Annons

AVCHD, kan inte hitta filen

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Dent

Aktiv medlem
Jag har filmat med min Sony A77 i AVCHD-format. När jag letar efter filerna på SD-kortet så kan jag inte hitta dom. Vad jag har läst ska det finnas i \PRIVATE\AVCHD men där finns bara några tomma mappar och ett par filer som bara är 1kb stor. I kameran kan jag spela upp filen men i utforskaren (windows 10) kan jag inte ens hitta den. Jag visar dolda mappar så det är inte problemet.
 

Tommy Blomster

Aktiv medlem
Jag har filmat med min Sony A77 i AVCHD-format. När jag letar efter filerna på SD-kortet så kan jag inte hitta dom. Vad jag har läst ska det finnas i \PRIVATE\AVCHD men där finns bara några tomma mappar och ett par filer som bara är 1kb stor. I kameran kan jag spela upp filen men i utforskaren (windows 10) kan jag inte ens hitta den. Jag visar dolda mappar så det är inte problemet.
Om du kan se filmen i kameran så finns den naturligtvis på kortet, öppna utforskaren och sök på minneskortet efter *.mts så kommer du att hitta den.

/Tommy
 

A.Dent

Aktiv medlem
Någon mts-fil finns inte på kortet. Jag har sökt.
Till sist installerade jag Sonys program Play memoies som kommer med kameran. Programmet hittar filmen, jag kan importera den till datorn ca 250MB till en mapp jag valt. När jag tittar i mappen så är den tom, datorn kan inte se något heller i egenskaper. Nu har jag konverterat den till annat format. Inget program som ska kunna spela upp AVCHD kunde hitta någon film i mappen.

Jag har jobbat som IT-ansvarig i över 10 år och har hand om 100 datorer och ett flertal serverar. Jag vill ha koll på min filer och gillar inte att Sony jiddrar med mig och gömmer filer på ett sätt jag inte kan förstå.
 

jaan v

Aktiv medlem
Nåt verkar skumt på lokal nivå. Kollat i såväl Linux som W10 (iofs filmat med Nex-7 men sony iaf)
Filstruktur som Tommy B säger även om w10 inte visar suffix här men det är väl rimligen en
inställningsfråga.
 

Tommy Blomster

Aktiv medlem
Hade för ett par år sedan en Sony videokamera som filmade i AVCHD-formatet och dessa fick filändelsen "mts". Har nu en Panasonic som också filmar i AVCHD och även här blir det "mts-filer". (AVCHD -formatet utvecklades av Sony och Panasonic)

Har Sony ändrat något i filformatet när det kommer till deras systemkameror?
 

Barkismats

Aktiv medlem
AVCHD-filerna i de tre Sonykameror jag har, A77, Nex 6 och A7, hamnar i mappen PRIVAT/AVCHD/BDMV/STREAM. Den första får namnet 00000.mts, därefter 00001.mts och så vidare. Jag har inte upplevt några konstigheter med filerna eller deras placering på kortet.

Antingen är det knas med din kamera, eller så handskas W10 annorlunda med filerna än W7. Jag gissar på det sistnämnda.
 

Tommy Blomster

Aktiv medlem
AVCHD-filerna i de tre Sonykameror jag har, A77, Nex 6 och A7, hamnar i mappen PRIVAT/AVCHD/BDMV/STREAM. Den första får namnet 00000.mts, därefter 00001.mts och så vidare. Jag har inte upplevt några konstigheter med filerna eller deras placering på kortet.

Antingen är det knas med din kamera, eller så handskas W10 annorlunda med filerna än W7. Jag gissar på det sistnämnda.
Jag har Windows 10 och kan både se och spela upp mts-filer utan problem. Googlar man på detta problemet ts har så verkar det vara w10-relaterat och ska kunna åtgärdas med att ladda hem "K-lite codec pack", samt uppdatera grafikkortets drivrutiner.
 
ANNONS