Annons

Frågor ang. tältning med kamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

Impenetrable Mist

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska ut och fjällvandra en vecka i Jämtland och jag skulle verkligen vilja få med mig kameran dit, men jag vet inte vad den tål. Det är en Olympus e-600 med kitobj. så den är inte väderbeständig.

Hur ska jag bära mig åt för att den inte ska bli fuktskadad(om det ens går), vad finns det för knep?
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Oftast tål de mer än man tror, men jag vet inte specifikt för din modell. Vad är du orolig för? att den skall bli fuktskadad under transport eller när du använder den?

För att täcka in det förstnämnda räcker det ju med en plastpåse, alternativt en sk "dybag" om du vill vara lite mer avancerad.

Om du vill fota i regn utan att oroa dig vill jag tipsa om Storm Jacket från Vortex Media:

http://www.vortexmedia.com/SJ1.html

Jag använder ett par av dessa till mina telen och fotar utan problem, och utan att oroa mig, i riktigt ösregn. Det finns även mindre modeller som borde passa kamera med normalzoom.

Tar dock nån vecka att få prylarna så beställ i gpd tid. Kostar ett par hundralappar.
 

Impenetrable Mist

Aktiv medlem
Oftast tål de mer än man tror, men jag vet inte specifikt för din modell. Vad är du orolig för? att den skall bli fuktskadad under transport eller när du använder den?

För att täcka in det förstnämnda räcker det ju med en plastpåse, alternativt en sk "dybag" om du vill vara lite mer avancerad.

Om du vill fota i regn utan att oroa dig vill jag tipsa om Storm Jacket från Vortex Media:

http://www.vortexmedia.com/SJ1.html

Jag använder ett par av dessa till mina telen och fotar utan problem, och utan att oroa mig, i riktigt ösregn. Det finns även mindre modeller som borde passa kamera med normalzoom.

Tar dock nån vecka att få prylarna så beställ i gpd tid. Kostar ett par hundralappar.
Jag är orolig för att den ska bli skadad vid transport och när den ligger i tältet, regnar det ser jag bara till att inte ta fram den. Jag är inte bekymrad för regn, utan för kondens som kan uppstå.
 

Matte_J

Aktiv medlem
Jag är orolig för att den ska bli skadad vid transport och när den ligger i tältet, regnar det ser jag bara till att inte ta fram den. Jag är inte bekymrad för regn, utan för kondens som kan uppstå.
Jag har släpat med min fotoutrustning på otaliga fjällvandringar och aldrig haft problem med fukt eller kondens. Vatten ska ju normalt inte komma in vare sig i tält eller ryggsäck. Ett problem är att om kameran ligger nedpackad i ryggsäcken under vandring finns en tendens att det blir alldeles för lite bilder tagna. Därför brukar jag försöka ha kameran i en mindre fotoväska utanpå ryggan och då brukar jag använda plastpåsar (vanliga fryspåsar) runt kamera och objektiv för att undvika att regn kryper in.

Men om du skulle vara väldigt orolig så går det ju alltid att ha fotoutrustningen i en liten sjösäck:
http://www.seatosummit.com.au/showdetail.php?Code=ABRDB
(vilket jag har när jag paddlade nedför ett älvsystem i somras). Då kan man ju tom tillåta sig att ramla i med kamera och alltihop.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
...
För att täcka in det förstnämnda räcker det ju med en plastpåse, alternativt en sk "dybag" om du vill vara lite mer avancerad.
....
Du menar naturligtvis drybag!

Det har jag använt till min analoga icke vädertätade eos 500 på paddelturer. Kameran låg instoppad i påsen som låg fastklämd under gummistroppar på däck. Lätt tillgänglig och i säkert förvar.

Petter ...
 

Sareez

Medlem
Jag är nyss hemkommen från en fjälltur med medföljande systemkamera. När kameran inte hängde runt halsen (i remmar fastsatta i ryggsäcken för att slippa kameratyngden i nacken) förvarade jag kameran i en drybag i ena sidofickan på ryggsäcken (med vantarna och mössan i botten av fickan för lite extra skydd). Mitt extra objektiv hade jag i en annan drybag tillsammans med handduken som skydd för stötar och dylikt. Att ha kameran i en ordentlig drybag tycker jag är skönt, då slipper jag fundera på om den håller sig torr eller inte.
 

Zain_t

Medlem
Kom hem jag med från fjällvandring alldeles nyligen. Jag hade med mig en drybag som tyvärr inte hela kameran fick plats i, så extra-objektivet fick ta den istället, tillsammans med en liten handduk som stötskydd. Kameran tog jag i den lilla kameraväskan, hängd runt halsen i en avlastande krok från ryggan. När det regnade hade jag därtill en plastpåse över.

Önskar att jag hade haft en större drybag så jag hade vågat ha kameran framme utomhus under de fuktiga kvällarna - jag missade otal chanser att fota fjällugglorna(?) som jagade lämlar varje skymning.
 

Brasknarr

Aktiv medlem
Drybag!

Det är det enda jag kan rekommendera. Ta gärna en som är mycket större än du behöver; då kan du få plats med kläder som kan agera stötdämpande.

Jag gillar inte konceptet med plastpåsar, de känns för tunna.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Önskar att jag hade haft en större drybag så jag hade vågat ha kameran framme utomhus under de fuktiga kvällarna - jag missade otal chanser att fota fjällugglorna(?) som jagade lämlar varje skymning.
Tråkigt att du är så rädd om din kamera att du inte vågar använda den. Normala moderna kameror klarar givetvis av att användas även under sommarkvällar med relativt hög luftfuktighet.

För övrigt: Även om du hade haft en "drybag" så hade ju luften i den varit exakt lika fuktbemängd som utomhusluften.
 

ma59

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska ut och fjällvandra en vecka i Jämtland och jag skulle verkligen vilja få med mig kameran dit, men jag vet inte vad den tål. Det är en Olympus e-600 med kitobj. så den är inte väderbeständig.

Hur ska jag bära mig åt för att den inte ska bli fuktskadad(om det ens går), vad finns det för knep?
Du har en av de mest stryktåliga "billig-DSLR" som finns, så ska nog inte vara jätteorolig.

Följ tipsen andra gett så ska det nog gå bra.

Har själv E-620, (samma fysiska kamerahus som E-600, bara ett par funktioner som skiljer dem) som jag iofs varit rädd om, men har slagit i den nån gång ... inte en repa eller funktionsfel har uppstått.
(Dock har jag inte utsatt den för regn/fukt)
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
...
För övrigt: Även om du hade haft en "drybag" så hade ju luften i den varit exakt lika fuktbemängd som utomhusluften.
Jag har läst om folk som återanänder sådana där fuktslukarpåsar som ligger i kartongen när man köper elektronik.
Om man torkar de i ugnen så är de redo att ta med i drybagen när man är på tur. Sedan är det bara att torka i ugnen igen innan nästa tur.
På så vis kan du faktiskt få torrare klimat i påsen än utanför.
(Jag har dock inte provat själv)

Petter ...
 
ANNONS