Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Orolig fråga om Nikons kamerors mjukvara inför köp.

Produkter
(logga in för att koppla)

Heimerdinger

Aktiv medlem
Pga den stora snackisen om att äldre tredjeparts-objektiv förlorade AF i samband med att Nikons senaste mjukvara introducerades så har jag givetvis blivit orolig för att våga köpa en bättre begagnad kamera.

Personligen har jag aldrig tänkt på att man skulle byta mjukvaran på en kamera, vet inte hur man ser vilken version som används nu utan kör bara som från start.

Tydligen finns det en ny mjukvara som vissa personer har i sina kameror och som gör att vissa objektiv förlorar sin AF.
Finns det någon lista med vilka kameror Nikon säljer som den här mjukvaran kan vara installerad på?

Är det något som man måste installera själv och där jag helt enkelt kan fråga säljaren om hen har installerat den nya mjukvaran innan vi gör upp en affär?

Då jag nästan bara använder äldre Sigma-objektiv (utan fokusmotor) på min D300 när jag jobbar så känns det inte så kul att köpa en bättre begagnad kamera exempelvis D4 eller D750 om inte mina objektiv kommer fungera tillfredsställande.

Redan gjort ett liknande misstag en gång när jag köpte mig en D5300 utan att förstå att den saknade egen autofokus.

MVH Joakim
 

lonian

Aktiv medlem
Är det så viktigt tycker jag du skall testköra kameran innan köp om det passar till dina objektiv.
 

Heimerdinger

Aktiv medlem
Är det så viktigt tycker jag du skall testköra kameran innan köp om det passar till dina objektiv.
Givetvis :)
Dock skulle det vara bra om jag kunde reda ut lite mer exakt vilka modeller det rör sig om så att jag aktivt kan låta bli att kontakta vissa säljare för att bara bli besviken när det inte fungerar.
Det blir ju onödigt resande för två personer om det visar sig att man kunnat lösa det utan att träffas alls.
 

apersson850

Aktiv medlem
Nu använder jag förstås Canon, inte Nikon, men alla mina kameror kan visa vilken programversion som är installerad i den tekniska delen av menyhanteringen. Vore märkligt om inte samma möjlighet finns på Nikonkameror.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det finns en fördel med att köra äldre tredjepartsobjektiv där dessa saknar egen autofokusmotor. Eftersom kamerans inbyggda AF motor sköter detta med enbart en mekanisk skruv till objektivet torde risken att AF inte skulle fungera vara ringa. Samma gäller bländaren då dessa också nästan uteslutande har en mekanisk bländaruppkoppling. Därför tror jag att det borde vara en låg risk med att köpa en begagnad kamera i D7X00 serien eller ännu mer avancerad kamera. Däremot, de tredjepartsobjektiv med egen motor och de som saknar mekanisk bländarkoppling löper större risk då elektroniska kommunikationen måste fungera bättre. Bland de tredjepartsobjektiv med mekanisk bländarkoppling har dessa i regel en bländarring.

Ju "dummare" kommunikation desto mindre risk för mjukvaruproblem.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nu använder jag förstås Canon, inte Nikon, men alla mina kameror kan visa vilken programversion som är installerad i den tekniska delen av menyhanteringen. Vore märkligt om inte samma möjlighet finns på Nikonkameror.
Ja, det finns i menyn och det är även via menyn och inlagd fil på ett tomt minneskort som man uppgraderar. Detta gäller såväl den vanliga mjukvaran i kameran, som delen på modernare hus som innehåller data för objektivkorrigering.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det finns en fördel med att köra äldre tredjepartsobjektiv där dessa saknar egen autofokusmotor. Eftersom kamerans inbyggda AF motor sköter detta med enbart en mekanisk skruv till objektivet torde risken att AF inte skulle fungera vara ringa. Samma gäller bländaren då dessa också nästan uteslutande har en mekanisk bländaruppkoppling. Därför tror jag att det borde vara en låg risk med att köpa en begagnad kamera i D7X00 serien eller ännu mer avancerad kamera. Däremot, de tredjepartsobjektiv med egen motor och de som saknar mekanisk bländarkoppling löper större risk då elektroniska kommunikationen måste fungera bättre. Bland de tredjepartsobjektiv med mekanisk bländarkoppling har dessa i regel en bländarring.

Ju "dummare" kommunikation desto mindre risk för mjukvaruproblem.
Jag har ett skruvdrivet Sigma 24-60/2,8 stående och det fungerar åtminstone på D810 med uppgraderad mjukvara, liksom D850. Inte mycket att hänga i julgranen i övrigt, men det fungerar i alla fall.
 

Ventures

Aktiv medlem
Blir ju intressant att se vad den senaste mjukvaran för D850, D7500 och D5600 medför för Sigma-ägarna.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Blir ju intressant att se vad den senaste mjukvaran för D850, D7500 och D5600 medför för Sigma-ägarna.
Det är ju ingen garanti, men det borde inte påverka. Strulet av den famösa sort tråden handlar om uppstod ju i och med AF-P-stöd och/eller förbättring av sådant. Man kan notera att Sigmas nya 70 mm-makro med elektronisk fokusring inte finns till Nikon. Oavsett vad Sigma säger så är det svårt att frigöra sig från misstanken att de för närvarande inte riktigt vet hur de ska få det att fungera korrekt på Nikon.

