Annons

Exposure X3 använder någon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne_L

Aktiv medlem
Jag har inte använt molnversionen eftersom den har färre funktioner.

Om LR stödjer den kameran med gamla LR6 är väl bara att prova, om det inte går så kan man försöka ladda ner en uppdatering men i bland går det inte. Jag tror tex inte D850 inte stöds av LR 5 men däremot av 6.13 och det är ändå en rätt stor kamera.
Jag har "gamla Lightroom6" och den stöder inte X-H1. Min fråga var om versionerna i prenumerationsplaneran skiljer sig åt i funktioner eller om det bara är lagringsstorlekar o möjligheten att editera högupplösta bilder i molnet osv...
 

iSolen.se

Guest
Jag har "gamla Lightroom6" och den stöder inte X-H1. Min fråga var om versionerna i prenumerationsplaneran skiljer sig åt i funktioner eller om det bara är lagringsstorlekar o möjligheten att editera högupplösta bilder osv...
Jag svarade ju, den har färre (och sämre) funktioner samt är långsammare.

Om du vill jämföra cloud med classic saknar cloud tex panorama som jag använder ofta.
 

iSolen.se

Guest
Så med andra ord är den sämre o man betalar mer om man vill kunna använda Lightroom och köpt en ny kamera som inte fanns med när Adobe klåparna bytte strategi?
Om din kamera inte stöds av gamla LR6 (det är LR7 som är ute nu) är det tråkigt men förståeligt. Att ge stöd till gamla produkter är inte speciellt lönsamt och det är rätt mycket som blivit bättre.
 

martinot

Aktiv medlem
Poängen var att man själv kan välja när och om man vill uppgradera om man köper en programlicens på traditionellt sett. Med prenumerationsmodellen måste man betala varje månad (eller nåt sånt).

F.ö. så kanske du underskattar hur många personer som kan nöja sig med att tillräckligt bra är tillräckligt bra. Vem vet?
Kan instämma där. Har bara köpt två versioner av RAW-program.

Första gången blev det Lr3 (studentversion), and andra gången en uppgradering till Lr6. Total kostnad: Ca. 600 SEK (studentversion) + 600 SEK (uppgradering).
 

Janne_L

Aktiv medlem
Om din kamera inte stöds av gamla LR6 (det är LR7 som är ute nu) är det tråkigt men förståeligt. Att ge stöd till gamla produkter är inte speciellt lönsamt och det är rätt mycket som blivit bättre.
Lightroom 6 skulle inte ha varit gammal produkt om dom uppdaterat den, men istället började man en ny approach och ....Nåja, det är som det är!!
 

alfin

Aktiv medlem
Funderar om nån här kör Exposure X3 och hur bra den hanterar Fujifilm Raw. Har dessutom köpt en X-H1 och funderar skarpt att överge lightroom 6. Tänker inte börja abonnera på den som privatperson. Sen är jag allergisk mot att inte "äga" det jag köpt.
För att återgå till ämnet...

Testa att konvertera en överexponerad råfil, så ser du själv hur dåligt Exposure X3 hanterar highlightrecovery jämfört med Lightrom eller Capture One.

De olika filmsimuleringsversionerna som finns är bra, om du bortser från de senaste Fuji kamera filmsimuleringarna. De matchar inte simuleringarna du hittar i andra program. T ex Velvia ser helt fel ut i Exposure X3.
 

afe

Aktiv medlem
Jag svarade ju, den har färre (och sämre) funktioner samt är långsammare.

Om du vill jämföra cloud med classic saknar cloud tex panorama som jag använder ofta.
Det är samma prenumeration för CC och CC Classic. Fotografipaketet inkluderar CC, CC Classic och Photoshop, och det som skiljer om man betalar mer är endast lagringsutrymmet.
 

PMD

Aktiv medlem
Alla har en uppgraderingscykel, frågan är bara hur lång den är.
Kanske. Prenumerationsmodellen lär dock i längden bli dyrare för den som uppgradera sällan, skulle jag tro. Men framförallt kan man välja själv när man vill betala för en uppgradering, och man kan när som helst byta till ett annat program utan att behöva betala för två under en period.

Tillsvidareprenumerationer med autogiro (eller motsvarande) är en jättebra modell för säljare, men inte alltid för köparen.
 

iSolen.se

Guest
Kanske. Prenumerationsmodellen lär dock i längden bli dyrare för den som uppgradera sällan, skulle jag tro. Men framförallt kan man välja själv när man vill betala för en uppgradering, och man kan när som helst byta till ett annat program utan att behöva betala för två under en period.

Tillsvidareprenumerationer med autogiro (eller motsvarande) är en jättebra modell för säljare, men inte alltid för köparen.
För sällananvändaren kan prenumerationsalternativet vara billigare än man tror. Man pausar prenumerationen tills man känner för att redigera bilder igen. Programmet slutar inte att fungera bara för att man inte betalar, du kommer åt dina bilder men kan inte redigera nya.
 

martinot

Aktiv medlem
För sällananvändaren kan prenumerationsalternativet vara billigare än man tror. Man pausar prenumerationen tills man känner för att redigera bilder igen. Programmet slutar inte att fungera bara för att man inte betalar, du kommer åt dina bilder men kan inte redigera nya.
Skulle man kunna betala (rimligt) endast för de dagarna man redigerade i Lr så hade det varit ett intressant alternativ.
 

martinot

Aktiv medlem
Jo, det skulle man kunna tänka sig även en sådan modell (skulle nog även fungera per minuter/sekunder också, då det är lätt för datorer som är uppkopplade att räkna på).

Hur fungerar Adobes upplägg idag gällande detta? Kan man pausa och starta prenumertaionen över dagen?
 

iSolen.se

Guest
Jo, det skulle man kunna tänka sig även en sådan modell (skulle nog även fungera per minuter/sekunder också, då det är lätt för datorer som är uppkopplade att räkna på).

Hur fungerar Adobes upplägg idag gällande detta? Kan man pausa och starta prenumertaionen över dagen?
Nej så fort går det inte och även om de skulle få till det några gånger skulle de nog tröttna.
 
ANNONS