Annons

AF 35/1,8 eller AF 28/2,8 till Nikon???

Produkter
(logga in för att koppla)

magda77

Medlem
Jag ska köpa ett fast objektiv och har fått tips om ett 35 mm / 1,8 men någon annan tyckte att det vore bra med lite mer vidvinkel och att jag skulle köpa ett 28 mm´s. Det senare har jag dock bara hittat med en största bländare på 2,8. Ytterligare en annan kompis jag pratade med tipsade om att man kanske skulle satsa på ytterligare större bländare, dvs 1,4 och då köpa ett 50 mm´s.

Nu är jag lite förvirrade och önskar tips på vilket av dessa jag ska satsa på.

Är det någon här som kan förklara vad skillnaderna är mellan dessa tre objektiv, dvs vad är fördelarna / nackdelarna med det ena respektive det andra?

Tack på förhand!
 
Senast ändrad:

and30ers

Aktiv medlem
Till vilket kamerahus, D80 förmodar jag. I så fall får du i alla fall autofokus på gamla Nikonobjektiv. Det viktigaste är väl vilken brännvidd DU vill ha och inte vad andra anser. Nya AF-S DX 35/1.8 G är både bra och prisvärd, så om du anser att 35mm är användbart är det ett kanonobjektiv.

Till en D80 har jag svårt att se fördelarna med att köpa ett fast Nikonobjektiv som inte är speciellt ljusstarkt typ ett 20/2.8, 24/2.8, 28/2.8. För samma pengar får du en Tamron 17-50/2.8 utan VC (3500kr) eller en Sigma 17-50/2.8 OS HSM (6400kr), båda dessa är lika ljusstarka, skarpare och mer flexibla.
 
Senast ändrad:

AndyK

Aktiv medlem
Om du har en normalzoom, så ställ in den på de föreslagna brännvidderna och pröva att fota lite på dem utan att röra zoomen. Då får du en uppfattning om vilken bildvinkel du tycker är att föredra.

Jag har själv en AF-S 35/1.8G som jag är grymt nöjd med. Den har i stort sett helt ersatt min normalzoom. Och billig, i förhållande till prestanda, är den också.
 

and30ers

Aktiv medlem
Kollade lite i ditt album, många fina familjebilder. Du verkar använda alla brännvidder från 18 till 135mm ganska flitigt. Många av bilderna är tagna med på tok för hög ISO vilket gör bilderna onödigt brusiga. Du har använt ISO 1250, 1600 och 3200 tillsammans med korta slutartider typ 1/500s och 1/1000s och ibland f/11 på motiv och situationer som inte kräver detta. Jag vet att det går fort ibland men det kan vara värt att kolla inställningarna lite oftare.

Vad vill du uppnå med ett fast objektiv? Hur vill du att det skall synas i ditt bildresultat? Eller vill du ha ett mindre objektiv till kameran så att den blir lättare att ta med på resa?

Vilka objektiv använder du mest idag? Vad är bra/dåligt med dessa, enligt din erfarenhet.
 

magda77

Medlem
1000 tack för kommentarer och för tips om ISO, ska tänka på det!

Jag har en D80 och vill ha ett mer ljusstarkt objektiv med möjlighet till kort skärpedjup. Jag gillar att ta porträttfoton och speciellt nu när jag nyss fått barn vill jag kunna ta bra foton på henne.

Har idag ett 18-135 mm objektiv som iofs ger bra bilder, men kände att det var dax att köpa med möjlighet till större bländare.
 

and30ers

Aktiv medlem
Jag tror 35/1.8:an blir jättebra. Inget stor beslut och ingen stor investering, om du inte blir nöjd kan du alltid sälja och få tillbaka 75% av nypriset.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Porträtt + D80 + ljusstarkt + kort skärpedjup...det vill jag få till ett klassiskt 50/1.8 eller kanske tom 50/1.4. Blir kanon som porträttoptik på en D80.
 

AndyK

Aktiv medlem
Ska du ha det som ett rent porträttobjektiv så ska du nog sikta in dig på AF 50/1.8, väldigt prisvärt. Om du däremot vill ha ett lite mer allround objektiv som går att använda till många olika sorters bilder så är nog AF-S 35/1.8G det objektiv du ska satsa på (som and30ers säger, du får tillbaka nästan hela kostnaden för objektivet om du är missnöjd).
 

and30ers

Aktiv medlem
Jag tror ändå 35:an är mer användbar för spontan barn och bebisfoto, 50mm kan bli trångt speciellt inomhus. TS kan även i fortsättningen använda sin 18-135 zoom >100mm och få suddig bakgrund utomhus. Jag som kör Canon har en 50/1.4 USM men om jag körde Nikon skulle jag köpa 35:an utan att blinka, Canon har ingen lika bra/skarp/prisvärd/funktionell motsvarighet.
 

