Annons

Lightroom filter för metadata

Produkter
(logga in för att koppla)

zosma

Aktiv medlem
När jag är i bibliotek, hur ska jag göra om jag vill t ex se bilder där det finns både person A och person B. Om jag väljer i filter metada, nyckelord och markerar person A och ctrl klickar på person B, så får jag bilder där det finns antingen person a eller person b eller båda. Men ifall jag vill bara få bilder där båda finns, hur ska man göra då?
 

reboot81

Aktiv medlem
När jag är i bibliotek, hur ska jag göra om jag vill t ex se bilder där det finns både person A och person B. Om jag väljer i filter metada, nyckelord och markerar person A och ctrl klickar på person B, så får jag bilder där det finns antingen person a eller person b eller båda. Men ifall jag vill bara få bilder där båda finns, hur ska man göra då?
Filter -> Text - Nyckelord -> Innehåller alla -> "Person A Person B" (Tex "Klas Anders" för att visa alla bilder där både Klas Olsson och Anders Pettersson är med).

Eller så gör du som du gör, du markerar Person A i nyckelordslistan och skriver in Person B i textfältet.
 

zosma

Aktiv medlem
ok, tack ska testa det.

Edit: Det funkar bra, provade med att markera en person och söka med text den andra.
 

erro.se

Aktiv medlem
I metadatapanelen så kan du välja vad varje kolumn ska innehålla. Du kan alltså ändra så att även kolumn 2 innehåller nyckelord. Om du då markerar person 1 i första kolumnen så kommer andra kolumnen att visa alla övriga nyckelord som finns i de bilder där person 1 finns med. Då kan du i kolumn 2 markera person 2, och då har du alla bilder med person 1 och 2.

Markeringar inom en kolumn blir alltså ett logiskt "eller". Markeringar i olika kolumner blir ett logiskt "och".
 

zosma

Aktiv medlem
I metadatapanelen så kan du välja vad varje kolumn ska innehålla. Du kan alltså ändra så att även kolumn 2 innehåller nyckelord. Om du då markerar person 1 i första kolumnen så kommer andra kolumnen att visa alla övriga nyckelord som finns i de bilder där person 1 finns med. Då kan du i kolumn 2 markera person 2, och då har du alla bilder med person 1 och 2.

Markeringar inom en kolumn blir alltså ett logiskt "eller". Markeringar i olika kolumner blir ett logiskt "och".
Det var ju bra. Visste att man kan ändra vad dom olika kolumnerna innehåller, men tänkte aldrig att man kunde göra så.
 

zosma

Aktiv medlem
Har väl inte direkt med den här frågan att göra, men istället för att start ny tråd, så tänkte fråga här.

Har andra problem med när man lägger nyckelord till många bilder, efter ett tag måste jag stänga av lightroom för att kunna fortsätta. Efter ett tag går det inte längre att dra bilderna till nyckelord, utan måste stänga av lightroom och starta igen, sen funkar det ett tag igen. Använder nyckelordslistan. Ibland när jag lägger nyckelord, så måste jag starta om lightroom 5-10 gånger för att bli klar. Programmet kraschar inte, utan det går bara inte längre att dra bilderna till nyckelorden.
 

reboot81

Aktiv medlem
Version av LR?
Jag har ingen lösning, men vill sticka fram näsan och fråga om det inte finns enklare sätt än att dra bilder till nyckelord?
Som att använda tangentbordet.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag brukar skriva in mina nyckelord eller använda snabbknapparna men även då kan Lightroom få lite "hicka" när man taggar många bilder och kräva omstart för att flyta på.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag döper om filnamnen på mina bilder och söker på det istället. Minst lika mycket jobb att tilldela miljoner med olika nyckelord.
 

zosma

Aktiv medlem
Jag har lightroom CC.
Jag tycker nyckelordlistan är smidigast, sen använder jag inte miljoner nyckelord, det behöver jag inte eftersom jag inte har någon bildbyrå. Utan så att jag hittar till lämpligt mängd bilder, istället för att gå igenom alla. T ex personer som är återkommande eller intressanta, vilken typ av byggnad, plats på ett ungefär osv.

Om jag håller på hela tiden och lägger nyckelord, så får jag kanske starta om efter ca 20-30 minuters mellanrum. Nu är det inte jätteproblem, men störande. Lightroom startar upp snabbt, och man kommer till samma ställe när man startar om.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag döper om filnamnen på mina bilder och söker på det istället. Minst lika mycket jobb att tilldela miljoner med olika nyckelord.
Att bara använda filnamnet är väl rätt begränsande?

