Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att sänka "kvalitén" på en bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Telemann

Aktiv medlem
När jag photoshoppade en bild idag sparade jag den bearbetade versionen i hög kvalitet i JPEG.
För att sen kunna ladda upp bilden på fotosidan måste jag göra en ny kopia och sänka kvalitén till 800 kB men jag kunde inte få ner den så långt. Även med "kvalité 0" var den för stor.
Försökte öppna kopia 2, den med kvalité 0, för att sen sänka den ytterligare i en ny kopia men det gick inte heller.
Kan jag inte spara bilden i högsta kvalité om jag sen ska lägga in den på fotosidan?

P.S Jag uttrycker mig nog fel när jag säger kvalité. Borde jag säga storlek i stället? Det där har jag egentligen aldrig förstått, men någon kanske har förstått min fråga...?

Hälsningar Eva
 

Harubla

Aktiv medlem
En snabb liten fråga bara; har du provat att spara för webben?
Då brukar man kunna få ner storleken ännu mer.
 

hansen

Aktiv medlem
Utgångspunkten är hur stor bilden är sett till pixeldimensioner. Normalvisad bild har enligt länk till FAQ nedan längsta sidan 640 pixlar. Börja med att skala om bilden så att längsta sidan har 640 px eller, om du vill kunna visa den förstorad, 1024 px. Därefter kan du laborera med jpeg-kvalitén.

http://www.fotosidan.se/cldoc/imageupload.htm
 

ebbaklasa

Medlem
svar

som du säger är ordet "kvalite" fel ordval, du ska inte sänka kvaliten, du ska ÄNDRA storleken på bilden, sänk bilden så du har 800pixlar på den längsta sidan sen välj 10 eller 11 i kvalite, då brukar de hamna runt 300kb vilket många internet sidor har som gräns. du bör inte inte göra bilderna så stora som 1024, då får folk scrolla för att kunna se hela bilden, man får inte glömma att det finns folk med laptops och folk som INTE sitter med 22" skärmar

i photoshop klickar du på image sen image size

för att få rätt färgrymd på bilden på internet bör du konvertera bilden till sRGB, välj "convert to profile" sen leta upp srgb

mvh
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Njae, jag håller inte riktigt med om att man ska hålla bilderna under 1024 i upplösning. Folk med laptops är ändå en minioritet i jämförelse med alla andra som sitter vid stationära. Och vi på stationära burkar ska inte behöva sitta och kolla på frimärksstora foton och försöka tyda vad det är för något. För 10 år sedan så var maximum upplösning på webben 1024 men det kan knappast gälla idag. Minimum upplösning för web är 1024 sen så får man öka efter behov.

/ Magnus
 

ztenlund

Aktiv medlem
Njae, jag håller inte riktigt med om att man ska hålla bilderna under 1024 i upplösning. Folk med laptops är ändå en minioritet i jämförelse med alla andra som sitter vid stationära. Och vi på stationära burkar ska inte behöva sitta och kolla på frimärksstora foton och försöka tyda vad det är för något. För 10 år sedan så var maximum upplösning på webben 1024 men det kan knappast gälla idag. Minimum upplösning för web är 1024 sen så får man öka efter behov.

/ Magnus
Du kan tycka vad du vill, men nu ville trådstartaren lägga upp bilden på FS, och där kan bilden inte vara större.än 1024*1024. Mer än 1024 på höjden fungerar dessutom rätt illa på de flesta skärmar eftersom de inte brukar vara mer än 1200 på höjden och aktivitetsfält, menyrader mm stjäl en del av höjden. Många har dessutom inte ens 1200 på höjden. De väldigt vanliga 20-22" wide är inte sällan 1050 eller 1080...
 

Telemann

Aktiv medlem
Tack för era svar - men jag fattar inte.
När jag sparar en fixad bild kommer jag i sista ledet till en sida som ber mig ange vilken kvalié jag vill ha på bilden. 1-12 Den version jag ska lägga in på fotosidan drar jag då ner så långt så jag kommer under 800kB. Det har alltid funkat.
Men nu kommer jag inte ner så långt. Att "spara för webben" går inte heller för bilden är för stor.
-Varför blev just den här bilden så stor?
-Var hittar jag uppgifter om antalet pixlar. Jag ser inte de siffrorna någonstans.
-Är mitt arbetssätt med "kvalité-nivån" fel?