(Uppenbarligen inget stöd för CFexpress än för övrigt. Trevligt dock att de lagt in direktanslutning via WiFi, istället för bara uppkoppling via blåtand först.)
 

larsol

Aktiv medlem
Pga den stora snackisen om att äldre tredjeparts-objektiv förlorade AF i samband med att Nikons senaste mjukvara introducerades så har jag givetvis blivit orolig för att våga köpa en bättre begagnad kamera.

Personligen har jag aldrig tänkt på att man skulle byta mjukvaran på en kamera, vet inte hur man ser vilken version som används nu utan kör bara som från start.

Tydligen finns det en ny mjukvara som vissa personer har i sina kameror och som gör att vissa objektiv förlorar sin AF.
Finns det någon lista med vilka kameror Nikon säljer som den här mjukvaran kan vara installerad på?

Är det något som man måste installera själv och där jag helt enkelt kan fråga säljaren om hen har installerat den nya mjukvaran innan vi gör upp en affär?

Då jag nästan bara använder äldre Sigma-objektiv (utan fokusmotor) på min D300 när jag jobbar så känns det inte så kul att köpa en bättre begagnad kamera exempelvis D4 eller D750 om inte mina objektiv kommer fungera tillfredsställande.

Redan gjort ett liknande misstag en gång när jag köpte mig en D5300 utan att förstå att den saknade egen autofokus.

MVH Joakim
I menyn med skiftnyckel hittar du vilken firmware din kamera har och sedan kan du kolla på Nikons hemsida vad uppgraderingarna av firmware innebär.
Mvh Lasse
 

Heimerdinger

Aktiv medlem
Det finns en fördel med att köra äldre tredjepartsobjektiv där dessa saknar egen autofokusmotor. Eftersom kamerans inbyggda AF motor sköter detta med enbart en mekanisk skruv till objektivet torde risken att AF inte skulle fungera vara ringa. Samma gäller bländaren då dessa också nästan uteslutande har en mekanisk bländaruppkoppling. Därför tror jag att det borde vara en låg risk med att köpa en begagnad kamera i D7X00 serien eller ännu mer avancerad kamera. Däremot, de tredjepartsobjektiv med egen motor och de som saknar mekanisk bländarkoppling löper större risk då elektroniska kommunikationen måste fungera bättre. Bland de tredjepartsobjektiv med mekanisk bländarkoppling har dessa i regel en bländarring.

Ju "dummare" kommunikation desto mindre risk för mjukvaruproblem.
Så det kända problemet som det skrivs om rör bara sigmaobjektiv med egen inbyggd fokusmotor och nikons nya mjukvara?
Då behöver jag inte oroa mig alls eftersom mina objektiv inte har någon inbyggd motor, hade dom haft det så hade jag använt dom på min D5300 och inte letat efter någon annan kamera :)
Tack för förklaringen!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Så det kända problemet som det skrivs om rör bara sigmaobjektiv med egen inbyggd fokusmotor och nikons nya mjukvara?
Då behöver jag inte oroa mig alls eftersom mina objektiv inte har någon inbyggd motor, hade dom haft det så hade jag använt dom på min D5300 och inte letat efter någon annan kamera :)
Tack för förklaringen!
Som jag förstått det, ja, problemen torde röra tredjepartsobjektiv med egen motor.
 

Mobbe54

Ny medlem
På min Nikon D7100 så fungerade inte mitt Sigma 150-500 mm med den senaste firmware version 1.04 så det blev att ladda tillbaka version 1.03.
Så det kan vara bra att kolla innan man köper begagnat.
 

Heimerdinger

Aktiv medlem
På min Nikon D7100 så fungerade inte mitt Sigma 150-500 mm med den senaste firmware version 1.04 så det blev att ladda tillbaka version 1.03.
Så det kan vara bra att kolla innan man köper begagnat.
Var det svårt att nedgradera mjukvaran?
Ju mer jag googlar efter det här problemet desto mer hittar jag såklart ;)
Känns som rena lotteriet att köpa en ny Nikonkamera idag om man har planer att använda optik från sigma.
 

larsol

Aktiv medlem
Var det svårt att nedgradera mjukvaran?
Ju mer jag googlar efter det här problemet desto mer hittar jag såklart ;)
Känns som rena lotteriet att köpa en ny Nikonkamera idag om man har planer att använda optik från sigma.
Jag köpte ett begagnat Sigmaobjektiv som inte fungerade på min kamera, laddade ner senaste firmware till objektivet och sedan fungerade det som det skulle.
 

Heimerdinger

Aktiv medlem
Jag köpte ett begagnat Sigmaobjektiv som inte fungerade på min kamera, laddade ner senaste firmware till objektivet och sedan fungerade det som det skulle.
Hur uppgraderade du objektivet, var det en sån där ny modell med dockningsmöjlighet?
Ett så pass nytt objektiv borde inte behöva uppgraderas kan man tycka :)
 

Mobbe54

Ny medlem
Var det svårt att nedgradera mjukvaran?
Ju mer jag googlar efter det här problemet desto mer hittar jag såklart ;)
Känns som rena lotteriet att köpa en ny Nikonkamera idag om man har planer att använda optik från sigma.
Det som kan vara svårt är att hitta den gamla versionen om man inte har den sparad, jag hittade ingen på Nikons hemsida Nu hade jag den sparad. Det konstiga var att jag uppdaterade även min Nikon D7000 med den nya firmware och på den fungerade mitt Sigma 150-500mm, men inte på D7100.
Har nyare Sigma objektiv som fungerade utan problem oavsett vilken Firmware jag hade i kameran.
 
ANNONS