Annons

Varför auto-ISO?

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Det finns många tillfällen.
När man tycker det är för jobbigt att ändra brytpunkten för auto-iso när man tex byter objektiv. Då riskerar slutartiden bli för lång eller ISO för högt.
När kameran är inställd för programautomatik och man inte har något krav på slutartiden.
För nybörjare som inte riktigt har koll på hur kameran fungerar eller vilka slutartider som är lämpliga.
osv...

När är det en nackdel att kunna välja mellan brännviddsstyrd auto-iso eller manuellt välja slutartiden för auto-iso?
Jag är för valfrihet och om en brännviddsanpassad auto-ISO fanns för Nikon skulle jag se det som positivt. Å andra sidan har jag svårt att se något användningsområde för min egen del.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Alla fotar inte sport Tore.

Själv sysslar jag mycket med "ödefoto", d.v.s. gamla övergivna industrier, torp m.m. Dåligt ljus men stillastående motiv. Auto-ISO på min D700 funkar bra, men jag skulle gärna se en koppling till brännvidden då jag inte vill använda högre ISO eller snabbare slutartider än nödvändigt.

Normalt har jag slutartiden för auto-ISO satt till 1/100 sek för att vara lite på säkra sidan. När jag sätter på mitt 17-35 glömmer jag oftast att ändra tiden. Lathet kan man försås också skylla på. Fotar jag på 17 mm brännvidd så behöver jag egentligen inte 1/100 sek. Säg att jag istället skulle kunna låta automatiken gå ner till 1/25 eller 1/15, då skulle jag vinna 2-3 steg i ISO.

Visst, jag skulle kunna vara ordentlig och ändra slutartiden för auto-ISO hela tiden. Visst, jag skulle kunna vara duktig och köra manuella inställningar istället (händer då och då). Men jag skulle ändå gilla en auto-ISO som jobbar så som jag vill ha den.

Automatik som gör det jag vill, på ett sätt som jag förstår, och på ett sätt jag kan kompensera när det blir fel - det är bra automatik.

Automatik som gör fel, eller som inte gör det jag vill, eller som är oförutsägbar, eller på annat sätt inte passar - det är dålig automatik.

Automatik i sig är varken bra eller dålig.
Dåligt ljus med stillastående motiv = stativ eller objektiv med VR.

Med en 17-35/2.8 behöver du 1/30 s eller 1/40 s i alla fall oavsett vald brännvidd då 1/15 s riskerar att ge skakningsoskärpa.

När jag vet med mig att jag skall ta interiörer eller exteriörer är det stativ som gäller - speciellt vid dåliga ljusförhållanden. Detta ger ju också fördelen att möjliggöra exponeringsbracketing för både skuggor och högdagrar.
 
Senast ändrad:

Mesch

Aktiv medlem
Jag är för all möjlighet till anpassning av min kamera. AutoISO får bli mer avancerad om Nikon vill.

Jag kan tänka mig fri prioritering iso, bländare och slutartid
Varför inte min & max värden på alla tre.
En koppling slutartid brännvidd vore väldans najs.

Så en inställning skulle kunna vara:

Prio 1: iso: 100-1600 (låg)
Prio 2: Bländare: 5.6-8 (hög)
Prio 3: Slutartid: 1/brännvidd+20 - 1/8000
 

Teodorian

Aktiv medlem
Även om jag har VR ökar ju kortast lämpliga slutartid med brännvidden så jag tycker att det vore smidigt. Eller missförstår jag dig?
Med min 70-200/2.8 VR II kan jag ta statiska motiv på 200 mm ned till 1/8 s (med tur 1/4 s). Jag tror inte det är särskilt meningsfullt att då räkna om detta till 25 mm på tex en 16-35/4 VR och då få fram 1 s.
 
Senast ändrad:

Teodorian

Aktiv medlem
Jag är för all möjlighet till anpassning av min kamera. AutoISO får bli mer avancerad om Nikon vill.

Jag kan tänka mig fri prioritering iso, bländare och slutartid
Varför inte min & max värden på alla tre.
En koppling slutartid brännvidd vore väldans najs.

Så en inställning skulle kunna vara:

Prio 1: iso: 100-1600 (låg)
Prio 2: Bländare: 5.6-8 (hög)
Prio 3: Slutartid: 1/brännvidd+20 - 1/8000
Berätta gärna hur många gånger per vecka du saknar det du just skrivit vid din fotografering.

