Annons

iMac 2019 släppt – Vilken prestandanivå behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag har väntat på den nya iMac:en i ungefär ett halvår och nu är den släppt sen några dagar. 27-tumsvarianten är siktet ställt på, men vilken av de tre prestandanivåerna?

https://www.apple.com/se/imac/specs/

Datorn ska användas för bildredigering, surfa och glo på strömmad film samt lyssna på musik. I princip inget annat (men eventuellt allt på samma gång). Gissar att jag klarar mig med den enklaste, men å andra sidan kan det löna sig att ta i lite så att man slipper byta på bra många år.
Min nuvarande Macbook Pro är från 2010 (!!!) och funkar finfint än, men den håller på att brinna upp av 50-meg-filerna från senaste kameran. Dessutom klarar den av okänd anledning inte att spela upp strömmad film med högre upplösning än 720p utan att det hackar som satan. Laddar man ner filmen så funkar det dock utmärkt.

Och så en skärmrelaterad fråga! När jag petade lite på en iMac i butik så tyckte jag att normalstora bilder såg ut som skit eftersom de skalas upp. Kan man ställa in detta på något vis? Annars kommer ju webvisningen av små bilder förstöras, vilket är tråkigt. Men kanske värt det om ens egna bilder ser bättre ut.
Skulle visserligen kunna köra min nuvarande 24-tumsskärm bredvid, men det tar onödigt mkt plats. Och då behöver jag väl nån mojäng som ger vanlig display-port ut.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag har kört med imac 2013 med 3,4 ghz intel core i7 med 32 gb minne funkat utmärkt till med filerna från D850 som är nästan lika stora som dom från din fuji.
Nu köpte jag en mac mini med största processorn o med 1 tb ssd lagring samt 32gb minne för drygt 30000 kr, för jag ville köra med eizo cg skärm. Med facit ihand så kan jag säga att imac är väldigt bra, skärmen stämmer riktigt bra o jag har dom bredvid varandra o kan jämföra. Finns några som klagat på den blanka skärmen men jag har fotolysrör i taket o har inga problem med det.
Om jag vore dig så skulle jag köra på största processorn o sedan 1tb ssd lagring, jag var nära att köra på 64gb ramminne men valde 32gb igen o det räcker för min D850 utan problem.
Hade jag vetat om prestandan i nya imac så hade jag faktiskt köpt den istället för mac mini med eizo proskärm. Macs skärm duger till det mesta stämmer bättre än vad man tror.
Jag vet inte riktigt vad du menar med att den skalar upp bilden? Oavsett det går att ställa in under systeminställningar/bildskärm.
 

Bilagor

Makten

Aktiv medlem
Jag har kört med imac 2013 med 3,4 ghz intel core i7 med 32 gb minne funkat utmärkt till med filerna från D850 som är nästan lika stora som dom från din fuji.
Nu köpte jag en mac mini med största processorn o med 1 tb ssd lagring samt 32gb minne för drygt 30000 kr, för jag ville köra med eizo cg skärm. Med facit ihand så kan jag säga att imac är väldigt bra, skärmen stämmer riktigt bra o jag har dom bredvid varandra o kan jämföra. Finns några som klagat på den blanka skärmen men jag har fotolysrör i taket o har inga problem med det.
Om jag vore dig så skulle jag köra på största processorn o sedan 1tb ssd lagring, jag var nära att köra på 64gb ramminne men valde 32gb igen o det räcker för min D850 utan problem.
Hade jag vetat om prestandan i nya imac så hade jag faktiskt köpt den istället för mac mini med eizo proskärm. Macs skärm duger till det mesta stämmer bättre än vad man tror.
De befintliga modellerna har bara 8 gig minne, vilket jag reagerat på då min gamla häck har 4. Har det inte hänt mer på nio år?
Sen vet jag inte specifikt vad minnet är bra för. Om man "behöver" 32 gig så borde det väl sitta i från början?
1TB SSD kostar väl multum så det tror jag att jag låter bli. Känns inte nödvändigt. Jag tankar saker till och från min NAS ändå och det går sannerligen inte snabbt.

Jag tänkte försöka hålla mig under trettio lax och då får man ta nån av de billigare modellerna och peta i mer minne. Frågan är vilken och hur mycket. Siffrorna i övrigt säger mig ingenting, men jag ser att grafikkortet skiljer också, trots samma skärm.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att den skalar upp bilden? Oavsett det går att ställa in under systeminställningar/bildskärm.
Jag menar att 1 pixel i bilden inte är 1 pixel på skärmen eftersom normalstora webbilder på ca 1000x1500 pixlar skulle bli skitsmå då. Och när de skalas upp för att fylla skärmen bättre så ser de ut som fan. Inte i närheten av lika skarpt som på en lågupplöst skärm, tyvärr.

