Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalisera värdefullt porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

jetzyl

Medlem
Hej

Har ett ovärderligt porträtt som jag vill digitalisera för framtiden. Hur får jag bilden i högsta möjliga kvalité?

Mvh
Jens
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vid har du för original? Papperskopia, negativ, dia? Storlek?
Är det i perfekt skick eller skadat?

Berätta lite mer så kan säkert någon hjälpa dig med råd.
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej

Har ett ovärderligt porträtt som jag vill digitalisera för framtiden. Hur får jag bilden i högsta möjliga kvalité?

Mvh
Jens
Om det är en målning har Crimson en utmärkt skanner för storformatsskanning. Deras Cruse-skanner är nog det bästa du kan hitta i Sverige. Vi använder deras skanningar när vi gör utskrifter för konstreproduktioner.
 

jetzyl

Medlem
Tack för svar allihopa. Det är en papperskopia på kanske 20 cm i höjd. Vet ni något ställe i Göteborgstrakterna där man kan lämna in fotot? Digital restaurering är inte intressant.
 

martinator

Aktiv medlem
Tack för svar allihopa. Det är en papperskopia på kanske 20 cm i höjd. Vet ni något ställe i Göteborgstrakterna där man kan lämna in fotot? Digital restaurering är inte intressant.
Beroende på hur bra du vill ha det så bord en fotograf med en rejäl mellanformatare (typ Hasselblad H5D 200c) kunna lösa det till dig. Det är inte en Cruse men det räcker rätt långt i de flesta fall.
/
 

erro.se

Aktiv medlem
Om de är ovärderligt så skulle jag börja med att ta en egen bild av proträttet med vilken kamera du nu själv än har. Då har du iallafall en digital kopia, även om porträttet försvinner imorgon.
 

jaan v

Aktiv medlem
Vilken skillnad i kvalitet (upplösning, dynamiskt omfång) skulle föreligga mellan scanning med 'vanlig'
dokumentscanner och avfotografering med t ex mellanformat?
 

stefohl

Aktiv medlem
Tack för svar allihopa. Det är en papperskopia på kanske 20 cm i höjd. Vet ni något ställe i Göteborgstrakterna där man kan lämna in fotot? Digital restaurering är inte intressant.
om den är så liten fungerar ju vilken bra A4 skanner som helst. Det borde du kunna gå in på vilket labb som helst. Hade du varit i Stockholm hade du gärna fått komma förbi mig, men det är bra att göra det lokalt.
 

jetzyl

Medlem
Tack allesammans. Jag vill ha en digital kopia som återger all informationen på bilden utan några digitala arteffects som digitalt brus. Jag litar inte på en vanlig flatbäddskanner
 

stefohl

Aktiv medlem
Tack allesammans. Jag vill ha en digital kopia som återger all informationen på bilden utan några digitala arteffects som digitalt brus. Jag litar inte på en vanlig flatbäddskanner
Flatbäddskannrar finns av olika kvaliteter. Men för att få en bra kvalitet på en inskanning finns det nog få verktyg som överträffar vad en bra flatbädd kan ge.
 

Bessel

Aktiv medlem
Skicka inte iväg bilden. Allt som ska skickas kan försvinna.

En hyfsad kamera, lämpligt objektiv, och ett reprostativ (ett sådant som man kan fota exakt rakt nedåt med) borde räcka för att få en digital kopia i ungefär samma kvalitet som pappersoriginalet.
 

stefohl

Aktiv medlem
Skicka inte iväg bilden. Allt som ska skickas kan försvinna.

En hyfsad kamera, lämpligt objektiv, och ett reprostativ (ett sådant som man kan fota exakt rakt nedåt med) borde räcka för att få en digital kopia i ungefär samma kvalitet som pappersoriginalet.
Instämmer i rekommendationen att inte skicka iväg den, det är därför som jag föreslår att TS går till ett lokalt företag. Men att en hyfsad kamera skulle ge samma kvalitet som en bra flatbädd tycker inte jag stämmer. Och nu var ju TS tveksam till att använda en flatbädd.
 

martinator

Aktiv medlem
Instämmer i rekommendationen att inte skicka iväg den, det är därför som jag föreslår att TS går till ett lokalt företag. Men att en hyfsad kamera skulle ge samma kvalitet som en bra flatbädd tycker inte jag stämmer. Och nu var ju TS tveksam till att använda en flatbädd.
Om man har en olja på duk, av äldre snitt något krackelerad - hur stort är skärpedjupet på en bra flatbädd? Fanns en Heidelberg Topaz på en av mina arbetsplatser som vi skannade parkettgolv i...
/martin
 
ANNONS