Arbetar med psElements 5, men det ska väl inte spela någon roll.
 

ebbaklasa

Medlem
välj 10-11 på kvalite, annars ser dina bilder för jävliga ut, det är pixlarna du ska arbeta med

du måste ändra pixelantalet på bilden, HUR du gör det ser du här:
http://www.youtube.com/watch?v=Qe851wEGPdU

själv kan jag inte se en bild som är 1024pixlar hög på min 20" skärm utan att scrolla,
därför rekommenderar jag 750-800pixlar på höjden, liggandes bilder kan man lätt ha 1000px


Tack för era svar - men jag fattar inte.
När jag sparar en fixad bild kommer jag i sista ledet till en sida som ber mig ange vilken kvalié jag vill ha på bilden. 1-12 Den version jag ska lägga in på fotosidan drar jag då ner så långt så jag kommer under 800kB. Det har alltid funkat.
Men nu kommer jag inte ner så långt. Att "spara för webben" går inte heller för bilden är för stor.
-Varför blev just den här bilden så stor?
-Var hittar jag uppgifter om antalet pixlar. Jag ser inte de siffrorna någonstans.
-Är mitt arbetssätt med "kvalité-nivån" fel?

Arbetar med psElements 5, men det ska väl inte spela någon roll.
 

revox

Aktiv medlem
Nu kan jag inte ps elements, men i mitt ps går man till "bild" längst upp, sen till "bildstorlek..."
Där kan man ändra antalet pixlar.

Det du skall göra är alltså främst att sänka antalet pixlar (d.v.s. "storleken"). Har man väl gjort det brukar bilden bli under 800k även med hög jpg-kvalité.

Lycka till!

edit: var lite för långsam... :)
 

hansen

Aktiv medlem
Tänk i detta sammanhang på begreppet bildstorlek inte som den "tyngd" eller datamängd, exvis 800 kB, som motsvarar bildfilens datamängd. Bildstorlek mätt som pixeldimension är det bästa sättet att förhålla sig till en bild som egentligen inte har någon fast fysisk storlek, d v s inte är utrskriven på papper.

Bildens storlek i pixlar räknat är helt avhängigt hur din kameras bildsensor som registrerar bilden är uppbyggd. Har du en kamera med "6 megapixel" så innehåller sensorn sex miljoner ljusregistrerande små enheter. Siffran sex är i detta sammanhang produkten av antalet pixlar i höjdled multiplicerat med antalet pixlar i längdled. En "6 megapixel-kamera" med sensor i småbildsproportioner har då ungefär 3000 pixlar på längden och 2000 pixlar på höjden.

Som nämnts ovan kan du välja att i t ex Photoshop Elements välja att "slänga bort" en del av de här pixlarna (= en del av bildens informationsmängd) t ex för att få en "lättare" bildfil. Använder själv heller inte Elements men som sagt Bild->Bildstorlek är det som gäller i vanliga Photoshop. Det är här du måste börja för att bestämma hur "tung" din bildfil ska bli.

Detaljrika jpeg-bilder ger i samma pixeldimension och med samma jpeg-kvalitet "tyngre" bildfiler (antal kB) än bilder med stora rena enfärgade ytor.
 

ebbaklasa

Medlem
tänk på att bara för man har upplösning 1400x1050 så betyder det inte att du kommer kunna se en bild utan att scrolla som är 1024pixlar, skall bilden visas i en webläsare "försvinner" en del pixlar både uppe och nere, själv i mitt mozilla kan jag se 836pixlar när firefox är maximerat på min 20"
 

OscarM

Aktiv medlem
Njae, jag håller inte riktigt med om att man ska hålla bilderna under 1024 i upplösning. Folk med laptops är ändå en minioritet i jämförelse med alla andra som sitter vid stationära. Och vi på stationära burkar ska inte behöva sitta och kolla på frimärksstora foton och försöka tyda vad det är för något. För 10 år sedan så var maximum upplösning på webben 1024 men det kan knappast gälla idag. Minimum upplösning för web är 1024 sen så får man öka efter behov.