Jag tänkte om det fanns nån inställning för att åtminstone kunna välja hur mycket bilderna ska skalas om. 2:1 borde bli skarpt, till exempel. Annars kan jag förstås köra min befintliga skärm vid sidan om. Känns konstigt dock.
 

snap01

Aktiv medlem
De befintliga modellerna har bara 8 gig minne, vilket jag reagerat på då min gamla häck har 4. Har det inte hänt mer på nio år?
Sen vet jag inte specifikt vad minnet är bra för. Om man "behöver" 32 gig så borde det väl sitta i från början?
1TB SSD kostar väl multum så det tror jag att jag låter bli. Känns inte nödvändigt. Jag tankar saker till och från min NAS ändå och det går sannerligen inte snabbt.

Jag tänkte försöka hålla mig under trettio lax och då får man ta nån av de billigare modellerna och peta i mer minne. Frågan är vilken och hur mycket. Siffrorna i övrigt säger mig ingenting, men jag ser att grafikkortet skiljer också, trots samma skärm.


Jag menar att 1 pixel i bilden inte är 1 pixel på skärmen eftersom normalstora webbilder på ca 1000x1500 pixlar skulle bli skitsmå då. Och när de skalas upp för att fylla skärmen bättre så ser de ut som fan. Inte i närheten av lika skarpt som på en lågupplöst skärm, tyvärr.

Jag tänkte om det fanns nån inställning för att åtminstone kunna välja hur mycket bilderna ska skalas om. 2:1 borde bli skarpt, till exempel. Annars kan jag förstås köra min befintliga skärm vid sidan om. Känns konstigt dock.
Det är en inställninhsfråga jag visade var du ändrar det i mitt förra inlägg. Skärmen på iMac är bra, visst en eizo som du kan kalibrerara o anpassa till rummet är vassare, men det stämmer förvånansvärt bra med utskrifter etc med iMac. Det går alldeles utmärkt att profilera skärmen på imac jag använde i1 display.
 

snap01

Aktiv medlem
8 GB är en rätt vanlig baskonfiguration, men du bör nog sätta i åtminstone 16 GB.
Det är för litet enligt mig om du kör med kameror som d850 eller Fuji mellanformat. Det är nog 8 år sedan jag hade mindre än 32 GB minne. Jag kör PS o det rullar riktigt bra med 32 GB minne.
 

snap01

Aktiv medlem
ssd lagring är så mycket snabbare o hållbare än dom billigare alternativen. Finns väl lägre än 1 TB ssd så tag det istället. Jag brukar alltid ta största processorn o mycket minne samt ssd lagring. Eftersom mina Mac funkar bra brukar jag behålla dom i runt 6—7 år o tar du bra prestanda så kommer den fungera längre tid utan problem.

Visst större ingångskostnad men slå ut det på drygt 5 år så blir det inte speciellt dyrt. När du kör högupplöst kamera så hade jag inte snikat på speccarna. Visst jag lever på fotot drar moms etc men jag hade nog gjort samma sak oavsett.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är för litet enligt mig om du kör med kameror som d850 eller Fuji mellanformat. Det är nog 8 år sedan jag hade mindre än 32 GB minne. Jag kör PS o det rullar riktigt bra med 32 GB minne.
Det beror helt på vad man vill göra och hur mycket som ska göras samtidigt. Att bara ställa en och annan bild och exportera från Capture One går bra på min gamla bärbara som inte har mer än 8 GB (export går dock ganska långsamt pga processorn). Däremot fungerar det förstås inte att trycka in femtioelva bilder i PS samtidigt.

Sedan skrev jag åtminstone, vilket alltså betyder 16 GB eller mer. Jag har satt 16 GB i min nyare bärbara, men skulle troligen sätta i 32 GB om jag skulle byta innehållet i min stationära tornlåda.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag kommer inte behandla mer än en stor bild i taget. Däremot är det förstås dumt att snåla, men nån superdator behöver jag inte. Mitt nuvarande härke funkar, vilket är nästan sjukt. Så även med miniminivå kommer det bli ett lyft.

Så, jag antar att det är vettigare att köpa långsammare processor och välja till ytterligare minne. Jag har ingen lust att lägga 50k på något så trist som en dator, så något måste jag snåla in på. SSD blir dyrt om det ska vara stort och 256 gig är för litet för att det ska kännas som nån vits. Hellre större och långsammare i så fall.

