Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningsfrågor, ny X-T20

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacobssons

Aktiv medlem
Hej! Undrar om ni kan hjälpa mig med dessa saker ibland inställningarna i kameran:

(IQ)

Raw
Compressed / Uncompressed - för och nackdelar?

Dynamik
Står på DR100 - bör man ändra denna? Är Auto bättre? (när man fotar i jpg alltså)

Skärpa / brusredusering osv - Är standardinställningarna oftast för "hårt" satta på Fujifilm, eller är de bra som de är?


(AF / MF)

Fokuspunkter - Varför är så få valda som standard? Fördel / Nackdel?

Vad är PRE-AF ?

Fokus Kontroll - Hur får man förstoringen man får när man roterar fokuseringen att gå tillbaka till normalt läge efter att man slutat snurra ringen, typ efter 0.3 sekunder eller något efter ringen slutats rotera.

Interlock spot AF och Focus - Vad är detta? Användbart?


(KAMERA)

Vilken stabilisering ska man köra som standard. Den översta? Vad skiljer dessa åt?

Någon inställning stod på typ "....50 mm". Förstod inte vad detta var. (är ovanför trådlösa inställningar)


(BLIXT)

Kan jag använda en, på Nikonspråk FLV (FVL?) på kameran. Alltså starta för/mätblixten med en knapptryckning för mätning och sen bara få vanliga ljudsättande blixten när bilden tas (förhindrar stängda ögon, då inte red eye funktionen i en blixt alltid fixar det)?


(FILM)

AF i film - Vad ska denna stå på för bästa resultat och när ska man byta? Fanns två val.

MIc / Remote - vad är detta? Remote fattar jag..men mic i sammanhanget?

Sen hittar jag inte några ljudinspelningsinställningar....


(USER)

Märker att jag blandar engelska och svenska...ni får stå ut. ;-)

Sound / Flash - står på ON.

Preview Exp/wb in Manual mode - Varför vill man inte ha det på?

Hur får jag fram ett sk "grid", hittar inställningar för det men inte hur jag visar det.

Big Indication för EVF och LCD samt...
...någonting med enlarging graphics. Kan jag välja storlek på grafiken jag ser i sökaren? Histogrammet hade gärna fått vara större...

Performance: Standard eller Performance...? Vad är det för skillnad?


Sen var den en annan sak till, som jag inte upplevt på någon annan kamera:

Märker att när jag tar ut batteriet för att ladda och sedan sätter i det igen, så måste jag ställa in datum och tid varje gång. Varför är det så, och blir filnumreringen nollställd med? Känns konstigt.

Stort tack på förhand! Detta verkar vara en underbar kamera - och jag fick tillbaka känslan för foto o samma veva som jag gav mig ut med min kameran under gårdagen.

Ha en bra dag! Min bok för dagen blir manualen, men jag får en känsla av att ni som är kunniga Fuji-fotare kan beskriva saker på ett något bättre sätt. =)
 

ajoe

Aktiv medlem
Jag har en T20 som andrakamera och kan gå igenom hur jag ställt om du inte får andra bra svar.

Men att den skulle tappa tid/datum och setup när du byter batteri är fel, luktar garanti service.

För övrigt har hela ovandelen med i princip all elektronik bytts på garanti både på min T2 och T20. Finns anledning att kolla noga!
 
ANNONS