Annons

Krånglande 5D mkIII

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Blomster

Aktiv medlem
Hej!

Har problem med min drygt månad gamla 5D mkIII, ibland så får jag knepiga bilder med kameran (se bifogade exempel), förutom detta så har inmatningsratten slutat fungera under tre tillfällen vilken innebär att jag inte kan ändra bländare, bläddra bland bilderna etc.
Dock har inmatningsrattens funktion återkommit efter en ca 15 minuter med avstängd kamera.

Har någon haft liknande problem? Kan sånt här uppstå utan att det är något fel på kameran, eller ska jag skicka in den för en översyn?
 

Bilagor

mac60

Aktiv medlem
Hej!

Har problem med min drygt månad gamla 5D mkIII, ibland så får jag knepiga bilder med kameran (se bifogade exempel), förutom detta så har inmatningsratten slutat fungera under tre tillfällen vilken innebär att jag inte kan ändra bländare, bläddra bland bilderna etc.
Dock har inmatningsrattens funktion återkommit efter en ca 15 minuter med avstängd kamera.

Har någon haft liknande problem? Kan sånt här uppstå utan att det är något fel på kameran, eller ska jag skicka in den för en översyn?
Köpte du den ny så hade jag lämnat tllbaka den och begärt en ny igen.
Anser inte att man skall behöva lämna in en ny vara för service
Kan ta lång tid på service!
Har själv haft den gröna bilden 1 gång på semestern i ett varmare land ( om det kan ha med saken att göra) annars inget
Underbar kamera som säkert kommer att ge dig många härliga bilder
 

Tommy Blomster

Aktiv medlem
Köpte du den ny så hade jag lämnat tllbaka den och begärt en ny igen.
Anser inte att man skall behöva lämna in en ny vara för service
Kan ta lång tid på service!
Har själv haft den gröna bilden 1 gång på semestern i ett varmare land ( om det kan ha med saken att göra) annars inget
Underbar kamera som säkert kommer att ge dig många härliga bilder
De felexponerade bilderna kan jag inte relatera till någon hög temperatur, däremot har det varit mycket varmt ute vid alla tre tillfällen då inmatningsrattens funktion har upphört.

Köpte kameran ny på Scandinavian Photo i Mölndal, tror knappt att jag kan åka dit och begära en ny kamera, de har väl rätt till tre reparationer innan byte kan blir aktuellt?

Jag tror som du att service tar tid, känns ju sådär att bli av med kameran under kanske flera veckor nu under sommaren. Har visserligen en 70D som ställer upp som reserv.
Ska ringa Scandinavian imorgon och höra.

Känns surt!
 

mac60

Aktiv medlem
De felexponerade bilderna kan jag inte relatera till någon hög temperatur, däremot har det varit mycket varmt ute vid alla tre tillfällen då inmatningsrattens funktion har upphört.

Köpte kameran ny på Scandinavian Photo i Mölndal, tror knappt att jag kan åka dit och begära en ny kamera, de har väl rätt till tre reparationer innan byte kan blir aktuellt?

Jag tror som du att service tar tid, känns ju sådär att bli av med kameran under kanske flera veckor nu under sommaren. Har visserligen en 70D som ställer upp som reserv.
Ska ringa Scandinavian imorgon och höra.

Känns surt!
Jag hade i alla fall försökt kostar ju inget att fråga och tjata lite om att det är en spritt ny vara
för visst har dom 3 försök men tycker inte att det gäller när felet dyker upp så snabbt.
Och om inte så en lånekamera borde du ju ha eller avdrag på priset för du kan ju inte använda den innan den gått ner i pris :)
Förresten har dom inte 30 dagars öppet köp :)
En fördel med att laga en ny vara är ju att dom tittar igenom och gör vid andra saker som kanske dykt upp senare

Bara att kolla med dom
 

mac60

Aktiv medlem
De felexponerade bilderna kan jag inte relatera till någon hög temperatur, däremot har det varit mycket varmt ute vid alla tre tillfällen då inmatningsrattens funktion har upphört.

Köpte kameran ny på Scandinavian Photo i Mölndal, tror knappt att jag kan åka dit och begära en ny kamera, de har väl rätt till tre reparationer innan byte kan blir aktuellt?

Jag tror som du att service tar tid, känns ju sådär att bli av med kameran under kanske flera veckor nu under sommaren. Har visserligen en 70D som ställer upp som reserv.
Ska ringa Scandinavian imorgon och höra.

Känns surt!
Hur gick det med samtalet??
 