Ingen som har några åsikter om de olika grafikkorten?

------------

Skalningen säger mig inte så mycket eftersom valet bara är att skala eller inte skala. Jag tänkte mig om man kan ställa in nivån på skalningen. Annars blir det ju bara precis som jag skrev; skräpskärpa eller supersmå bilder.

Edit: Angående skärmen så passar det fint om den är "tillräckligt bra" för jag kommer ändå aldrig orka hålla på och kalibrera och ha mig. Skriver aldrig ut bilder heller då jag har noll intresse av att ha bilder på papper.
 

Rufelt

Avslutat medlemskap
Ni vet väl...

Jag har kört med imac 2013 med 3,4 ghz intel core i7 med 32 gb minne funkat utmärkt till med filerna från D850 som är nästan lika stora som dom från din fuji.
Nu köpte jag en mac mini med största processorn o med 1 tb ssd lagring samt 32gb minne för drygt 30000 kr, för jag ville köra med eizo cg skärm. Med facit ihand så kan jag säga att imac är väldigt bra, skärmen stämmer riktigt bra o jag har dom bredvid varandra o kan jämföra. Finns några som klagat på den blanka skärmen men jag har fotolysrör i taket o har inga problem med det.
Om jag vore dig så skulle jag köra på största processorn o sedan 1tb ssd lagring, jag var nära att köra på 64gb ramminne men valde 32gb igen o det räcker för min D850 utan problem.
Hade jag vetat om prestandan i nya imac så hade jag faktiskt köpt den istället för mac mini med eizo proskärm. Macs skärm duger till det mesta stämmer bättre än vad man tror.
Jag vet inte riktigt vad du menar med att den skalar upp bilden? Oavsett det går att ställa in under systeminställningar/bildskärm.
...att ni inte behöver låta Apple installera internminnet! Fruktansvärda överpriser!
Ska gå utmärkt att installera även på den nya 2019 modellen liksom på äldre. Lucka på baksidan även på denna tror jag.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Jag har väntat på den nya iMac:en i ungefär ett halvår och nu är den släppt sen några dagar. 27-tumsvarianten är siktet ställt på, men vilken av de tre prestandanivåerna?
Vilka program använder du till dina bilder? Enkel eller avancerad redigering?
Jag köpte ny dator i slutet av förra året och tänkte såhär: Jag vill ha dator och skärm separat. Varför då? Jo, för att om man får problem med skärmen i en iMac så kostar det mycket pengar att åtgärda. Har man en separat skärm så kan man köpa en sprillans ny för ca 5000:-.
Därför slog jag till på en Mac Mini 6 Core, 16GB RAM och 256GB SSD. Det kalaset gick på 15 945:-. Till det köpte jag en extern Samsung T5 1TB SSD för 2000:- på Cyberphoto.
(Istället för att köpa Apples egna interna 1TB-disk som är svindyr!)
Totalt har jag alltså lagt 18000:- på detta paket och jag är helnöjd! Men jag gör bara enklare former av redigering i Lightroom och Affinity Photo. Till detta har jag min gamla Thunderbolt Display som jag har haft i många år nu.
Men även om du köper en extern skärm för 5000:- så är detta system mer flexibelt. Här kan du uppgradera datorn om ett par år utan att tvingas köpa en helt ny skärm.

Jag har själv haft två tidigare modeller av iMac. Men efter att jag fick problem med skärmen på den senaste så har jag istället gått över till Mac Mini och extern skärm.
 

PMD

Aktiv medlem
Ingen som har några åsikter om de olika grafikkorten?
Om du bara ska rendera stillbilder så behöver du knappast något super-duper-grafikkort. Några synpunkter på de specifika grafikkorten för iMac har jag dock tyvärr inte.

Skalningen säger mig inte så mycket eftersom valet bara är att skala eller inte skala. Jag tänkte mig om man kan ställa in nivån på skalningen.
Man kan ställa in skalfaktor, på sätt och vis. Man ställer in det med ett val som går från "Larger Text" till "More Space". (Mac OS X 10.11.6 och det bör fungerar likartat i senare versioner).
 

