Annons

Borde jag ta betalt???????

Produkter
(logga in för att koppla)

rob-lind

Ny medlem
jobbar på ett mindre tryckeri och har nu vid ett par tillfälle haft min egen kamera med och fotat grejor som arbetsgivaren använder i olika trycksaker som gör reklam för firman. även fotat för till en av företagets kunder en bild som dom skulle ha på sin hemsida för visning av Mtrl....etc... känner mig lite splittrad!!!! några goda råd tar jag gärna emot.....=D
 

aswe

Aktiv medlem
Jag skulle inte kunna ta betalt om jag gjorde det på betald arbetstid. Då är det nog ditt tryckeri som skall ta betalt av kunden och inte du själv.
Du kanske kan höra med med din chef vad han tycker.
 

ekcim

Aktiv medlem
Jag hde nog tagit upp en diskussion om detta, kanske svårt att göra i efterhand för saker du redan gjort om du inte opponerat dig tidigare, dock föra en diskussion om vad du själv tycker, om det nu inte ingår i din arbetsuppgift att göra just det.

Folk har i allmänhet "tror jag" lätt att hjälpa med att ta kort om man har utrustningen eller folk med dragkrok på bilen kan man ringa när man behöver hjälp att dra släpvagn mm mm, men en diskussion kan nog vara lämplig, precis som den som har bilen med dragkrok inte vill stå för kostnaden för varken släpet eller bensinen.

jämnförelsen kanske inte var helt i lod men du kanske förstår.

Dock är detta utanför dina "normala" arbetsuppgifter så får du kanske tala om att du kan göra detta utanför arbetstid och då även ta betalt enligt eget tycke.
 

namon

Aktiv medlem
Jag fotograferar också i mitt arbete emellanåt. Det är inte min huvudsakliga uppgift, men emellanåt krävs det en fotodag här och där, inget jag tar betalt för (mer än min lön såklart). Däremot har jag börjat fundera över om något skulle gå sönder under en fotosession och vem som får stå för kostnader som i så fall uppstår. Antar att det är jag som privatperson eftersom det är mina grejer, det är något man bör ta upp med arbetsgivaren (jag ska göra det när nästa fotodag närmar sig).
 

ekcim

Aktiv medlem
Jag fotograferar också i mitt arbete emellanåt. Det är inte min huvudsakliga uppgift, men emellanåt krävs det en fotodag här och där, inget jag tar betalt för (mer än min lön såklart). Däremot har jag börjat fundera över om något skulle gå sönder under en fotosession och vem som får stå för kostnader som i så fall uppstår. Antar att det är jag som privatperson eftersom det är mina grejer, det är något man bör ta upp med arbetsgivaren (jag ska göra det när nästa fotodag närmar sig).
Jo jag håller helt med, men det är väl i "vissas" natur att ställa upp både för omväxling i arbete och just för att visa att man kan och för snällhetens skull, men som du sa vem står för kostnaden om nåt händer och du står utan utrustning pga olycka, eller att saker går sönder helt enkelt.
 

tober

Aktiv medlem
Tycker att det är helt okej att ta betalt för hyra av utrustning men inte för arbetstiden då det redan betalas för. Precis som du nämner kan det vara en god ide att komma överens om hur man löser ev skador innan.
 

Walle

Aktiv medlem
Jag skulle inte kunna ta betalt för själva fotograferingen om den sker på betald arbetstid. Vidare skulle jag inte kunna ta hyra för utrustningen, det skulle helt enkelt kännas sniket om det handlade om min ordinarie arbetsgivare (nu är det ett teoretiskt exempel eftersom jag inte har en sådan. Jag har dock en "ordinarie uppdragsgivare" som är ungefär samma sak. Ej inom foto). Däremot skulle jag absolut kräva skriftligt på att företaget står för ersättningsutrustning vid skador eller stöld uppkomna under fotografering, samt transport till och från arbetet. Detta skulle jag se som ett absolut krav, men jag skulle ta upp det med ett snack "grabbar emellan" snarare än som ett formellt krav. "Du vet ju hur det är...".
 

Nikonetha

Aktiv medlem
Jag gjorde för några år sedan en del fotojobb åt min dåvarande arbetsgivare. Vi kom överens om, faktiskt så att min arbetsgivare föreslog det när jag fick förfrågan... att just ge mig ersättning för att jag använde min utrustning.. Däremot ingenting extra för bilderna, eftersom jag just tog dom på min arbetstid. Däremot tog jag upp den tiden jag satt hemma och redigerade som övertid/flextid.

Jag tyckte själv det var en sjysst överenskommelse.

