Annons

D80 kontra D300

Produkter
(logga in för att koppla)

funlight

Avslutat medlemskap
Är duktigt sugen på att innhandla en Nikon D300 och släppa min kära D80 min fråga är vad motiverar en att göra detta och vad kan man förvänta sig för skillnader !!? Hjälp mig, kan säga att min mindre foto intresserade Pappa tycker att jag är en jubelidiot och tycker att kamera som kamera! är det skillnad som dag och natt eller är det hår fint! Finns säker massor av människor här med den erfarenheten! Hjälp mej Handla eller inte?
 

lumor_

Aktiv medlem
Om du har råd och är engagerad är bytet helt klart värt det. Om inte, låt bli.
Antar att det blir en begagnad D300 eftersom D300s annars vore det naturliga valet. Om du mot förmodan skulle bli besviken och ångrar dig förlorar du ju knappast många kronor på att köpa begagnat och sedan sälja igen.
 

OscarM

Aktiv medlem
jag gjorde det bytet, och blev extremt nöjd!

fördelar med d300:
-Bättre bildkvalité på högre iso! jag gjorde inga jämförande tester eftersom jag sålde min d80 innan jag köpte min d300, men min känsla säger mig att d300 på iso 3200 är som d80 på iso 1250.
-Autofokusen är bättre å säkrare.
-sökaren är större och bättre, visar 100% och visar iso hela tiden, vilket är smidigt när man använder auto-iso
-D300 är skönare i min hand. lite större, lite bättre grepp, bättre byggd
-fler externa kontroller, för bl.a af-läge, och ljusmätningen är smidigare att ändra.
-snabbare seriebildstagning om man nu bryr sig om det
-batterigreppet är gött, och stoppar jag in mitt pirat en-el4 kan jag få bortåt 3500 bilder på en laddning! (har tagit 2300 bilder med en-el4 och hade 6% kvar, har tagit över 1000 bilder med orginalbatteriet en-el3 nån gång)

Fördelar D80:
-smidigare
-bildkvalitén på låga iso var bra!

Just nu känner jag att jag troligtvis kommer behålla denna kameran ett bra tag framöver, är lite sugen på att komplettera med nån FX-kamera i framtiden, när dom tagit steget ner en prisklass, och kanske fått ännu bättre hög-iso egenskaper.
 

funlight

Avslutat medlemskap
Om du har råd och är engagerad är bytet helt klart värt det. Om inte, låt bli.
Antar att det blir en begagnad D300 eftersom D300s annars vore det naturliga valet. Om du mot förmodan skulle bli besviken och ångrar dig förlorar du ju knappast många kronor på att köpa begagnat och sedan sälja igen.
Engagemanget är det inga problem med! brinner för detta! Snackade med en polare som är fotograf han tyckte att kör på med din d80 skillnaden är inte bruttal. Men det känns endå som jag skulle vilka stega upp och det verkar ju som om man gör det! har läst spaltmeter med recentioner och jämförelser men ja vad fasen det blir nog så! Tack för kommentar och puschningen jag tror inte det blir en s för vad jag förstått så den största ellar kanske enda skillnaden är filmfunktionen och jag har en videokamera om intresset för att filma skulle falla på! MVH M
 

funlight

Avslutat medlemskap
jag gjorde det bytet, och blev extremt nöjd!

fördelar med d300:
-Bättre bildkvalité på högre iso! jag gjorde inga jämförande tester eftersom jag sålde min d80 innan jag köpte min d300, men min känsla säger mig att d300 på iso 3200 är som d80 på iso 1250.
-Autofokusen är bättre å säkrare.
-sökaren är större och bättre, visar 100% och visar iso hela tiden, vilket är smidigt när man använder auto-iso
-D300 är skönare i min hand. lite större, lite bättre grepp, bättre byggd
-fler externa kontroller, för bl.a af-läge, och ljusmätningen är smidigare att ändra.
-snabbare seriebildstagning om man nu bryr sig om det
-batterigreppet är gött, och stoppar jag in mitt pirat en-el4 kan jag få bortåt 3500 bilder på en laddning! (har tagit 2300 bilder med en-el4 och hade 6% kvar, har tagit över 1000 bilder med orginalbatteriet en-el3 nån gång)

Fördelar D80:
-smidigare
-bildkvalitén på låga iso var bra!

