Annons

Objektiv allround till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

asjohem

Aktiv medlem
Tjena!

Har en tanke om att skaffa nytt objektiv till min Nikon D7000, ett objektiv jag kan använda till barnfoto och natur. Det är väl de jag fotar mest. Men ett typiskt "allround" objektiv.

Med zoom eller fast, max 5000kr. Har kollat en del på olika 70-200 2.8 men det är en djungel för mig

Skriv gärna hela namnen på objektiven ni tipsar om, inte bara 70-200 2.8 (exempel) så finns det 20 olika. Hehe

Tack på förhand
 
Senast ändrad:

cardazio

Aktiv medlem
Tjena!

Har en tanke om att skaffa nytt objektiv till min Nikon D7000, ett objektiv jag kan använda till barnfoto och natur. Det är väl de jag fotar mest. Men ett typiskt "allround" objektiv.

Med zoom eller fast, max 5000kr. Har kollat en del på olika 70-200 2.8 men det är en djungel för mig

Skriv gärna hela namnen på objektiven ni tipsar om, inte bara 70-200 2.8 (exempel) så finns det 20 olika. Hehe

Tack på förhand
24-120 f4 vr verkar trevlig dock max f4. Allround är en knepig term. En 70-200 är ju inte fel, men då är det bara tele motsv 105 mm och uppåt på fx vilket kanske är lite för långt. Måste det vara en glugg eller får det vara flera?
 

asjohem

Aktiv medlem
24-120 f4 vr verkar trevlig dock max f4. Allround är en knepig term. En 70-200 är ju inte fel, men då är det bara tele motsv 105 mm och uppåt på fx vilket kanske är lite för långt. Måste det vara en glugg eller får det vara flera?
Ja allround kan ju vara vadsomhelst egentligen. Det måste inte vara ett objektiv, jag tar gärna emot flera förslag
Tack
 

cardazio

Aktiv medlem
Ja allround kan ju vara vadsomhelst egentligen. Det måste inte vara ett objektiv, jag tar gärna emot flera förslag
Tack

50 f1.8D (köpte en för 300 för ett tag sedan)

- har du en mellanring? Annars är en sådan en bra investering.

Till sist 85 f1.8G och 16-35 f4 vr.
 

PMD

Aktiv medlem
Har en tanke om att skaffa nytt objektiv till min Nikon D7000, ett objektiv jag kan använda till barnfoto och natur. Det är väl de jag fotar mest. Men ett typiskt "allround" objektiv.
Vad har du för objektiv nu?

Vad är det du inte tycker att de nuvarande objektiven (eller objektivet) inte klarar så bra?
 

cardazio

Aktiv medlem
Personligen skulle jag inte rekommenderat 16-35 f4 till en aps-c kamera om det är vidvinkel man vill åt.
Motsv 24-50 är ett väldigt användbart intervall, men all to their own. Ett FX 24-70 däremot börjar på lite för mycket tele för min smak med aps-c (28mm och uppåt gillar jag personligen mest).

Vill man ha riktig vidvinkel kanske en aps-c inte är bästa valet. Med det sagt finns 14/16 mm 2.8 d som jag hört gott om. Dock fisheye, så tamrons 12-24 eller annat är vettigare - men det blir inte så vidvinkligt ändå.
 

jaos20

Ny medlem
Objektiv till D7000

Hej
Förslag:Kostar ca 5000 Tamron 16-300 f/3,5-6,3
Ett mycket bra objektiv från Tamron till din Nikon D 7000
Både vidvinkel och tele i samma. Lycka till med objektiv köpet
mvh
Janne
 

asjohem

Aktiv medlem
Har ett Tamron 17-50 f/2.8 idag som jag haft ett par år, köpte det för 1500:- för säkert 4-6år sen. Har även ett Nikkor 35mm f/1.8 men känner att jag vill prova något nytt. Någon gång måste ju innehållet i ryggsäcken också utvecklas, även om det inte är ett måste.

Tack för era tips på objektiv, ska forska lite i dom som kommit upp. :)
Blev ganska intresserad av 16-35 f4 vr
 

Snuddas

Aktiv medlem
Kan varmt rekommendera Tamron 17-35 f/2,8-4 till din D7000. Ger knivskarp skärpa på alla brännvidder och f. Den saknar dock VR men det klarar man sig bra utan genom att tänka på slutare = kortare än fokallängden! Kostar något mera än 5000:- men är värt det när man ser resultatet.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
mitt favoritobjektiv som jag använder mest, till både porträtt och natur är Nikons 24-70 2.8

ett fantastiskt objektiv som har en bra brännvidd och går att fota porträtt med inga problem

70-200 har jag också, men det är inte ett optimalt "allround" till natur, det funkar till naturfoton ibland absolut, men 24-70 är bättre för den typen av foto

lycka till
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja, bland det bästa objektiv jag ägt då jag fotade med Nikon APS-C.
Katastrofal ekonomisk affär om man köper det nytt dock, då begagnatpriset är väldigt lågt jämfört med nypriset, beroende på att proffskamerorna sedan länge är FX samt lågpriskonkurrens från tredjepartarna. Ergo, köp ett begagnat i så fall.
 

Mas71

Aktiv medlem
Verkar finnas tre begagnade exemplar på blocket till salu för 5000 - 5500:- det förefaller vara ett rimligt pris.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Sigma

Jag hade inte köpt på Blocket, eftersom Du inte känner säljaren och inte kan få någon garanti. Kan bli en dyr affär! Jag ser på olika svar att man rekommenderar långa och tunga zoomar med dålig ljusstyrka. Men jag har hittat följande på Scandinavian Photo för kr 3.690,-:

Sigma AF 17-50/2,8 EX DC OS HSM

Ett ljusstarkt normalzoomobjektiv, utformad för digitala kameror med APS-C sensor. Objektivet har bildstabilisator som tillåter upp till 4 steg längre slutartid på fri hand. Objektivet har en bra ljusstyrka och ger skarpa och tydliga bilder på alla brännvidder även vid maximal bländare. Super Multi Layer (SML) hindrar spökbilder på grung av reflexer vid sensorn och ger bilder med balanserad färgbalans. HSM-motorn ger snabb och tyst AF.
 
ANNONS