Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D ii bugg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alve Henricson

Aktiv medlem
När jag, på min nya 7D ii ställer in kameran på manuell exponering försvinner indikatorn för exponeringsnivån i LCD-displayen uppe på kameran (ljusmätaren). Någon annan som upplevt samma fenomen? Någon inställning jag missat eller är det en felprogrammering av Canon?

Bör tillägga att jag ställt in kameran så att jag också ska kunna använda auto-ISO vid manuellt läge. Vid de sammanhangen finns exponeringsnivåindikatorn kvar i LCD’n men då för att visa exponeringskompensation.

Problemet uppstår när jag har allt inställt för manuellt exponering av bilden, när jag själv väljer bländare, tid och ISO. Tycker Canon att man inte behöver ljusmätare när man fotar i manuellt läge? ;)
 

jeduven

Aktiv medlem
Vid manuellt vald tid, bländare, iso har du enbart exponeringsmätaren längs högra sidan av sökaren att gå efter och trycker du på "info" ser du samma exponeringsmätare på skärmen.

Det är ju helt enkelt så att det är den enda mätaren som du behöver se vid helt manuellt läge.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Det är ju helt enkelt så att det är den enda mätaren som du behöver se vid helt manuellt läge.
Och vem har bestämt att det är den enda mätaren jag behöver se vid manuellt läge? Låter som lite von-oben-resonemang (ursäkta uttrycket, väl ment). Tänk om jag har kameran på marken och varken kan se i sökaren eller på skärmen där bak, eller om jag inte vill ha något ljus från skärmen som stör. Dessutom är ljusmätaren på sidan i sökaren ganska värdelös eftersom man är tvungen att hålla ögat klistrad mot sökaren för att se den vilket är svårt för oss med glasögon. Ljusmätare i nederkant av sökare hade varit att föredra så som i de flesta andra Canonmodellerna.

Nej, det är inte acceptabelt att inte ha en ljusmätare i LCD-display vid manuell exponering. Skärpning Canon!
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Det är ju helt enkelt så att det är den enda mätaren som du behöver se vid helt manuellt läge.
Om så vore fallet, hur kommer det sig då att det på alla andra canon-modeller med LCD-display visas ett standardexponeringsindex i LCD-skärmarna på kamerornas ovansida vid manuell exponering? Personligen tror jag detta är en kanonblunder som bör rättas till vid första möjliga programuppdatering. Vore intressant att få kommentar från en Canon-representant om detta.
 

Smw

Aktiv medlem
När jag, på min nya 7D ii ställer in kameran på manuell exponering försvinner indikatorn för exponeringsnivån i LCD-displayen uppe på kameran (ljusmätaren). Någon annan som upplevt samma fenomen? Någon inställning jag missat eller är det en felprogrammering av Canon?

Bör tillägga att jag ställt in kameran så att jag också ska kunna använda auto-ISO vid manuellt läge. Vid de sammanhangen finns exponeringsnivåindikatorn kvar i LCD’n men då för att visa exponeringskompensation.

Problemet uppstår när jag har allt inställt för manuellt exponering av bilden, när jag själv väljer bländare, tid och ISO. Tycker Canon att man inte behöver ljusmätare när man fotar i manuellt läge? ;)
Hej !

Tog och provade, och va märkligt, såg samma bug.

Helknäppt, den borde givetvis visas på ovansidans panel.

Däremot så dyker den upp på Liveveiw under focusering, eller om man via infoknappen
väljer att visa det på skärmen.

//MW
 

jeduven

Aktiv medlem
Och vem har bestämt att det är den enda mätaren jag behöver se vid manuellt läge? Låter som lite von-oben-resonemang (ursäkta uttrycket, väl ment). Tänk om jag har kameran på marken och varken kan se i sökaren eller på skärmen där bak, eller om jag inte vill ha något ljus från skärmen som stör. Dessutom är ljusmätaren på sidan i sökaren ganska värdelös eftersom man är tvungen att hålla ögat klistrad mot sökaren för att se den vilket är svårt för oss med glasögon. Ljusmätare i nederkant av sökare hade varit att föredra så som i de flesta andra Canonmodellerna.

Nej, det är inte acceptabelt att inte ha en ljusmätare i LCD-display vid manuell exponering. Skärpning Canon!
Hoppas att du märkt att den "exponeringsnivåmätaren" aldrig visar något annat än inställd exponeringskompensation då den visas...
 

ralex911

Aktiv medlem
Om jag tolkat resonemanget rätt så är detta en ändring jämfört ursprungliga 7D.
När jag fotar i manuellt läge så visar displayen ovanpå kameran exponeringsvärde i realtid.
Kan den vara dold i någon inställning på MkII?
Jag tycker visningen på min 7D är ganska praktisk att ha som vägledning.
 

Smw

Aktiv medlem
I manuellt läge vill man se ljusmätaren på det stället där man normalt ser exponeringskompensationen. Vid manuellt läge använder man inte exponeringskompensationsautomatik, bara ljusmätare.

Nja, det kan väl diskuteras om man ibland vill ha en expkomp i manuellt läge, men det är en annan fråga som har manglats tidigare.

