Annons

Kromatisk aberration med Nikon AF 80-200/2,8 D ED

Produkter
(logga in för att koppla)

aron.johansson

Aktiv medlem
Hej.
Fick hem mitt nyinköpta (begagnat) 80-200/2,8 igår. Med höga förväntningar gick jag ut för ett snabbt test av objektivet. Blev helt nöjd med allt, förutom viss kromatisk aberration. Nu är just den här bilden lite extrem, men ser även tendens till det vid lite mindre kontrastrika motiv.
Jag har läst mycket om objektivet och aldrig ngn som nämt ngt om kromatisk aberration. Så, är det jag som har haft för höga förväntningar och det är fullt normalt eller är det ngt som inte står rätt till? Tillägas ska väl att jag fotar med en D300 och att bilden är ett 100% crop.

Mvh Aron
 

Bilagor

macrobild

Avslutat medlemskap
det finns två upphov tiill den CA du ser , dels objektivet och dels microlinserna, jag har beskrivit fenomenet du ser i en gammal tråd där samma fenomen uppstod tillsammans med beskrivna objektivet och d2x
 

OscarM

Aktiv medlem
mitt objektiv var inte jättebra på längre brännvidder heller, på min D300. har sålt objektivet nu, eftersom jag köpte ett sigma 50-150/2.8 som jag gillar bättre både brännvidds- och handhavande-mässigt, och som även känns bättre optiskt.
 

aron.johansson

Aktiv medlem
Ok. Så det kanske inte är så onormalt på detta objektivet då. Konstigt att jag aldrig sett ngn annan skriva om det dock. Då jag tycker det är ganska så irriterande. Men det kanske är svårt att komma ifrån vid lite längre brännvider? Denna bilden är dock tagen med 86mm.

Mikael: Jag hittar inte den gamla tråden du hänvisade till. Skulle va intressant och få lite mer kunskap om det hela.

Mvh Aron
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Det där är dock inte huvudsakligen CA.... :)

Det du ser här är en effekt av överexponering, samt att vissa bitar inne i det överexponerade (utblåsta till vitt) tillfälligtvis "dippar" innanför det som kameran kan mäta igen. Tydligen är det mest blått som går ner under klippningsgränsen i just detta exemplet - därför blir alla mörkare konturer inne i högdagern blåaktiga.
 

aron.johansson

Aktiv medlem
Det där är dock inte huvudsakligen CA.... :)

Det du ser här är en effekt av överexponering, samt att vissa bitar inne i det överexponerade (utblåsta till vitt) tillfälligtvis "dippar" innanför det som kameran kan mäta igen. Tydligen är det mest blått som går ner under klippningsgränsen i just detta exemplet - därför blir alla mörkare konturer inne i högdagern blåaktiga.

Ok. Jag har faktiskt funderat över något åt det hållet. Då det är värst på några bilder med liknande exponeringar. Funderade på om det hade något med överexponeringen och även när det kombineras med lite oskärpa. Dock är det så att det finns tendens till det på några andra bilder där ingen överexponering förekommer. Då i samtliga fall med mörkt föremål i kontrast till blå himmel. Nu har jag iofs kollat igenom bilderna, samt fotat lite mer och insett att det inte är alls vanligt förekommande. Och vid alla korrekt exponerade bilder så är det endast märkbart i 100% crop på dom få bilder fenomenet finns övht. Så jag får utvärdera det lite mer och inse att jag nog överreagerade lite då jag hittade denna bild vid första testet. :)

Mikeal: Jag skulle ändå gärna få en länk till ditt inlägg :)
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Ojdå...
Måste bara korrigera lite snabbt nu när jag ser vad jag skrivit... :-/

Blå kanal är överexponerad - mer än de andra. När de andra (R+G) dippar ner i mätbart område igen så ligger blått kvar på max/nästan max ljushet ändå. Resultatet blir alltså blått... Såg att min meningskonstruktion i första inlägget innebar tvärtom mot vad jag tänkte.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
liknande fenomen beskrev jag i en d2x tråd för 4-5 år sedan där det var en kvinnlig fotograf Christel som upptäckt samma sak i sina bilder från d2x.
det liknade då mer ett överstrålningsfenomen (om jag nu kan tolka din bild rätt som är liten) och som kunde ses i diverse bilder med högt reflekterade avgränsade ytor och som gav upphov till liknade fenomen som i din bild, vi diskuterade då dels microlinserna som i sig själv kan bidra och objektivet 70-200/2.8 CA samt den då höga upplösningen i d2x.
Jag har nyligen fått samma fenomen med 5dmk2 och nya 70-200/2,8n is mk2 och med konverter 1,4 , utan konverter ses ingen tendens alls och båda bilderna exponerade lika.
Det tyder på brytningsfel/överstrålningsfenomen
 
Senast ändrad:

The_SuedeII

Aktiv medlem
Vilket jag inte säger emot...
"Problemet" finns ända ner i mörkare exponeringar (mätbart, men knappast synbart i de allra flesta fall) - men just kombinationen med att ligga på gränsen mot överexponering förstärker det tiofalt. Se tidigare diskussioner om fenomenet "PF".
 
ANNONS