Annons

Lightroom kan inte importera filer i mapp

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

I ett par mappar som jag nyligen la till kan inte LR importera alla filer som ligger där. Samtliga filer är tif-format. Den importerar ex. 26 av 36 bilder. När jag väljer synkronisera mapp ser den att det finns ytterligare tio bilder att importera, men då jag klickar på synkronisera får jag felmeddelandet "Inga foton eller videor för importen hittades".

Är det någon som känner igen problematiken? Jag har provat att flytta filerna till en annan mapp samt att importera helt andra bilder till en annan mapp med lyckat resultat, men vissa filer verkar LR helt enkelt inte tycka om. Det hela låter mycket ologiskt, men jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det bättre.

Vänliga hälsningar
Hannes
 

Nyaste

Avslutat medlemskap
Jag är verkligen inte duktig i LR, men för att testa en genväg: Prova att byta namn på de filer som inte vill importeras. Funkar det, och det bara är tio bilder kanske du kan byta namn på alla och hoppas att det inte händer igen.
 
Jag är verkligen inte duktig i LR, men för att testa en genväg: Prova att byta namn på de filer som inte vill importeras. Funkar det, och det bara är tio bilder kanske du kan byta namn på alla och hoppas att det inte händer igen.
Tack för ditt förslag! Det fungerade utmärkt. :)

Jag döpte helt sonika om hela serien till Image1-36. Från början hade jag skannade filerna i den ordningen första 01-06 för vilken bit negativ det var och sedan 01-06 för vilken ruta i respektive negativ. Det stör mig dock att den inte kunde hantera Image0101-0106, 0201-0206 o.s.v. Kan inte riktigt begripa varför, det har fungerat tidigare.

Mer problem och en lösningen:
Efter lite mer fnulande märkte jag att detta inte fungerade när jag gjorde det en gång till i en annan mapp med samma problem. Det verkar som att LR inte kan hantera att filnamnen är identiska i två närliggande mappar. Jag döpte om filerna till Bild 1 -36 och då fungerade det. Märkligt.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Har du "importera inte dubletter" ikryssad? Om ja, så kan det vara så att Lightroom redan har importerat de 10 bilderna tidigare och därför inte vill improtera dem "igen".
 
Har du "importera inte dubletter" ikryssad? Om ja, så kan det vara så att Lightroom redan har importerat de 10 bilderna tidigare och därför inte vill improtera dem "igen".
Ah, så kanske det kan vara. Det är förvisso inte dubbletter och LR borde i så fall utesluta betydligt fler bilder eftersom filnamnen var identiska i de båda mapparna, men jag får pröva.

Tack för tipset!
 
ANNONS