Tommy Blomster

Aktiv medlem
Hur gick det med samtalet??
Ringde Scandinavian Photo igår och påtalade mina problem med kameran, skickade åxxå ett par exempelbilder till dom. Dom skulle vidarebefordra dessa bilder till Canons serviceavdelning och återkomma per telefon så fort dom fick svar därifrån.

Redan efter 5 timmar blev jag uppringd av Scandinavian Photo och vad gällande bilderna så hade Canon sagt att felet inte ligger hos kameran utan på minneskortet. Inmatningsrattens problem visste dom inte vad det berodde på utan jag får lämna in den för en koll.

Inom 10 dagar från köpet så hade jag kunnat utnyttja den så kallade "DOA", men efter 30 dagar får jag snällt rätta mig in i ledet och gå den vanliga vägen.

Jaja, har 11 månaders garanti kvar så...
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det problem som dina bilder visar är inte helt ovanligt, och det beror mycket riktigt på minneskortsfel. Köp ett äkta SanDisk minneskort, så ska du se att problemet försvinner. Med "äkta" menar jag att man aldrig ska köpa dem via ebay - över 95% av dessa är nu för tiden förfalskningar.

Problemet med inmatningsratten har förstås ingenting med minneskortet att göra, det är en sak för Canon.
 

Tommy Blomster

Aktiv medlem
Det problem som dina bilder visar är inte helt ovanligt, och det beror mycket riktigt på minneskortsfel. Köp ett äkta SanDisk minneskort, så ska du se att problemet försvinner. Med "äkta" menar jag att man aldrig ska köpa dem via ebay - över 95% av dessa är nu för tiden förfalskningar.

Problemet med inmatningsratten har förstås ingenting med minneskortet att göra, det är en sak för Canon.
Det är SanDisk Extreme Pro jag använder, kan ju föralldel bli fel på dessa åxxå...
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Förvisso. Allt tekniskt kan krångla.

Tror dock att detta är första gången jag för min del hört om ett äkta SanDisk-minneskort som krånglat, men självfallet är det allra mesta som händer här i världen okänt för mig...
 

mac60

Aktiv medlem
Ringde Scandinavian Photo igår och påtalade mina problem med kameran, skickade åxxå ett par exempelbilder till dom. Dom skulle vidarebefordra dessa bilder till Canons serviceavdelning och återkomma per telefon så fort dom fick svar därifrån.

Redan efter 5 timmar blev jag uppringd av Scandinavian Photo och vad gällande bilderna så hade Canon sagt att felet inte ligger hos kameran utan på minneskortet. Inmatningsrattens problem visste dom inte vad det berodde på utan jag får lämna in den för en koll.

Inom 10 dagar från köpet så hade jag kunnat utnyttja den så kallade "DOA", men efter 30 dagar får jag snällt rätta mig in i ledet och gå den vanliga vägen.

Jaja, har 11 månaders garanti kvar så...
Tråkigt att höra
Bra service däremot från SP att höra av sig så snabbt
Ang kortet så kan jag berätta att jag köpt 2 via ebay och 1 via affär i Sverige
Hade gjort ett jobb på en fiskutställning med ca 1300 bilder som var redigerade och jag skulle köra och visa upp
Precis innan jag körde iväg så skulle jag kolla att allt var okey
Då fanns inget kort i min platta, kortet helt dött går inte att se eller använda någonstans
Tog bilderna på ett usb minne istället
Tur nog så hade jag dom kvar på datorn
Har haft kontakt med San Disk och jag fick lämna nummer och liknande på kortet och mycket riktigt så enligt dom så har inte dom tillverkat detta
Kan inte se minsta skillnad på dessa 3 kort och hade tyvärr inte kvar uppgifterna på vilket kort som var köpt var så ....
Ett kort slängdes och 2 kort varav 1 kan vara pirat men vet inte vilket
Skulle skickat iväg frågan till San Disk men inte fått tummarna ur ........
Dom kan vara bra och hålla men har man otur så
Men har du köpt den i affär så har du garanti och det är bara att kontakta San Disk
Mycket trevliga att ha och göra med
Sedan tyvärr med kameran så blir det att vara av med den ett bra tag såtillvida du inte är medlem i Canons klubb ( kommer inte ihåg vad det heter )
Uppfyller du minsta kravet så skall dom fixa kameran på vis tid ( kamera och 3 objektiv har jag för mig obs vissa objektiv)
Kolla upp det och anmäl dig snabbt så kan det gå fortare med kameran
 

Masterclown

Ny medlem
Jag har haft liknande bildfel... Då var det ett Komputerbay minneskort (snabbt och billigt kort) köpt via Amazon som var felet. Köpet var det inga problem att häva. Numer lägger jag gärna 2-3 ggr mer pengar på mina minneskort för vad är poängen med att köpa billiga kort om vart annat vart tredje inte funkar.

