Annons

Fågelidentifikation

Soundhill

Avslutat medlemskap
Vilken rovfågel?

I augusti/september dök den här fågeln upp hemma hos mig. Bor ett par mil från Lidköping, strax nedanför Vänern, i jordbrukslandskap. Har inte sett någon liknande där vare sig förr eller senare. Någon som har en aning om vad det kan vara? Det som förvirrar mig är att den är så ljus.

/Ola
 

Bilagor

Auberg

Aktiv medlem
I augusti/september dök den här fågeln upp hemma hos mig. Bor ett par mil från Lidköping, strax nedanför Vänern, i jordbrukslandskap. Har inte sett någon liknande där vare sig förr eller senare. Någon som har en aning om vad det kan vara? Det som förvirrar mig är att den är så ljus.

/Ola
Det är en hane brun kärrhök.

Mvh/ Ola
 

Soundhill

Avslutat medlemskap
Tack för ditt snabba svar!

Har jag rätt i min förmodan att dessa vanligtvis håller till vid våtmarker? Vänern ligger inte mer än en halvmil bort från platsen så kanske den kommit därifrån i sådana fall. Har som sagt inte sett den där vare sig före eller efter, de rovfåglar som brukar vara hemmavid är ormvråk och någon enstaka tornfalk.

/Ola
 

LisaOlsson

Medlem
Någon liten rovfågel?

Den här fågeln flög precis i mycket hög hastighet rätt genom min altan och verkade försöka fånga en blåmes som satt ungefär just där. Den missade och satte sig senare i ett träd 70 meter bort från mig, foto är så klart inget bra när huvudet döljs av en gren. Men någon kanske har en kvalificerad gissning på vad det skulle vara för en fågel?
Storleksmässigt uppfattade jag den som cirka 30cm lång. Färgen när den flög förbi såg sådär i hastigheten ut att vara genomgående brunaktig, ungefär som på fotot.

DSC06442.jpg

Någon idé om vad det skulle kunna vara för fågel?
 

Auberg

Aktiv medlem
Den här fågeln flög precis i mycket hög hastighet rätt genom min altan och verkade försöka fånga en blåmes som satt ungefär just där. Den missade och satte sig senare i ett träd 70 meter bort från mig, foto är så klart inget bra när huvudet döljs av en gren. Men någon kanske har en kvalificerad gissning på vad det skulle vara för en fågel?
Storleksmässigt uppfattade jag den som cirka 30cm lång. Färgen när den flög förbi såg sådär i hastigheten ut att vara genomgående brunaktig, ungefär som på fotot.

Visa bilaga 111159

Någon idé om vad det skulle kunna vara för fågel?
Hej Lisa!

Jag tycker nog att det verkar som om du fått en ung sparvhök på besök.

Mvh/ Ola
 

Auberg

Aktiv medlem
Tack för ditt snabba svar!

Har jag rätt i min förmodan att dessa vanligtvis håller till vid våtmarker? Vänern ligger inte mer än en halvmil bort från platsen så kanske den kommit därifrån i sådana fall. Har som sagt inte sett den där vare sig före eller efter, de rovfåglar som brukar vara hemmavid är ormvråk och någon enstaka tornfalk.

/Ola
Hej Ola!

Du har helt rätt i din förmodan. Kärrhökarna häckar typiskt i vassbestånd vid våtmarker.

Mvh/ Ola
 

Anders Winzell

Aktiv medlem
Labb eller Mås/Trut?

Hej

Vänder mig hit i behov av hjälp igen :)

Får för mig att det här kan vara en labb men kan inte lista ut vilken... Eller så är det något annat i vinterdräkt (tycker de är svåra) eller bara ljuset som spökar :(

Taget på Södertörn idag.


Tack på förhand

Mvh Anders
 

Bilagor

Anders Winzell

Aktiv medlem
Lägger till en bild med justerad vitbalans, svårt att veta vilken som är mest lik verkligheten. Vet inte om den nya bilden påverkar artbestämningen på något sätt?

Mvh Anders
 

Bilagor

psykbryt

Aktiv medlem
Måste säga att grannens beskrivining på en viss fågel var rätt klockren.


"- det brukar sitta en vråk med lurviga ben på brunnen där borta... -

Med andra ord är vår stationära fjällvråk tillbaka på samma sittplats i år också.
 

Anders Winzell

Aktiv medlem
Siska igen...

Vill inte vara tjatig men tycker siskorna är så svåra. Och fråga är ett bra sätt att lära sig :)

Det här tycker jag ser ut som en "vit övergump"? Vad är det jag missar/inte ser? Eller kan detta vara en snösiska? Taget på Södertörn idag.

Tack på förhand

Mvh Anders
 

Bilagor

holmbo

Aktiv medlem
Någon som kan säga vad detta är för fågelunge. Den satt på stranden i Pipa/Brasilien. I luften fanns fåglar som min dotter (som tog bilden) tyckte såg ut som stora örnar (gamar) vilka hon trodde hörde ihop.

//Lars
 

Bilagor

Osquar

Aktiv medlem
Någon som kan säga vad detta är för fågelunge. Den satt på stranden i Pipa/Brasilien. I luften fanns fåglar som min dotter (som tog bilden) tyckte såg ut som stora örnar (gamar) vilka hon trodde hörde ihop.

//Lars
Säkert en gamunge av arten Turkey Vulture eller Black Vulture.

/Oscar
 
ANNONS