Annons

Försäkringsstrul

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Japp, håller på att undersöka det, tack!

Fast en ytterligare fråga är också vad som verkligen gäller när det händer något. Om bolaget vägrar betala ut med hänvisning till något luddigt skäl att en dyr kamera innebär att man inte använder den som privatperson så är man ändå inte täckt trots att man trott det.
Att tänka på när f-bolag och faktiskt till alla instanser och även i en helt vanlig diskussion mellan privatpersoner så gäller att tänka före.
Som i amerikanska filmer "Anything you say can and will be used against you in a court of law". Den meningen säger en hel del. Säger du något du egentligen inte menade så kommer f-bolagen att använda detta mot dig för att lindra sitt eget fall.
För övrigt har jag haft LF, men övergått till Folksam. Inte för att jag har något emot LF eller haft problem med dom, men frugan är med i facket och Folksam är då "gratis". Sen la jag till allriskförsäkring Stor.

/Stefan
 

lofling

Aktiv medlem
Att tänka på när f-bolag och faktiskt till alla instanser och även i en helt vanlig diskussion mellan privatpersoner så gäller att tänka före.
Som i amerikanska filmer "Anything you say can and will be used against you in a court of law". Den meningen säger en hel del. Säger du något du egentligen inte menade så kommer f-bolagen att använda detta mot dig för att lindra sitt eget fall.
För övrigt har jag haft LF, men övergått till Folksam. Inte för att jag har något emot LF eller haft problem med dom, men frugan är med i facket och Folksam är då "gratis". Sen la jag till allriskförsäkring Stor.

/Stefan
Jo, vi lärde oss det vid bilincidenten.

Ska sätta mig ner i helgen och kolla mer noga på alla alternativ.
 

iSolen.se

Guest
Man kan väl ha en försäkring ett tag medan man sparar ihop till en buffert?

Att spara till en fond för reparation av utrustning och ersättning av förkommen utrustning är förstås alltid en chansning. Att betala en försäkringspremie regelbundet är inte lika mycket lotteri, men kostar å andra sidan (i genomsnitt, troligen) mer på lång sikt. Riskbedömningen och avvägningen mellan försäkring och fonduppbyggande bör nog bero mycket på under vilka omständigheter man använder sin utrustning (och kanske till viss del på hur den förvaras när den inte används).

You pays your money and you takes your chance.
För min del kom det naturligt, köpte inte hela kameraväskan på en gång. I samma veva slutade jag använda UV-filter när jag hade räknat på det. Lät helt enkelt bli att köpa UV-filter till de nya objektiven och bara där sparade jag ihop en tusenlapp pen inköp.

Skulle vi kunna lämna biluthyrarnas skandalförsäkringar utanför? Det är ofta rubbel och båg och man klarar sig ofta med lägre försäkring där. Är flitig bilhyrare på semestrar och har flera gånger mötts med påståenden om repor, stenskott och småskavanker men när jag protesterat har jag oftast fått tillbaka självrisk/deposition.

Ett ord till om tilläggsförsäkring. Det finns en risk att man känner sig trygg pga denna försäkring och kanske lämnar en kameraväska i bilen. Det är bara i princip nya saker man får full ersättning för och sen har du självrisken, tiden utan prylar osv. Så även med försäkring tar man en risk.
 

lofling

Aktiv medlem
För min del kom det naturligt, köpte inte hela kameraväskan på en gång. I samma veva slutade jag använda UV-filter när jag hade räknat på det. Lät helt enkelt bli att köpa UV-filter till de nya objektiven och bara där sparade jag ihop en tusenlapp pen inköp.

Skulle vi kunna lämna biluthyrarnas skandalförsäkringar utanför? Det är ofta rubbel och båg och man klarar sig ofta med lägre försäkring där. Är flitig bilhyrare på semestrar och har flera gånger mötts med påståenden om repor, stenskott och småskavanker men när jag protesterat har jag oftast fått tillbaka självrisk/deposition.

Ett ord till om tilläggsförsäkring. Det finns en risk att man känner sig trygg pga denna försäkring och kanske lämnar en kameraväska i bilen. Det är bara i princip nya saker man får full ersättning för och sen har du självrisken, tiden utan prylar osv. Så även med försäkring tar man en risk.
Ja. Vi släpper biluthyrarna. Gefvert verkar spela i en helt annan division.