Makten

Aktiv medlem
Vilka program använder du till dina bilder? Enkel eller avancerad redigering?
Jag köpte ny dator i slutet av förra året och tänkte såhär: Jag vill ha dator och skärm separat. Varför då? Jo, för att om man får problem med skärmen i en iMac så kostar det mycket pengar att åtgärda. Har man en separat skärm så kan man köpa en sprillans ny för ca 5000:-.
Därför slog jag till på en Mac Mini 6 Core, 16GB RAM och 256GB SSD. Det kalaset gick på 15 945:-. Till det köpte jag en extern Samsung T5 1TB SSD för 2000:- på Cyberphoto.
(Istället för att köpa Apples egna interna 1TB-disk som är svindyr!)
Totalt har jag alltså lagt 18000:- på detta paket och jag är helnöjd! Men jag gör bara enklare former av redigering i Lightroom och Affinity Photo. Till detta har jag min gamla Thunderbolt Display som jag har haft i många år nu.
Men även om du köper en extern skärm för 5000:- så är detta system mer flexibelt. Här kan du uppgradera datorn om ett par år utan att tvingas köpa en helt ny skärm.

Jag har själv haft två tidigare modeller av iMac. Men efter att jag fick problem med skärmen på den senaste så har jag istället gått över till Mac Mini och extern skärm.
Får man en vettig 5k-skärm för fem lök då? För jag vill ha en högupplöst skärm, det är halva grejen. Sen vore det skönt att slippa en miljard kablar och krafs, även om man får betala rejält för det.

Idag använder jag PS CS6 och ACR för bildredigering. Ibland blir det massa lager, men oftast inte. Förmodligen kommer jag prova Capture One men jag vill inte installera mer grejer på den befintliga datorn, så det får vänta.

Att jag mest funderar på iMac är för att slippa tänka. Jag avskyr datorer och är så ointresserad av hårdvaran som man kan bli. Det ska bara funka:)

Om du bara ska rendera stillbilder så behöver du knappast något super-duper-grafikkort. Några synpunkter på de specifika grafikkorten för iMac har jag dock tyvärr inte.


Man kan ställa in skalfaktor, på sätt och vis. Man ställer in det med ett val som går från "Larger Text" till "More Space". (Mac OS X 10.11.6 och det bör fungerar likartat i senare versioner).
Jag hittade som sagt inget när jag grävde i en iMac i butik (dock den tidigare, om det nu har nån betydelse) och butiksbiträdet såg ut som ett stort frågetecken när jag förklarade problemet. Vid tillfället gick jag in på min Flickr-profil och kollade mina egna bilder. Såg förskräckligt ut! Grötiga och eländiga eftersom de skalas upp.

Men om man kan skala upp med en faktor 2 så borde det inte bli så. Alltså att 1 pixel blir 4 på skärmen. Alla ojämna skalningar kommer såklart pajja skärpan.
 

PMD

Aktiv medlem
Bilden i inlägg #2 visar systeminställningen för bildskärmar. Om man klickar på "Skalad" så dyker valet jag nämnde upp. Jag vet inte om det duger för dig, men det kanske är värt att titta närmare på.
 

Heimerdinger

Aktiv medlem
Tack för att du uppmärksammade mig om att nya äntligen kommit hade missat det.

Synd bara att Apple fortsätter vara så världsfrånvända när det kommer till hårdvara.
Alla nyheterna utom den dyraste kör med åttonde generationens CPU! (köp inte någon av dom då samtliga redan är klassade som "utdaterade" enligt Intel.

Seriöst Apple ni brukade vara ett företag som går i framkant för teknisk utveckling men det här är ju mer patetiskt än "Mac (trash_can) Pro".

Kan inte se mången situation där nya iMac är värd att uppgradera till jämfört med förra generationen, möjligtvis toppmodellen som säljs med 5 GHz i9 är ett steg i rätt riktning men inte för det priset.

Hoppas att det finns folk som faktiskt vill ha dom här överprisade surfdatorerna så att inte aktien dalar för det vill vi inte!
 

snap01

Aktiv medlem
Vilka program använder du till dina bilder? Enkel eller avancerad redigering?
Jag köpte ny dator i slutet av förra året och tänkte såhär: Jag vill ha dator och skärm separat. Varför då? Jo, för att om man får problem med skärmen i en iMac så kostar det mycket pengar att åtgärda. Har man en separat skärm så kan man köpa en sprillans ny för ca 5000:-.
Därför slog jag till på en Mac Mini 6 Core, 16GB RAM och 256GB SSD. Det kalaset gick på 15 945:-. Till det köpte jag en extern Samsung T5 1TB SSD för 2000:- på Cyberphoto.
(Istället för att köpa Apples egna interna 1TB-disk som är svindyr!)
Totalt har jag alltså lagt 18000:- på detta paket och jag är helnöjd! Men jag gör bara enklare former av redigering i Lightroom och Affinity Photo. Till detta har jag min gamla Thunderbolt Display som jag har haft i många år nu.
Men även om du köper en extern skärm för 5000:- så är detta system mer flexibelt. Här kan du uppgradera datorn om ett par år utan att tvingas köpa en helt ny skärm.