Just nu känner jag att jag troligtvis kommer behålla denna kameran ett bra tag framöver, är lite sugen på att komplettera med nån FX-kamera i framtiden, när dom tagit steget ner en prisklass, och kanske fått ännu bättre hög-iso egenskaper.
Tack för kommentar! har läst så himla mycket och det stämmer säkert som du säger! jag får för mej att i mellan förmats klassen så är denna vad man skall ha!?
 

funlight

Avslutat medlemskap
Tack för kommentar! har läst så himla mycket och det stämmer säkert som du säger! jag får för mej att i mellan förmats klassen så är denna vad man skall ha!?
Tjenis och tack för svar! jag kan någonstan känna att brinner man för detta och tycker det är apkul vilket jag gör! har dessutom köpt på mej studioutrustning så är det denna mameran man skall ha! Steget är ganska mycket större upp i nästa klass samt att man får väl byta den optiken man köpt på sej! Det lutar åt en 300 MVH M
 

OscarM

Aktiv medlem
mellanformat är en annan grej... men D300 är helt klart en kompetent kamera för avancerade amatörer! (eller proffs för den delen...)
 

funlight

Avslutat medlemskap
mellanformat är en annan grej... men D300 är helt klart en kompetent kamera för avancerade amatörer! (eller proffs för den delen...)
Okej! Jag bara menar att steget upp i fx är inget för mej inte nu iallafal! och vill ju gärna bli en avancerad amatör! Tack igen! M
 

lofling

Aktiv medlem
Många av fördelarna med D300 över D80 har nämnts. Passar punkterna in på dig och du har råd tycker jag du ska byta.

Men det jag inte förstår är skälet till varför du vill byta. "Ta steget upp" - på vilket sätt? I en studio tror inte jag man har så mycket mer nytta av en D300 än en D80. I en inomhushall när man fotar innebandy utan blixt är det en stor skillnad.
 

funlight

Avslutat medlemskap
Många av fördelarna med D300 över D80 har nämnts. Passar punkterna in på dig och du har råd tycker jag du ska byta.

Men det jag inte förstår är skälet till varför du vill byta. "Ta steget upp" - på vilket sätt? I en studio tror inte jag man har så mycket mer nytta av en D300 än en D80. I en inomhushall när man fotar innebandy utan blixt är det en stor skillnad.
Hej Lofling!
Vad jag har fårstått sitter det en annan lite vassare sänsor i 300 samt att autofokusen är lite anorlunda! Skall testa fota lite bröllop ev och tror mej då ha nytta av de bättre iso egenskaperna!
Samt 3" skärm! lite större i greppet för mina stora händer! jag har fått för mej att 300 är den kameran som är bäst innan man kommer upp i fx formatet vilket jah inte har råd med! Men jag är kanske ute och reser samt prylgalen? Där av denna tråd för att få lite andra ingångar!! Tack mvh Mattias
 

lumor_

Aktiv medlem
Hej Lofling!
Vad jag har fårstått sitter det en annan lite vassare sänsor i 300 samt att autofokusen är lite anorlunda! Skall testa fota lite bröllop ev och tror mej då ha nytta av de bättre iso egenskaperna!
Samt 3" skärm! lite större i greppet för mina stora händer! jag har fått för mej att 300 är den kameran som är bäst innan man kommer upp i fx formatet vilket jah inte har råd med! Men jag är kanske ute och reser samt prylgalen? Där av denna tråd för att få lite andra ingångar!! Tack mvh Mattias
Prylgalenhet är en anledning så god som någon att byta upp sig. Det är ju helt enkelt askul att skaffa nya tekniska mojänger att leka med! Tycker dessutom att den glädje en ny fotopryl kan ge ofta bidrar till inspirationen.

Skärmen på D300 är verkligen bra jämfört med t ex D80. Den är inte bara större, den har tillräcklig upplösning för att man aldrig ska behöva vara oviss ifall en bild är helt skarp eller ej eftersom man kan zooma in till 100%.
 

funlight

Avslutat medlemskap
Prylgalenhet är en anledning så god som någon att byta upp sig. Det är ju helt enkelt askul att skaffa nya tekniska mojänger att leka med! Tycker dessutom att den glädje en ny fotopryl kan ge ofta bidrar till inspirationen.

Skärmen på D300 är verkligen bra jämfört med t ex D80. Den är inte bara större, den har tillräcklig upplösning för att man aldrig ska behöva vara oviss ifall en bild är helt skarp eller ej eftersom man kan zooma in till 100%.
Tjenis igen! Japps nog är det så och jag tror faktiskt att det blir att jagköper mej en 300! För att stilla mitt sinne och få det där jag tror att jag är ute efter! Tack för coatchingen! Mvh M
 
ANNONS