/S
 

Tommy Blomster

Aktiv medlem
Tråkigt att höra
Bra service däremot från SP att höra av sig så snabbt
Ang kortet så kan jag berätta att jag köpt 2 via ebay och 1 via affär i Sverige
Hade gjort ett jobb på en fiskutställning med ca 1300 bilder som var redigerade och jag skulle köra och visa upp
Precis innan jag körde iväg så skulle jag kolla att allt var okey
Då fanns inget kort i min platta, kortet helt dött går inte att se eller använda någonstans
Tog bilderna på ett usb minne istället
Tur nog så hade jag dom kvar på datorn
Har haft kontakt med San Disk och jag fick lämna nummer och liknande på kortet och mycket riktigt så enligt dom så har inte dom tillverkat detta
Kan inte se minsta skillnad på dessa 3 kort och hade tyvärr inte kvar uppgifterna på vilket kort som var köpt var så ....
Ett kort slängdes och 2 kort varav 1 kan vara pirat men vet inte vilket
Skulle skickat iväg frågan till San Disk men inte fått tummarna ur ........
Dom kan vara bra och hålla men har man otur så
Men har du köpt den i affär så har du garanti och det är bara att kontakta San Disk
Mycket trevliga att ha och göra med
Sedan tyvärr med kameran så blir det att vara av med den ett bra tag såtillvida du inte är medlem i Canons klubb ( kommer inte ihåg vad det heter )
Uppfyller du minsta kravet så skall dom fixa kameran på vis tid ( kamera och 3 objektiv har jag för mig obs vissa objektiv)
Kolla upp det och anmäl dig snabbt så kan det gå fortare med kameran
Scandinavian Photo ska ha en eloge för deras snabba service, inget snack om det.

Minnet har jag köpt på Dustin, så jag får väl hoppas att dom inte säljer piratminnen:)
Får väl kontakta Dustin och se va dom säger.

Köpte förresten ett nytt minne (likadant) idag, får se hur den funkar när jag får den.

Får väl flika in med att det är inte ofta dom felexponerade bilderna dyker upp, kan ta flera hundra bilder utan problem, verkar mest uppstå vid seriebildstagning.

Canon CPS-medlemskap är det nog du menar, silvermedlemskap hade jag kunnat få.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
...
Canon CPS-medlemskap är det nog du menar, silvermedlemskap hade jag kunnat få.
I så fall tycker jag att du ska skaffa det snarast.
Eftersom det inte kostar något. (Dvs inte för oss i Europa. I USA funger CPS kraftigt annorlunda).
Den dagen något händer, så gör det rejäl skillnad på hur snabbt du får grejerna servade.

Pga. att Intervision lagt ner. Så är servicetiderna hos Canon RCC ca 1 månad.
(De jobbar hårt för att få ner tiderna).
Med CPS silver är det 5 dagar.
 

Masterclown

Ny medlem
Scandinavian Photo ska ha en eloge för deras snabba service, inget snack om det.

Minnet har jag köpt på Dustin, så jag får väl hoppas att dom inte säljer piratminnen:)
Får väl kontakta Dustin och se va dom säger.

Köpte förresten ett nytt minne (likadant) idag, får se hur den funkar när jag får den.

Får väl flika in med att det är inte ofta dom felexponerade bilderna dyker upp, kan ta flera hundra bilder utan problem, verkar mest uppstå vid seriebildstagning.

Canon CPS-medlemskap är det nog du menar, silvermedlemskap hade jag kunnat få.
Om det bara handlar om seriebildstagning skulle det kunna handla om att ditt minne inte är tillräckligt snabbt.
 

ThoWox

Ny medlem
Hej!

Fick samma problem med bilderna när jag aktiverat RAW-format i kameran. När jag laddade ner bilderna till datorn via den inbyggda kortläsaren, ca ett år gammal, blev det olika utseenden/fenomen på bilderna för varje gång. Provade att flytta några få bilder i taget och då fungerade det bättre, dock inte helt utan problem. Bytte sedan till en gammal extern kortläsare jag hade liggande och då fungerade överföringen klockrent, så nu använder jag den i stället.

/Thomas
 
ANNONS