Jag har själv haft två tidigare modeller av iMac. Men efter att jag fick problem med skärmen på den senaste så har jag istället gått över till Mac Mini och extern skärm.
Du får ingen skärm för 5000 kr som är lika bra som den som sitter i imac.Vad är vitsen att köpa separat skärm då?
Jag köpte en mac mini nu den gick på 32000 sedan en eizo cg skärm landade totalt på dryga 50000 kr. Nu sitter jag med min gamla imac o den nya datorn o kan jämföra o kan konstatera att imacs skärm stämmer riktigt bra, även om jag jämför med min eizo skärm.
Fördel med mac mini är att den är portabel om du har skärmtillgång på andra ställen. Prestandan på min verkar funka bra samt skulle jag behöva ett vassare grafikkort kan man köra det separat.
Men har du inte behov av en superskärm så finns det ingen anledning att köpa macmini då hade jag valt imac alla dar i veckan.
 

snap01

Aktiv medlem
...att ni inte behöver låta Apple installera internminnet! Fruktansvärda överpriser!
Ska gå utmärkt att installera även på den nya 2019 modellen liksom på äldre. Lucka på baksidan även på denna tror jag.
vad jag vet så går det inte så enkelt sedan 2012, nu måste du ta bort frontglaset med sugproppar. Har en kompis som är teknisk han bytte minne på sin men han är riktigt teknisk av sig. Sysslar med rc o finlir med musikprylar osv.

Dom innan 2012 har jag bytt på själv utan problem. Kör du mac själv? eller gissar du bara?
 

ztenlund

Aktiv medlem
vad jag vet så går det inte så enkelt sedan 2012, nu måste du ta bort frontglaset med sugproppar. Har en kompis som är teknisk han bytte minne på sin men han är riktigt teknisk av sig. Sysslar med rc o finlir med musikprylar osv.

Dom innan 2012 har jag bytt på själv utan problem. Kör du mac själv? eller gissar du bara?
Det är olika beroende på modell:

https://support.apple.com/en-us/HT201191

2019 finns dock inte på sidan än.
 

bjorso

Aktiv medlem
vad jag vet så går det inte så enkelt sedan 2012, nu måste du ta bort frontglaset med sugproppar. Har en kompis som är teknisk han bytte minne på sin men han är riktigt teknisk av sig. Sysslar med rc o finlir med musikprylar osv.

Dom innan 2012 har jag bytt på själv utan problem. Kör du mac själv? eller gissar du bara?
27" modeller har en lucka på baksidan för minnesmoduler, enkelt att fixa själv, gäller även aktuella modeller. 21.5" däremot, då måste man komma in i datorn och riva det mesta, sitter på logikkortets baksida. För att byta disk är det intern i datorn som gäller båda storlekarna.

Jag har graderat upp en 21.5" från 2017 med både minne och SSD, rekommenderas inte om man är oteknisk! Har jobbat som datatekniker själv och därför vågade jag mig på uppgiften.

Den 27" modell som kallas iMac Pro har inte någon lucka för minnen och det beror troligtvis på att maskinen har ett mer avancerat kylsystem där de inte vill riskera några luckor där luften kan smita ut?
 

Pippo

Aktiv medlem
Du får ingen skärm för 5000 kr som är lika bra som den som sitter i imac.Vad är vitsen att köpa separat skärm då?
Jag köpte en mac mini nu den gick på 32000 sedan en eizo cg skärm landade totalt på dryga 50000 kr. Nu sitter jag med min gamla imac o den nya datorn o kan jämföra o kan konstatera att imacs skärm stämmer riktigt bra, även om jag jämför med min eizo skärm.
Fördel med mac mini är att den är portabel om du har skärmtillgång på andra ställen. Prestandan på min verkar funka bra samt skulle jag behöva ett vassare grafikkort kan man köra det separat.
Men har du inte behov av en superskärm så finns det ingen anledning att köpa macmini då hade jag valt imac alla dar i veckan.
Han skrev ju att vitsen är att det blir problem om skärmen strular eftersom allt sitter ihop. Har själv varit med om det och avstår således själv från allt-i-ett-datorer hädanefter. Dessutom, även om det inte skulle strula, är det ju tråkigt att om ett par år sitta med en fortfarande bra skärm men en dator som är hedenhös.

Du får inte en motsvarande skärm för 5 000:-, men lägger du till en tusenlapp kan du finna 4K-skärmar med 100 % AdobeRGB. Kanske inte lika ljusstark som Apples men ändå.
 
ANNONS