Tilläggsförsäkring är lite för att känna just den där tryggheten tänkte jag. Det är klart att det i snitt blir billigare att spara själv. Frågan är då egentligen hur mkt man är villig att betala för det och sedan hur mycket man verkligen får tillbaka om det väl händer något. Tycker du har gett rätt bra översikt om problemen med försäkringarna. Så jag tror jag börjar spara och hoppas på att inte drabbas av något. Men ska först undersöka det jag redan har och om vi kanske borde byta bolag för hemförsäkring.

För övrigt brukar ju kortköp ge en del som nämnts vid resor. Har för mig att även handla via internetbank nuförtiden ska ge samma förmån så länge man har kört kopplat till kontot. Ingår det något skydd även vid kameraköp hos någon bank tro?
 

iSolen.se

Guest
Ja. Vi släpper biluthyrarna. Gefvert verkar spela i en helt annan division.

Tilläggsförsäkring är lite för att känna just den där tryggheten tänkte jag. Det är klart att det i snitt blir billigare att spara själv. Frågan är då egentligen hur mkt man är villig att betala för det och sedan hur mycket man verkligen får tillbaka om det väl händer något. Tycker du har gett rätt bra översikt om problemen med försäkringarna. Så jag tror jag börjar spara och hoppas på att inte drabbas av något. Men ska först undersöka det jag redan har och om vi kanske borde byta bolag för hemförsäkring.

För övrigt brukar ju kortköp ge en del som nämnts vid resor. Har för mig att även handla via internetbank nuförtiden ska ge samma förmån så länge man har kört kopplat till kontot. Ingår det något skydd även vid kameraköp hos någon bank tro?
När jag jobbade för ett engelskt försäkringsbolag fick säljarna, som var tredje part, 35% till 50% av premien i flera år som säljkommission. De systemet har vi tack och lov inte i Sverige vad jag vet. Sen ska företaget ha sin administration, system för allt, reklam, lokaler, drift, löner, omkostnader...det är väldigt lite som går tillbaka till kunderna, MYCKET mindre än folk tror. Minsta "återbetalningen" är just inom tilläggsförsäkringar, de är lönsammast för bolagen.

Shoppa gärna runt mellan olika hemförsäkringar, de måste man ju ha i alla fall. Jag har väldigt bra erfarenhet från LF. Inte så bra från Trygg Hansa. If... var katastrof. Man kan ha otur med handläggare så det är bra att skriva/läsa i forum, typ detta.
 

Peter Nyström

Aktiv medlem
Jag tappade min 5d mk3 i asfalten på en cykeltur för ett par veckoer sedan så att den gick sönder.
Jag ringde Länsförsäkringar och det var inga som helst problem att ta det på hemförsäkringen. Jag fick en hyfsat bra slant dessutom trots att kameran är inköpt 2013. Jag blev inte ens ombedd att visa kvitto eller bilder på skadan, det var liksom inte ens en diskussion. Det enda hon ville göra var att kolla upp värdet på kameran så hon ringde till Scandinavian photo och pratade med någon där. Man kanske behöver ha tur och få prata med rätt person på Länsförsäkringar?
 

lofling

Aktiv medlem
Jag tappade min 5d mk3 i asfalten på en cykeltur för ett par veckoer sedan så att den gick sönder.
Jag ringde Länsförsäkringar och det var inga som helst problem att ta det på hemförsäkringen. Jag fick en hyfsat bra slant dessutom trots att kameran är inköpt 2013. Jag blev inte ens ombedd att visa kvitto eller bilder på skadan, det var liksom inte ens en diskussion. Det enda hon ville göra var att kolla upp värdet på kameran så hon ringde till Scandinavian photo och pratade med någon där. Man kanske behöver ha tur och få prata med rätt person på Länsförsäkringar?
Ja, Det kan nog mycket väl vara så.

Ett bra tips verkar vara det Ola var inne på, dvs att inte ger mer info än nödvändigt. Bättre att låta dem sköta allt och se vad de säger. Själv hoppas jag på att inte behöva ha något ärende på länge!
 

iSolen.se

Guest
Ja, Det kan nog mycket väl vara så.

Ett bra tips verkar vara det Ola var inne på, dvs att inte ger mer info än nödvändigt. Bättre att låta dem sköta allt och se vad de säger. Själv hoppas jag på att inte behöva ha något ärende på länge!
Det var inte mitt tips.

Min ståndpunkt är att man ska berätta vad som hänt, vad det är för prylar osv och inte slira på sanningen för att försöka tänja på några gränser.

Ta reda på i förväg om dina grejer täcks av försäkringen. Om inte, bättra på försäkringen eller lev med risken och spara premier.
 

lofling

Aktiv medlem
Det var inte mitt tips.