OscarM

Aktiv medlem
jag har både 28/2.8 samt sigma 30/1.4, och har provat 35/1.8 lite granna. för min del är det 30/1.4 som sitter på kameran allt som oftast. som enda brännvidd trivs jag mycket bättre med 30/1.4 än jag gjorde med den lånade 35/1.8.
28mm tycker jag är ännu lite bättre brännviddsmässigt, men f/2.8 gör att den går bort för det mesta. det är ju lite mindre än 30/1.4 dock. Har d300 nu, men när jag hade d80 tyckte jag kameran blev relativt smidig med 28/2.8.
så trivs du med 35mm verkar det vara ett bra objektiv, skärpemässigt och af-mässigt är det bättre än 30/1.4, men om man som jag inte riktigt trivs med brännvidden spelar det mindre roll :)
har även 20/1.8, 24/2.8 samt 50/1.4 + 1.8. 20mm är lite för vidvinkligt som enda objektiv för min smak sen jag köpt 30/1.4, 24/2.8 är litet och smidigt, och är ganska ok brännvidd, men jag föredrar oftast 28/30mm som enda brännvidd, men det är ju min smak det. 50mm tycker jag är för långt för att ha som normalobjektiv på en d80, men till konserter gillar jag brännvidden!
 

magda77

Medlem
Tack för ert engagemang till en nybörjare som jag - det blir nog helt enkelt 35 mm / 1,8, går på Anders tips att det faktiskt inte är en jättestor investering om jag inte skulle bli nöjd :)

Det ska bli spännande att prova!
 

JazzBass

Aktiv medlem
Om du menar nikons 28 2.8 så blir det ju 42mm på en D80
Instämmer med Anders ovan. Onödigt att börja tänka på vad det motsvarar på småbildsformatet, om man nu inte har lång erfarenhet av fotografering med film eller FX-kameror, och således är van med att t.ex. 50mm brännvidd motsvarar en viss bildvinkel. Såna som jag som enbart använt DX tänker på vilken bildvinkel brännvidden ger på DX, och har ingen reell nytta av att tänka på vad det skulle motsvara på fullformat så länge vi inte använder såna kameror. Dock är det förstås bra att veta att med samma brännvidd blir bildvinkeln olika beroende på kamerans sensorformat.
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
Om vem menar vad? Varför vill du räkna om just det objektivet och inget av de andra vi pratar om?
jag skrev om det objektivet eftersom hon skrev om det i sitt första inlägg och att någon tyckte att hon skulle ha mer vidvinkel än 35mm och tipsade om just 28 2.8. men eftersom 35an är ett DX-objektiv och 28an ett FX så blir ju 35 vidare än 28. Jag borde ha kanske tryckt på "besvara med citat".
 

and30ers

Aktiv medlem
jag skrev om det objektivet eftersom hon skrev om det i sitt första inlägg och att någon tyckte att hon skulle ha mer vidvinkel än 35mm och tipsade om just 28 2.8. men eftersom 35an är ett DX-objektiv och 28an ett FX så blir ju 35 vidare än 28. Jag borde ha kanske tryckt på "besvara med citat".
Hej, och nej nej nej. Jag anade att det var ditåt det barkade.

28mm är alltid 28mm oavsett vilken kamera objektivet sitter på. Samma med 35:an och alla andra objektiv i hela världen sedan tidernas begynnelse. Kommer sig av att 1mm alltid är lika lång.

Kör crop factor på Wikipedia och läs om bakgrunden till ditt feltänk http://en.wikipedia.org/wiki/Crop_factor
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
Hej, och nej nej nej. Jag anade att det var ditåt det barkade.

28mm är alltid 28mm oavsett vilken kamera objektivet sitter på. Samma med 35:an och alla andra objektiv i hela världen sedan tidernas begynnelse. Kommer sig av att 1mm alltid är lika lång.

Kör crop factor på Wikipedia och läs om bakgrunden till ditt feltänk http://en.wikipedia.org/wiki/Crop_factor
Så du menar att om jag köper ett 35 1.8 och jämför det med mitt 28 2.8 på min D80 så kommer 28an visa en vidare bild?
 

JohanAnderholm

Aktiv medlem
35mm 1.8 är ett fantastiskt bra och prisvärt objektiv. 50mm eller mer inomhus innebär att man så gott som inte kan ta andra bilder än rena porträttfotografier såvida man inte väljer att stå och trycka i ett hörn nånstans långt bort från allt och alla . Tycker 35an lyckas ge bilderna känslan att faktiskt vara med i leken eller festen eller vad det kan tänkas vara på ett helt annat sätt än längre brännvidder. Vilket man ju också är när man fotar 35 på en DX kamera.
 
ANNONS