Annons

Motljusskydd?

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
De går ofta också att montera bakvänt för att ta mindre plats i väskan - en klar fördel som jag ser det.
Förutom fördelarna som du och Per nämner (håller med om bägge) så känns det även lite bättre ur en skydds/stötfaktoraspekt att smällen/påfrestningen inte sker just där filter/glas sitter, utan i den yttre delen av objektivskalet (som normalt är stryktåligare).
 

erikasmed

Aktiv medlem
Ja det var ett sånt man skruvade in i filtergångan jag såg på SIBA. Jag köpte ett ganska närpå jag köpte kameran, tittade på skyddet och såg hur dammsugande det var... Alltså, det var dammigt redan när jag öppnade det. Möjligt att det varit ett returex, är ju tydligen risk att man får ett sånt på såna här affärer... Men den returnerades ganska omgående.

Nog för fördelen med att ta mindre plats men... när jag frågade säljaren (som uppenbarligen inte kunde något av det han sålde där) om hur jag skulle få in ett filter sen.... "Är väl bara att trycka in här?" och började gestikulera om att det skulle tryckas in mot linsen mellan motljusskyddet.

När man sen fäller tillbaka skyddet då? Då lär väl filtret trilla av kan jag tänka mig...



Men hur är det egentligen, skillnad mellan blomformat och skålformat motljusskydd? Förutom formen alltså. Tänker mig något att det ena passar mer för vissa brännvidder osv... påverkar vinjettering och ljusinsläpp olika, men det är bara min teori...
 

PMD

Aktiv medlem
Nog för fördelen med att ta mindre plats men... när jag frågade säljaren (som uppenbarligen inte kunde något av det han sålde där) om hur jag skulle få in ett filter sen.... "Är väl bara att trycka in här?" och började gestikulera om att det skulle tryckas in mot linsen mellan motljusskyddet.

När man sen fäller tillbaka skyddet då? Då lär väl filtret trilla av kan jag tänka mig...
En del gummimotljusskydd har en invändig filtergänga så att man kan skruva dit ett filter när man har skruvat fast motljusskyddet. (Det går att skruva dit filtret lättast om man viker motljusskyddet bakåt).

Men hur är det egentligen, skillnad mellan blomformat och skålformat motljusskydd? Förutom formen alltså. Tänker mig något att det ena passar mer för vissa brännvidder osv... påverkar vinjettering och ljusinsläpp olika, men det är bara min teori...
Se inlägg #9 för varför blombladiga motljusskydd kan vara effektivare.
 

erikasmed

Aktiv medlem
Det har den formen för att inte motljusskyddet skall komma med på bild.
Vill då kan du testa:
55mm, sätt ngt på motljusskyddet så att det precis inte kommer med i bild.
postitlappar, två toarullar, vad som.
Zooma till 18mm
Nu ser du varför det är blombladigt.

Ett fantastiskt motljusskydd för en zoom skulle förändra sin form efter zoomläge.
Nikons originaldel är tydligen bara konformat, så skulle definitivt behöva hitta en tredjepartsdel. Men hur måttas motljusskydd? Är det också efter filterdiametern eller något helt annat?
 

PMD

Aktiv medlem
Nikons originaldel är tydligen bara konformat, så skulle definitivt behöva hitta en tredjepartsdel. Men hur måttas motljusskydd? Är det också efter filterdiametern eller något helt annat?
Man tittar i objektivets manual, eller specifikation på tillverkarens webplats. Man bör köpa ett motljusskydd som är anpassat till det objektiv man ska använda det på.

Tredjepartstillverkarna brukar ange vilket originalmotljusskydd som deras ersätter. Ofta står det också vilket/vilka objektiv det passar till.
 

erikasmed

Aktiv medlem
Man tittar i objektivets manual, eller specifikation på tillverkarens webplats. Man bör köpa ett motljusskydd som är anpassat till det objektiv man ska använda det på.

Tredjepartstillverkarna brukar ange vilket originalmotljusskydd som deras ersätter. Ofta står det också vilket/vilka objektiv det passar till.
Stod just ett sånt där kon-skydd HB-37 till objektivet. Något tredjeparts har jag inte hittat, som inte fästes i filtergängan. Men det kanske är det som erbjuds.
 

Smw

Aktiv medlem
Precis en sån där som jag har. Ofantlig prisskillnad. Är det nån trend i Sverige att fördyra plastprodukter mån tro?
Hej !

Ja, det kan man fråga sej, kolla lite på diffusor för blixt, en plastburk man sätter
på blixten.

Nu är väl i regel orginalgrejorna inte sämre ( inte alltid bättre heller, men ofta ),
men om det motiverar prisskillnaden ?

---------------------------

Billiga M behöver ofta hackas lite:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=163615


//MW
 

ztenlund

Aktiv medlem
Fast Hb-37 är ju till ett 55-200.
Vilket var den typ som av frågeställaren påstods stå i manualen till objektivet ifråga. Tråden känns lätt förvirrade eftersom det börjar framstå att som att frågeställaren helt enkelt skrivit ett objektiv i startinlägget, men i själva verket letar efter ett motljusskydd till ett annat som aldrig uppgivits i tråden.
 
ANNONS