Jag tycker själv, att just ersättning för slitaget på utrustningen det kan arbetsgivaren kompensera för, men som sagt, tar du bilderna på arbetstid, inget extra för det..

Vi tog också vid något tillfälle upp diskussionen om något skulle hända med utrustningen när jag fotograferade och som sagt, vi kom väl aldrig fram till något exakt, men där tror jag nog också att hade jag ramlat och skadat min utrustning hade dom ersatt om det inte hade handlat om ren klantighet från min sida.
 

Goersen

Ny medlem
Jag är inte insatt i lagtexten eller kutym, men har fått förklarat från min arbetsgivares kommunikationsavdelning (dock ej fotorelaterat arbete egentligen) att oavsett åt vem du jobbar, eller ens vems kamera man använder, så tillhör bilden fotografen. Således fick jag betalt när en bild, som jag tagit på arbetstid med jobbets kamera, publicerades i rapport. Det kom som en glad överraskning för mig - kanske värt att kolla upp?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag är inte insatt i lagtexten eller kutym, men har fått förklarat från min arbetsgivares kommunikationsavdelning (dock ej fotorelaterat arbete egentligen) att oavsett åt vem du jobbar, eller ens vems kamera man använder, så tillhör bilden fotografen.
Det beror på vad du menar med "tillhör bilden". Den ideella rätten till bilden tillhör alltid fotografen, men inte den ekonomiska rätten. Plåtar du på arbetstid på din arbetsgivares uppdrag är nog kutymen att den ekonomiska rätten (eller iaf en stor del av den) tillhör arbetsgivaren. Precis som arbetsgivaren äger den ekonomiska rätten av t ex de stolar du tillverkar på arbetstid (om man nu råkar jobba i en stolfabrik).
 

NikonFX

Aktiv medlem
Det beror nog på hur man är anställd. När det gäller exempelvis rätten till en uppfinning så tillfaller den uppfinnaren även om idén kom under arbetstid förutsatt att du inte är anställd som uppfinnnare.

Om du är anställd som produktutvecklare får du inget extra betalt för att du tar fram nya produkter eller smarta produktionslösningar.

Däremot om du är anställd som exempelvis säljare och kommer på en smartare produktionsmetod eller som ordermottagare och tar fram en ny teknisk lösning, då tillfaller alla rättigheter dig och arbetsgivaren måste betala för att använda din lösning.

Om inte annat så borde arbetsgivaren betala för användningen av kameran inklusive en försäkring.

Det beror på vad du menar med "tillhör bilden". Den ideella rätten till bilden tillhör alltid fotografen, men inte den ekonomiska rätten. Plåtar du på arbetstid på din arbetsgivares uppdrag är nog kutymen att den ekonomiska rätten (eller iaf en stor del av den) tillhör arbetsgivaren. Precis som arbetsgivaren äger den ekonomiska rätten av t ex de stolar du tillverkar på arbetstid (om man nu råkar jobba i en stolfabrik).
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Däremot har jag börjat fundera över om något skulle gå sönder under en fotosession och vem som får stå för kostnader som i så fall uppstår. .
Säg självklart till din chef att om du ska fortsätta hjälpa dom med bilder så får de köpa in utrustningen som krävs (dvs, du säger att de ska köpa den kamera + objektiv som du drömmer om, för att kvaliten ska duga ;)))

Lycka till!
 

namon

Aktiv medlem
Självklart hade det varit trevligt. Dock är jag inte anställd som fotograf och foto utgör endast en bråkdel av min totala arbetstid, så motiveringen att köpa in dyr kamerautrustning för det känns inte motiverad. Jag använder gärna mina egna prylar också, så slipper man dela med andra. Däremot är det något jag tänkte ta upp i nästa löneförhandling. ;)
 

rob-lind

Ny medlem
ja det e ju det med utrustningen som ni nämner här. =D hade kanske inte varit fel att säga till om ev utrustning som dom köper in och jag använder. tänker väl lite som en del av er säger här att ta betalt eller iaf be om det e kanske lite svårt då detta händer på redan betald tid så e det nog inte riktigt rätt att begära mer pengar, men ett samtal med chefen blir det iaf, så får vi se om han kanske har några idee´r......
 

OscarM

Aktiv medlem
nu har du ju inte jättedyr utrustning, men det är ju ändå många tusenlappar i din kameraväska. så lite betalt för kamerahyra hade väl inte varit fel.
 

tigerpolis

Avslutat medlemskap
SJÄLVKLART ska du ta betalt för det du gör! Sen får du själv bestämma hur mycket och från vem du ska ta betalt...
Men det är som att jobba som snickare och fixa ett hus, sen vill kunden att du ska måla lite också då tar man ju betalt för det med!
 
ANNONS