Min ståndpunkt är att man ska berätta vad som hänt, vad det är för prylar osv och inte slira på sanningen för att försöka tänja på några gränser.

Ta reda på i förväg om dina grejer täcks av försäkringen. Om inte, bättra på försäkringen eller lev med risken och spara premier.
Men ditt tips var berätta inte mer än nödvändigt menar jag, "anything you say can be used against you". Det räcker med att t.ex. säga att man blivit av med en kamera. Inte att man elicit a.c. med kameran man använt till att ta bilder man sålt trots att det är en hobby eller inte etc. Det var så jag menade. Jag håller helt med om att man ska berätta sakligt om vad som hänt såklart.

EDIT: Sorry, jag läser och skriver på telefonen. Det var Stefan som kommenterade om detta, inte Ola.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ett ord till om tilläggsförsäkring. Det finns en risk att man känner sig trygg pga denna försäkring och kanske lämnar en kameraväska i bilen.
Det står ofta i försäkringar att man inte får lämna attraktiva /dyra prylar utan uppsikt.
Tex så gäller inte min försäkring när prylarna stjäls i en obevakad bil.
Så fotoryggsäck på!
 

ROOL

Aktiv medlem
Så tråden fick plötsligt liv igen.
Jag har skrivit det förr och skriver det igen. Kolla vad ni har för försäkringar redan och kolla vilka regler som gäller. Eventuellt komplettera. Det är oftast billigare att komplettera än att skaffa fler skydd.
Exempelvis för att ta upp detta med hyrbil och självriskeliminering så när jag betalar med mitt kort så får jag en reseförsäkring som bl.a. innehåller självriskskydd för bostad och bil (inkl hyrbil).
Och när jag är utomlands så behöver jag inte teckna någon särskilt försäkring för mina prylar då min hemförsäkring täcker det mesta med en självrisk på 750kr.
Så tips! Kolla upp vad ni redan har först.

/stefan
Intressant. Vilket kort har Du?
 

sumpan

Aktiv medlem
Intressant. Vilket kort har Du?
Off topic, men Nordeas Visa, Norwegians och Santanders Mastercard har försäkringar för detta, finns fler också. Villkoren skiljer sig åt en del så man kan försöka hitta det som passar bäst för en själv.

Kortets försäkring täcker oftast självrisken i hemförsäkringen, om hemförsäkringen inte ersätter antar jag att det blir problem. Om det gäller fotoutrustning så får man nog lusläsa villkoren. Jag använder dessa kort för hyrbilar där hemförsäkringen inte är inblandad. Dock får man dock se upp med maxbeloppen på resp. korts självrisk. Jag har sett hyrbilar med självrisk på 27000 och det finns det mig veterligen inget kort som ersätter.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
. Dock får man dock se upp med maxbeloppen på resp. korts självrisk. Jag har sett hyrbilar med självrisk på 27000 och det finns det mig veterligen inget kort som ersätter.
Oj. Självrisk på 27.000kr måste vara miljonbeloppsbil. Har aldrig sett såna summor när jag hyrt bil. Men du har rätt att det finns maxbelopp precis som i vilken försäkring som helst.

Intressant. Vilket kort har Du?
För tillfället har jag Nordea. Men det finns ju en drös andra bankkort med liknande avtal.

/Stefan
 

sumpan

Aktiv medlem
Oj. Självrisk på 27.000kr måste vara miljonbeloppsbil. Har aldrig sett såna summor när jag hyrt bil. Men du har rätt att det finns maxbelopp precis som i vilken försäkring som helst.
OT igen, men just det här gällde en minibuss i Milano, ingen lyxbil, men jag har ändå viss förståelse för självriskbeloppet. Jag har inte heller före eller efter detta sett dom summorna.
 

P.G.A.

Medlem
Länsförsäkringar (andra)

Jag blev bestulen på en lite Nikon P7000 inkl. blixt, visserligen en kompakt men en jäkla trevlig. värde 7500.- fick 450.- . Länsförsäkringar säger att efter 3 år betalar dom 30% minus självrisk. har inte gått vidare med detta än men skall, frågan är "en digitalkamera" gäller det från 500.- till 250.000.-???
kanske suger dom?
 

iSolen.se

Guest
Jag blev bestulen på en lite Nikon P7000 inkl. blixt, visserligen en kompakt men en jäkla trevlig. värde 7500.- fick 450.- . Länsförsäkringar säger att efter 3 år betalar dom 30% minus självrisk. har inte gått vidare med detta än men skall, frågan är "en digitalkamera" gäller det från 500.- till 250.000.-???
kanske suger dom?
Vad bedömer du värdet till för en P7000 efter tre år? Jag tycker det inte låter helt orimligt med 30%, kompakter tappar mer i värde än systemkameror.