Om jag har en bild med Kalle, Nisse och hunden Buster tagen på midsommarfton på landet så blir det ganska bökigt att få in all den informationen i filnamnet.

Förutom de uppenbara nyckelorden "Kalle", "Nisse", "Buster" och "Midsommarfirande" och att sätta location så vill jag lägga till lite mer abstrakt information som "Glad"", "Hungrig" etc. Att få in allt i filnamnet blir nästan omöjligt.

En fördel med nyckelord är att man kan gå tillbaka och lägga till dem allt eftersom. Det behöver ju inte göras att på en gång.
 

zosma

Aktiv medlem
Sen lär man sig nytt hela tiden. Jag går igenom mina gamla inskannade bilder, letar och jämför med mina papperskopior som jag fotar av, men om jag redan har skannat dom tidigare, så fotar jag inte av. Hade inte så noga kontroll för länge sen. Så nu när jag skulle leta efter bilder på huset som är på en viss ort, och där det bara fanns bilder på själva huset, men hade massor av bilder från tomten med hundar och katter osv. Men nu var bilderna bara på huset. Så valde i metadata först ort, och sen med text (innehåller inte) så kunde jag plocka saker en efter en. Det var suveränt. Gick smidigt att hitta bilderna.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Att bara använda filnamnet är väl rätt begränsande?

Om jag har en bild med Kalle, Nisse och hunden Buster tagen på midsommarfton på landet så blir det ganska bökigt att få in all den informationen i filnamnet.

Förutom de uppenbara nyckelorden "Kalle", "Nisse", "Buster" och "Midsommarfirande" och att sätta location så vill jag lägga till lite mer abstrakt information som "Glad"", "Hungrig" etc. Att få in allt i filnamnet blir nästan omöjligt.

En fördel med nyckelord är att man kan gå tillbaka och lägga till dem allt eftersom. Det behöver ju inte göras att på en gång.
Inte då, jag fotograferar kollektivtrafikfordon och på individnivå så för att hitta en enskild buss elelr järnvägsvagn behöver jag ha rätt uppgifter. Lika mycket jobb med nyckelord som att döpa om.
 

AFJ

Aktiv medlem
Inte då, jag fotograferar kollektivtrafikfordon och på individnivå så för att hitta en enskild buss elelr järnvägsvagn behöver jag ha rätt uppgifter. Lika mycket jobb med nyckelord som att döpa om.
Jo jag vet att du fotograferar motiv som har en viss identitet och då kan kanske filnamnet fungera, jag säger absolut inte att du skall ändra ditt system. Däremot tycker jag det är tveksamt som generell rekommendation.. De flesta fotograferar nog betydligt mer varierande och "identitetslösa" motiv och då vidhåller jag att nyckelord är betydligt mer flexibelt och effektivt än att bara använda filnamnet.

Att sätta nyckelord är tidskrävande och kanske lite tråkigt men när man väl gör det så blir det väldigt kraftfullt. En fördel är som sagt att man inte behöver göra allt på en gång utan kan sätta nyckelorden när man har en regnig november kväll ledig. Kan vara rätt skoj att gå igenom fina bilder man tog för några månader sedan och tagga upp dem.
 

Ventures

Aktiv medlem
Att sätta nyckelord är tidskrävande och kanske lite tråkigt men när man väl gör det så blir det väldigt kraftfullt. En fördel är som sagt att man inte behöver göra allt på en gång utan kan sätta nyckelorden när man har en regnig november kväll ledig. Kan vara rätt skoj att gå igenom fina bilder man tog för några månader sedan och tagga upp dem.
Men vänta inte för länge. Det är lätt att glömma detaljerna :).
Jag förvånas annars över att Adobe inte lyckats fixa "buggarna" med nyckelorden som av allt att döma funnits hela tiden. Att programmet klappar ihop fullständigt efter ett antal nyckelord. Att stänga av Aero (genomskinlighet) i Windows ger en förbättring men problemet är inte borta. Nyckelord är ju ändå en av grundfunktionerna i lightroom.
 

Ventures

Aktiv medlem
Nog för att jag börjar bli lite senil enligt vissa, men riktig så illa är det inte! :) Bilden brukar ju liksom ge lite ledtrådar om vilka nyckelord som kan passa! ;)
Personer man känner igen är ju inga problem men om man rest runt lite eller det saknas landmärken som ledtrådar kan det vara svårt att komma ihåg om bilden togs på det ena eller andra stället.
När andan faller på brukar jag också geotagga bilder genom att använda kartan i Lr.
 
ANNONS