Annons

Vad behöver jag till dessa?

Produkter
(logga in för att koppla)

virvar

Aktiv medlem
SV film/framkallning: Vad behöver jag till dessa?

Hejsan,

Jag hittade dessa i mitt förråd och tänkte att hur skulle jag kunna framkalla mina egna sv filmer, så vad mera måste jag skaffa utöver dessa?


Termometer "Kaiser 4086"
Jobo burkar och rullar för några 35mm eller 120 filmer
Ilford ID-11 1l & 5l pulver framkallning
Mätdon för vätskor, 1l, 1/2l, 0,25l & någon runt 25/50ml
Ilford Rapid Fixer 1l dos till 5-10l
Ilford Ilfostop 500ml
Jobo genomskinliga vätskedon 1000 & 2000ml

Lite framkallning osv ser ut att finnas, vad fattas?
 
Senast ändrad:

Graal

Avslutat medlemskap
Du har allt som behövs, även kemi. Torkar filmen gör du i badrummet/duschrummet. Funkar bra att hänga med klädnypor både uppe och nere. Möjligtvis behöver du vätmedel (några droppar i sista sköljvattnet. En del kör med Yes, fast inget jag rekommenderar.
 

Bilagor

virvar

Aktiv medlem
Du har allt som behövs, även kemi. Torkar filmen gör du i badrummet/duschrummet. Funkar bra att hänga med klädnypor både uppe och nere. Möjligtvis behöver du vätmedel (några droppar i sista sköljvattnet. En del kör med Yes, fast inget jag rekommenderar.
Ser ut att behöva ett torkskåp för filmremsorna, annars gör de 3 katterna ödeslag av remsorna.
 
Senast ändrad:

virvar

Aktiv medlem
Kan någon ge förslag på en bra guide till en första framkallning av filmerna och en sida var jag hitta olika filmers framkallningstid mm, hat förstått att alla filmer inte beter sig lika?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Kan någon ge förslag på en bra guide till en första framkallning av filmerna och en sida var jag hitta olika filmers framkallningstid mm, hat förstått att alla filmer inte beter sig lika?
http://www.photax.se

De har nedladdningsbara instruktionsbroschyrer för bl.a framkallning, samt tabeller för olika filmers framkallningstider i olika framkallare. Dessutom allt du behöver i övrigt (om du saknar något).

Annars finns http://www.digitaltruth.com. Där slår man in vilken film och vilken framkallare man väljer (under massive dev chart), och får sedan upp förslag på tider vid olika temperaturer och spädningar.
 
ANNONS