/ Magnus
det säljs fler bärbara datorer än stationära datorer nu för tiden. sen vet jag inte hur många här som använder vad för dator/skärmupplösning, med tanke på alla äldre datorer och skärmar som finns i i landet.
Själv sitter jag på en bärbar med 1440x900 pixlar på 17". så 1024 px höga bilder är inte så lämpligt för mig, hellre 750-800 px då!
 

lofling

Aktiv medlem
det säljs fler bärbara datorer än stationära datorer nu för tiden. sen vet jag inte hur många här som använder vad för dator/skärmupplösning, med tanke på alla äldre datorer och skärmar som finns i i landet.
Själv sitter jag på en bärbar med 1440x900 pixlar på 17". så 1024 px höga bilder är inte så lämpligt för mig, hellre 750-800 px då!
Jag förstår faktiskt inte riktigt varför man ska anpassa bilderna till bärbara datorer med argumentet att det säljs fler. Hur många av dessa bärbara har IPS-skärm t.ex.?

1024 kanske är lite stort i alla fall, men inget störande. De flesta webbläsare skalar väl ner bilden om den är för stor, eller tänker jag fel?
 

Casimir

Aktiv medlem
re: Skärmstorlek

Njae, jag håller inte riktigt med om att man ska hålla bilderna under 1024 i upplösning. Folk med laptops är ändå en minioritet i jämförelse med alla andra som sitter vid stationära. Och vi på stationära burkar ska inte behöva sitta och kolla på frimärksstora foton och försöka tyda vad det är för något. För 10 år sedan så var maximum upplösning på webben 1024 men det kan knappast gälla idag. Minimum upplösning för web är 1024 sen så får man öka efter behov.

/ Magnus
Nja. De flesta jag känner använder laptops, netbooks eller iPhone för att surfa på webben. Stationera, desktops är i minoritet.

Vad innebär det då när man vill göra sina sidor? Inte större än 800 pixel och ingen flash.

/Casi
 

WeeBee

Aktiv medlem
När jag photoshoppade en bild idag sparade jag den bearbetade versionen i hög kvalitet i JPEG.
För att sen kunna ladda upp bilden på fotosidan måste jag göra en ny kopia och sänka kvalitén till 800 kB men jag kunde inte få ner den så långt. Även med "kvalité 0" var den för stor.
Försökte öppna kopia 2, den med kvalité 0, för att sen sänka den ytterligare i en ny kopia men det gick inte heller.
Kan jag inte spara bilden i högsta kvalité om jag sen ska lägga in den på fotosidan?

P.S Jag uttrycker mig nog fel när jag säger kvalité. Borde jag säga storlek i stället? Det där har jag egentligen aldrig förstått, men någon kanske har förstått min fråga...?

Hälsningar Eva
En dum fråga bara: Om du förminskar bilden till max 1024x1024 pxl, som fotosidan kräver, så finns det väl nästan ingen JPG som är större än 800kb i vanliga fall. Har haft några särfall själv där det blivit 1,2 - 1,4mB, vid kvalitet 12, men inte större. Eller?
 

WeeBee

Aktiv medlem
som du säger är ordet "kvalite" fel ordval, du ska inte sänka kvaliten, du ska ÄNDRA storleken på bilden, sänk bilden så du har 800pixlar på den längsta sidan sen välj 10 eller 11 i kvalite, då brukar de hamna runt 300kb vilket många internet sidor har som gräns. du bör inte inte göra bilderna så stora som 1024, då får folk scrolla för att kunna se hela bilden, man får inte glömma att det finns folk med laptops och folk som INTE sitter med 22" skärmar

i photoshop klickar du på image sen image size

för att få rätt färgrymd på bilden på internet bör du konvertera bilden till sRGB, välj "convert to profile" sen leta upp srgb

mvh
Bilder skall vara så stora som möjligt. Och fler och fler börjar ha full HD-upplösning på sina skärmar; 1920x1080pxl är större än 1024x1024pxl. Bl.a. jag själv använder FullHD på datorn.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Bilder skall vara så stora som möjligt. Och fler och fler börjar ha full HD-upplösning på sina skärmar; 1920x1080pxl är större än 1024x1024pxl. Bl.a. jag själv använder FullHD på datorn.
Om jag vill att mina bilder ska kunna ses enkelt av flertalet tittare väljer jag inte en bildhöjd som är anpassad till full HD-upplösning. 750 pixlar är den bildhöjd jag tycker fungerar bäst i nuläget. Med den höjden säkrar jag att så många som möjligt kan se bilden utan att samtidigt göra den onödigt liten.

Jag håller helt med om att man ska försöka erbjuda så stora bilder som möjligt. Vill man ge sina bilder en chans ska man dock inte göra dem så stora att många inte kan se dem utan att scrolla.
 
ANNONS