Det är det här jag pratar om, man får mindre än man tror när något händer.
 

mac60

Aktiv medlem
Jag tappade min 5d mk3 i asfalten på en cykeltur för ett par veckoer sedan så att den gick sönder.
Jag ringde Länsförsäkringar och det var inga som helst problem att ta det på hemförsäkringen. Jag fick en hyfsat bra slant dessutom trots att kameran är inköpt 2013. Jag blev inte ens ombedd att visa kvitto eller bilder på skadan, det var liksom inte ens en diskussion. Det enda hon ville göra var att kolla upp värdet på kameran så hon ringde till Scandinavian photo och pratade med någon där. Man kanske behöver ha tur och få prata med rätt person på Länsförsäkringar?

Tydligen fick du rätt person☺
Min 5dmk3 med sigma 105 macro objektiv lossnade från stativet och objektivet låg i 2 delar på golvet
Har hemförsäkring via facket och har en tillägsförsäkring efter samråd med försäkringsbolaget ( dom tyckte att detta tillägget var det som passade mig )
Objektivet skulle jag få 600 för kameran betalade dom vad Canon ville ha minus självrisken.
Kameran klarade sig bra, justering av sensor och rengöring
Frågade vad jag skulle fått om kameran inte gått att laga och fick besked att ca 8000
Hade kollat upp begagnade kamrar och ingen gick under 14000 men bolaget säger att det hade inte blivit mer än dom 8000, skulle alltså själv behöva betala lika mycket till för att få vad jag hade
Plus att detta gick på hemförsäkring och inte tillägget vilket gör att den inte behövs
Hade jag kunnat hade jag bytt bolag men vill inte ha 2 hemförsäkring och Gevert här på FS tycker jag ligger lite högt.
Inga av dom "vanliga " bolagen ville ge mig försäkring utan dom tyckte att jag skulle ta det med det jag har
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tydligen fick du rätt person☺
Min 5dmk3 med sigma 105 macro objektiv lossnade från stativet och objektivet låg i 2 delar på golvet
Har hemförsäkring via facket och har en tillägsförsäkring efter samråd med försäkringsbolaget ( dom tyckte att detta tillägget var det som passade mig )
Objektivet skulle jag få 600 för kameran betalade dom vad Canon ville ha minus självrisken.
Kameran klarade sig bra, justering av sensor och rengöring
Frågade vad jag skulle fått om kameran inte gått att laga och fick besked att ca 8000
Hade kollat upp begagnade kamrar och ingen gick under 14000 men bolaget säger att det hade inte blivit mer än dom 8000, skulle alltså själv behöva betala lika mycket till för att få vad jag hade
Plus att detta gick på hemförsäkring och inte tillägget vilket gör att den inte behövs
Hade jag kunnat hade jag bytt bolag men vill inte ha 2 hemförsäkring och Gevert här på FS tycker jag ligger lite högt.
Inga av dom "vanliga " bolagen ville ge mig försäkring utan dom tyckte att jag skulle ta det med det jag har
Vad var det för tillägg som inte ingår i hemförsäkringen? Mitt tillägg är allrisk som tillhör hemförsäkringen.

/Stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag blev bestulen på en lite Nikon P7000 inkl. blixt, visserligen en kompakt men en jäkla trevlig. värde 7500.- fick 450.- . Länsförsäkringar säger att efter 3 år betalar dom 30% minus självrisk. har inte gått vidare med detta än men skall, frågan är "en digitalkamera" gäller det från 500.- till 250.000.-???
kanske suger dom?
30% låter rimligt efter 3 år. Men lite matematik. 30% av 7500kr är 2250kr.
Vad är din självrisk? Min är 750kr. Dvs jag skulle få tillbaka 1500kr. Det är ok för en 3 år gammal kamera. Men enligt dig tar ditt f-bolag 1800kr i självrisk? Byt bolag!

/stefan
 

iSolen.se

Guest
30% låter rimligt efter 3 år. Men lite matematik. 30% av 7500kr är 2250kr.
Vad är din självrisk? Min är 750kr. Dvs jag skulle få tillbaka 1500kr. Det är ok för en 3 år gammal kamera. Men enligt dig tar ditt f-bolag 1800kr i självrisk? Byt bolag!

/stefan
Det är normalt med en självrisk på 1500-1800kr.

Din fru har säkert rabatt även på självrisken.
 
ANNONS