----------

Expkomp i något autoläge ger en mörkare eller ljusare bild med den förskjutning man önskar.
Samma resultat ger samma förskjutning av manuell inställning, så i detta så är det sak samma.

//MW
 

Smw

Aktiv medlem
Om jag tolkat resonemanget rätt så är detta en ändring jämfört ursprungliga 7D.
När jag fotar i manuellt läge så visar displayen ovanpå kameran exponeringsvärde i realtid.
Kan den vara dold i någon inställning på MkII?
Jag tycker visningen på min 7D är ganska praktisk att ha som vägledning.
Utgick från detta men fann ingen inställning som gav detta, hoppas jag missat den.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Nja, det kan väl diskuteras om man ibland vill ha en expkomp i manuellt läge, men det är en annan fråga som har manglats tidigare.

----------

Expkomp i något autoläge ger en mörkare eller ljusare bild med den förskjutning man önskar.
Samma resultat ger samma förskjutning av manuell inställning, så i detta så är det sak samma.

//MW
Förstår inte vad du menar. Vad har automatisk exponeringskompensation att göra med foto i manuellt läge? Det man vill ha i manuellt läge är en ljusmätare som visas på det ställe där man normalt ser exponeringskompensation. Man använder ljusmätaren för att veta om bilden blir ljus eller mörk. Om man inte kan se en ljusmätare får man gissa sig till inställningarna. Förstår inte varför man ska vara utan något som alltid funnits på tidigare modeller.
 

jeduven

Aktiv medlem
Hej !

Förvisso, men det blir väl samma sak i manuellt läge ?

//MW
I manuellt läge med autoiso kan du med 7DII ställa in exponeringskompensation och följdaktligen se kompensationen både i sökaren, på toppdisplayen och på skärmen. I helt manuellt läge behöver du inte se något då det inte är någon större vits med att ta ner kameran från ögat för att se hur kameran exponerar när den då inte mäter mot motivet du tänker fotografera. På stativ och i svåra situationer kan du oftast se exponeringsmätaren på skärmen, om inte använd autoiso.

Nej det är ingen bugg utan ett medvetet val, helt rätt tycker jag, från Canon.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
I manuellt läge med autoiso kan du med 7DII ställa in exponeringskompensation och följdaktligen se kompensationen både i sökaren, på toppdisplayen och på skärmen. I helt manuellt läge behöver du inte se något då det inte är någon större vits med att ta ner kameran från ögat för att se hur kameran exponerar när den då inte mäter mot motivet du tänker fotografera. På stativ och i svåra situationer kan du oftast se exponeringsmätaren på skärmen, om inte använd autoiso.

Nej det är ingen bugg utan ett medvetet val, helt rätt tycker jag, från Canon.
Vore bra om du läste vad som skrivits tidigare angående detta. Givetvis är det att försämra en produkt om man tar bort en mycket väl fungerande funktion. Förstår inte vad som är bra eller positivt med detta "medvetna val". Vore bra om du förklarade vad fördelen är med att ta bort en väl fungerande funktion. Tänk också på att inte alla använder kameran på det sätt som du gör.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Vad har automatisk exponeringskompensation att göra med foto i manuellt läge? Det man vill ha i manuellt läge är en ljusmätare som visas på det ställe där man normalt ser exponeringskompensation. Man använder ljusmätaren för att veta om bilden blir ljus eller mörk.
Naturligtvis behövs exponeringskompensation i M-läge om man kör ISO-automatik. Precis som om man kör tids- eller bländarautomatik.

För mig är M-läge med auto-ISO oftast det bästa automatikvalet. Ex för gatu- och sportfoto där både exakt slutartid och bländare än viktigare än vilket ISO-värde som används (inom vissa gränser förstås). Tyvärr har inte alla modeller erbjudit exp.komp i M-läget, men det blir allt fler.

Kör man inte auto-ISO antar jag att exponeringsskalan fungerar som du beskriver.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Naturligtvis behövs exponeringskompensation i M-läge om man kör ISO-automatik. Precis som om man kör tids- eller bländarautomatik.

För mig är M-läge med auto-ISO oftast det bästa automatikvalet. Ex för gatu- och sportfoto där både exakt slutartid och bländare än viktigare än vilket ISO-värde som används (inom vissa gränser förstås). Tyvärr har inte alla modeller erbjudit exp.komp i M-läget, men det blir allt fler.

Kör man inte auto-ISO antar jag att exponeringsskalan fungerar som du beskriver.
Hej Magnus! Ser ut som om du också missat att läsa början av tråden. Detta handlar inte om auto-ISO, det handlar om att Canon valt bort att visa "ljusmätaren" på LCD-displayen vid manuellt läge, något som finns på alla andra modeller utom på 7D ii.
 

Curt L

Aktiv medlem
Det finns ingen "ljusmätare" i toppdisplayen i M-läget på 1Dx heller.

Har aldrig saknat den där heller eftersom jag tittar i sökaren och där finns den ju både på 7D 2 och 1Dx.
 
ANNONS