igenom flera system?
Tyvärr är det dåligt med radiostyrda system för Sonys blixtar. Deras egna fjärrstyrning är bra, men det kräver förstås Sonyblixtar och fungerar bara via IR.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Tyvärr är det dåligt med radiostyrda system för Sonys blixtar. Deras egna fjärrstyrning är bra, men det kräver förstås Sonyblixtar och fungerar bara via IR.
IR är tyvärr helt uteslutet för mig när man vant sig med radio. Har kollat igenom de flesta tillverkare.

Phottix
Pocketwizard
Shanny
YongNuo
Pixel
Godox

Inte heller profot med deras TTL stödjer Sony.

Kan det vara så att sonys TTL inte är reverse engineerat?

Hur har alla sonyfotografer klarat sig eller fotograferar ni aldrig med blixt?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag tillhör dem som praktiskt taget aldrig fotograferar med blixt, så jag är bara lite allmänbildad när det gäller radiostyrda blixt triggers. De flesta verkar köra med manuell blixt, och vad jag har sett finns det gott om sådana triggers som passar till Sony.

Vill man även kunna använda radiotriggers till Sony TTL och HSS, så finns detta på Pottix Odin och Pixel King - ännu så länge bara med den tidigare Minolta/Sony iISO-blixtskon. Dock talade jag med en representant för Phottix förra månaden, och han informerade mig om att Phottix var på gång med en Odin-version som kommer att passa till Sonys nya MIS (Multi Interface Shoe).

Så det kommer säkert. Zeiss sa nyligen att "A7-plattformen har "exploderat" på marknaden", och då finns det skäl förmoda att ävenså en och annan tillbehörstillverkare observerat detta... :)
 

CalleStahl

Aktiv medlem
IR är tyvärr helt uteslutet för mig när man vant sig med radio. Har kollat igenom de flesta tillverkare.

Phottix
Pocketwizard
Shanny
YongNuo
Pixel
Godox

Inte heller profot med deras TTL stödjer Sony.

Kan det vara så att sonys TTL inte är reverse engineerat?

Hur har alla sonyfotografer klarat sig eller fotograferar ni aldrig med blixt?
Är man i studio behövs inte TTL då funkar manuellt bra.
Varför är TTL av vikt?
 

Frolicc

Aktiv medlem
Låt mig gissa att det är för att kunna synka blixten på alla slutartider samt att kunna ställa blixteffekten utan att behöva gå fram till blixten.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Är man i studio behövs inte TTL då funkar manuellt bra.
Varför är TTL av vikt?
Använder TTL ganska ofta i studion.

Behöver ha liten vikt, batterierdrivning, kunna ha mycket låg effekt, kunna styra blixten trådlöst, har ont om tid. behöver ändra plats snabbt, kunna fota på korta slutartider. ont om plats osv...

Är mycket van vid canon 600ex-rt-system som jag tycker fungerar mycket bra så skulle helst vilja ha något motsvarande.
 

josef_k

Aktiv medlem
Lite OT, hoppas ni ursäktar,

Någon som har koll på om man kan avfyra Sonys egna blixtar trådlöst via A7s / A7rII, Sony säljer ingen blixtsändare, eller måste man ha en blixt på kameran för detta?
 

Grimmer

Aktiv medlem
Man kan köpa deras minsta blixt, Sony F20AM, och styra med den. Du hittar den för 700 begagnat eller 1200 ny. Den är väldigt svag så användningsområdet är klart begränsat, folk köper den nog mest för att styra sina andra blixtar.

Kör du med manuella inställningar på blixtarna så finns det däremot en uppsjö med mycket billiga radiotriggers på ebay.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det kan man, men det är mera praktiskt att köpa deras HVL-F20M eftersom den har den nya blixtskon (MIS) som passar direkt till Sonys spegellösa kameror (samt till deras senaste SLT-kameror som A99 och A77 II). Det blir ju lite billigare med F20AM eftersom den finns att köpa begagnad då och då, men man behöver i så fall använda en adapter som på översidan passar denna blixts iISO-sko (som användes på alla tidigare Sony A-mountkameror samt på en hel del av Minoltas analoga kameror) och som på undersidan passar i det MIS-uttag som Sony använder nu. Blir förstås lite klumpigare. Skulle genereltt säga att har man jobb så vill nog de flesta hellre köpa F20M, det blir mindre fippligt.

Nypris för HVL-F20M ligger på strax under 1.500 kr.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Det kan man, men det är mera praktiskt att köpa deras HVL-F20M eftersom den har den nya blixtskon (MIS) som passar direkt till Sonys spegellösa kameror (samt till deras senaste SLT-kameror som A99 och A77 II). Det blir ju lite billigare med F20AM eftersom den finns att köpa begagnad då och då, men man behöver i så fall använda en adapter som på översidan passar denna blixts iISO-sko (som användes på alla tidigare Sony A-mountkameror samt på en hel del av Minoltas analoga kameror) och som på undersidan passar i det MIS-uttag som Sony använder nu. Blir förstås lite klumpigare. Skulle genereltt säga att har man jobb så vill nog de flesta hellre köpa F20M, det blir mindre fippligt.

Nypris för HVL-F20M ligger på strax under 1.500 kr.
Men det är fortfarande inte radio utan gammal optisk som inte du heter särskilt bra på längre avstånd eller utomhus?
 
ANNONS