Annons

Porträttfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

schlyter84

Aktiv medlem
Hej,

Jag använder en Canon Eos 7D och funderar på att investera i ett bättre porträtt objektiv som snart även skulle använts till att fota ett dop, men allt vad det innebär, mingel och festande.
Jag använder oftast ett Canon 17-55 objektiv men saknar bokehn jag får från mitt tamron 90 mm makro.

Jag har tidigare bara haft Canon 85 mm f/1.8 i tankarna men kanske hade 50 mm f/1.4 varit ännu bättre för mitt användningsområde.
Jag har tidigare använt 90mm makro för porträtt, men då har det varit arrangerat och då har den brännvidden fungerat bra.

Är det stor skillnad mellan 50 mm f/1.8 och f/1.4? Är det värt 2500 kr skillnad?
Eller man kanske ska behålla flexibiliteten i mitt zoom till just dopet?

Tacksam för svar.

Mvh

Peter
 

blaufish

Aktiv medlem
50/1.8 duger jättebra för porträttfoto. Den har lite seg AF-motor och en sunkig fokus ring. Det borde inte strula till det för dig vid denna typ av fotografering?

Uppgraderade nyligen till 1.4 för att få snabbare AF men framförallt en fokusring som är vettig, blev lite sur på fokusringen vid ett filmtillfälle. Bokeh är en gnutta vackrare än 1.8. Jag ser uppgraderingen mest som ett sätt att skämma bort mig själv snarare än en speciellt meningsfull uppgradering :)

Men typ, tycker du att du har gott om pengar, köp 1.4:an. Har du anledning att spara 2500 till något annat inköp kan det vara en idé att göra det - 1.8:an funkar bra.

Som påtalat i annan tråd så har nog många en 1.8 liggandes, det är ett sådant klassiskt köp. Så det är nog bara att fråga någon om du kan låna/köpa den, så blir det ytterligare billigare.
 

themajk

Aktiv medlem
Helt klart en grym glugg. Köp! Både jag och många andra har använt den till massor av kommerciella porträttuppdrag, ok bokehn är lite kantig men man behöver ju inte plåta porträtt på helt öppen bländare... 9 av 10 bilder jag tar är f8/f10 och där är 'nifty fiftyn' precis hur bra som helst...
 

schlyter84

Aktiv medlem
Helt klart en grym glugg. Köp! Både jag och många andra har använt den till massor av kommerciella porträttuppdrag, ok bokehn är lite kantig men man behöver ju inte plåta porträtt på helt öppen bländare... 9 av 10 bilder jag tar är f8/f10 och där är 'nifty fiftyn' precis hur bra som helst...
Hej michael,

Pratar du om 1.8 el 1.4 som grym? Nästan alla vi som håller på med foto är ju lite pryltokiga så i ärlighetens namn vill jag nästan att någon motiverar fördelen med 1.4 så art man kan få ett lite häftigare objektiv :)

Med vänlig hälsning, Peter
 

Goran.P

Aktiv medlem
Hej michael,

Pratar du om 1.8 el 1.4 som grym? Nästan alla vi som håller på med foto är ju lite pryltokiga så i ärlighetens namn vill jag nästan att någon motiverar fördelen med 1.4 så art man kan få ett lite häftigare objektiv :)

Med vänlig hälsning, Peter
Har själv ett 35/2.0 som med är ett plastigt objektiv men det är faktist ett bra och skarpt objektiv.Men skillnaden i pris till 35/1.4 är över 10000 kr
 

themajk

Aktiv medlem
Hej michael,

Pratar du om 1.8 el 1.4 som grym? Nästan alla vi som håller på med foto är ju lite pryltokiga så i ärlighetens namn vill jag nästan att någon motiverar fördelen med 1.4 så art man kan få ett lite häftigare objektiv :)

Med vänlig hälsning, Peter
Pratade om 1.8, den sk 'nifty fiftyn'. Har som sagt en själv använt den på jobb flera gånger. Enda nackdelen är avsaknaden av vädertätning och lite racklig byggkvalité, vilket gör att den lätt få damm i sig...

Vill du ha 1.4an så köp den, som rommel skrev så har den en lite större bländare men framför allt bättre byggkvalité, och fokusring...
 

schlyter84

Aktiv medlem
50/1.8 duger jättebra för porträttfoto. Den har lite seg AF-motor och en sunkig fokus ring. Det borde inte strula till det för dig vid denna typ av fotografering?

Uppgraderade nyligen till 1.4 för att få snabbare AF men framförallt en fokusring som är vettig, blev lite sur på fokusringen vid ett filmtillfälle. Bokeh är en gnutta vackrare än 1.8. Jag ser uppgraderingen mest som ett sätt att skämma bort mig själv snarare än en speciellt meningsfull uppgradering :)

Men typ, tycker du att du har gott om pengar, köp 1.4:an. Har du anledning att spara 2500 till något annat inköp kan det vara en idé att göra det - 1.8:an funkar bra.

Som påtalat i annan tråd så har nog många en 1.8 liggandes, det är ett sådant klassiskt köp. Så det är nog bara att fråga någon om du kan låna/köpa den, så blir det ytterligare billigare.
Det där med att skämma bort sig själv håller jag med om att man behöver ibland. Jag tror alldeles säkert att f/1.8 hade räckt för min del, men jag tror nog att jag hade stört mig efter ett tag och undrat om jag valde rätt, därför är det nog inte lönt att jag tar något annat.
Jag har dessutom tänkt att på sikt gå över mer och mer till fast optik och då kan jag lika gärna börja med ett jag kan ha ett tag.
Tack för ditt svar.
 

iblis

Aktiv medlem
Du får en något irriterande blå/lila CA med 50 1,8 vid skarpa konturer , något som personligen fick mig att lämna tillbaka objektivet dagen efter. den är även byggd för att klara 1,8, men autofokusen är så pass dålig att de få tillfällen man behöver 1,8 så är ljusnivån inte tillräcklig för att autofokusen ens får fäste =)..

50 1,4 har också en del CA i samma färger som ovanstående, dock är den betydligt svagare och enkelt borttagen i lightroom/Bridge om den skulle uppstå. bättre af och faktiskt hittar motivet man söker på i de flesta fall
 
ANNONS