Annons

Blixtstrut ger mystisk skugga mitt i ljuset...

Produkter
(logga in för att koppla)

ThePOM

Aktiv medlem
Hej!

Jag bifogar en bild från dagens photoshoot i hemmastudion. Kan någon förklara vad som händer och hur jag kan slippa det. Mitt i ljuset som ska separera modellen från bakgrunden sitter det en punktskugga. På den blixten sitter det en stut. Det blir samma skugga med och utan raster fram på struten.

Jag har inte sett fenomenet tidigare än de senaste två fotograferingarna och första gången var i helgen då jag trodde att det var skit på bakgrunden. Det är det alltså inte för punkten sitter mitt i ljuset varje gång. Som tur är ju den delen av ljuset tänkt att vara bakom modellen men det är ibland som den tittar fram bredvid och då skapas extra onödigt efterarbete att få bort det.

Har någon annan med studio sett detta och vad gjorde ni åt det? Jag har inte testat struten på en av de andra blixtarna så jag vet inte om det är något med just det exemplaret. Den ger annars fint och jämt ljus.

Med vänlig hälsning,
Petri
 

Bilagor

Bluebike

Aktiv medlem
Hypoteser

Om det är en studioblixt, med runt blixtrör och inställningslampa, skygga av inställningslampan.

Om det är en kamerablixt, någon effekt av fresnellinsen.

Om snooten har reflekteramde insida så kan det möjligen bli en spot i mitten som enbart träffas av dirkt ljus.

Ta en bild mot ljuskällan så du ser dess form.
 
ANNONS