I vilka situationer räcker inte de möjligheter som redan står till buds till?
 

Fogel70

Aktiv medlem
I vilka fler situationer tycker du att teknisk utveckling inte är bra?
Glöm inte att fotografer ofta är ett rätt konservativt släkte. ;)
Saker "prisma som ger rättvänd sökarbild", "ljusmätare i kameran" och "automatisk fokusering" ansågs som onödiga nymodigheter hos rätt många fotografer i början. (säkert fortfarande hos vissa)
 

OscarM

Aktiv medlem
Tore: du har en extremt tråkig ton i dina inlägg!

Jag har en D300. Jag hade velat kunna sätta på och stänga av auto-iso på ett smidigt sätt. t.ex genom att vrida på främre hjulet när man håller inne iso-knappen.
sen hade jag kunnat tänka mig ett program till datorn, där man kunde komponera sina egna 'auto-iso'-profiler och exportera till kameran. där man på nåt vis kan göra upp diagram över ljusnivåer och slutartid/bländare/iso, och hur kameran ska prioritera när ljuset sjunker. brännvidds-styrd auto-iso hade varit smidigt oxå, men gärna så man kan ställa in lite parametrar där oxå.
använder auto-iso hela tiden, men det skulle ju gå att förbättra avsevärt!
 

Mesch

Aktiv medlem
Lets space out

Tore: du har en extremt tråkig ton i dina inlägg!

Jag har en D300. Jag hade velat kunna sätta på och stänga av auto-iso på ett smidigt sätt. t.ex genom att vrida på främre hjulet när man håller inne iso-knappen.
sen hade jag kunnat tänka mig ett program till datorn, där man kunde komponera sina egna 'auto-iso'-profiler och exportera till kameran. där man på nåt vis kan göra upp diagram över ljusnivåer och slutartid/bländare/iso, och hur kameran ska prioritera när ljuset sjunker. brännvidds-styrd auto-iso hade varit smidigt oxå, men gärna så man kan ställa in lite parametrar där oxå.
använder auto-iso hela tiden, men det skulle ju gå att förbättra avsevärt!
Egna profiler via ett konfigureringprogram i datorn, underbar idé. Inte bara för AutoIso. Man skulle kunna mappa upp helt egna menyer, konfigurera i princip alla knappar på kameran via datorn.

Borde man inte utnyttja rörelsesensorerna i hus och VR för input i konfigureringen oxo.
Sitter kameran på stativ eller ligger på en bean-bag så kan kameran anpassa profilen efter det automatiskt.

Det finns så löjligt mycket man skulle kunna göra i mjukvaran i en normal DSLR så man blir ju ledsen att se hur få möjligheter som tas till vara.

Man skulle ju t.o.m kunna öppna upp ett utvecklar API ungefär som Apple och Google gör på mobiltelefonsidan. en app-store för fiffiga funktioner & tillägg i din kamera :)

Man kan ju fortfarande ha en "jag är konservativ och vill helst ha en analog 70-talskamera"-mode
(inget fel i det jag faller tillbaka i nostalgi-foto ibland)

Jag antar att allt detta eller delar av det kommer när teknik-racet börjar bli färdigt på sensorsidan. Det finns ju en gräns för vad som är möjligt, nödvändigt och säljbart.
 

erro.se

Aktiv medlem
Dåligt ljus med stillastående motiv = stativ eller objektiv med VR.
Tack Tore för att du förklarar hur jag ska fotografera! Här har jag levt hela mitt liv i tron att jag får fotografera på det sätt som passar mig, men nu när jag fått sanningen presenterad för mig så inser jag hur fel jag haft!

Allvarligt talat: tänker du aldrig tanken att alla kanske inte fotar på samma sätt som du? Att ditt sätt kanske inte är det enda rätta?

Dåligt ljus och stillastående motiv behöver absolut inte innebära stativ eller VR. Jag har inget objektiv med VR, men du tycker tydligen att jag behöver det? Jag skippar stativet och fotar handhållet för friheten och flexibilitetens skull. Med min D700 kör jag auto-ISO upp till 3200 och det blir tillräckligt bra för mig. Men jag kanske "måste" ha stativ eftersom du säger det?
 
ANNONS