Annons

Några frågor om Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Mashavet

Aktiv medlem
Nu har Microsoft pissat på mig en gång för mycket, så nu ska det bli en Mac. Vet dock för lite om såna för att veta vad jag behöver.

Hur är det med hårddiskbehov? Bilder mm har ju den storlek de har, men hur är det med macprogrammen, behöver de ungefär lika mycket lagringsutrymme som Windowsprogram?

Hur är det med RAM-minnesbehov. Kräver macen mer eller mindre eller samma som Windows för motsvarande prestanda?

Processorkrav, är det motsvarande Windows för samma prestanda?

Funkar det att flytta (exportera/importera) mitt nuvarande Lightoombibliotek med bilder, justeringar, taggar, album och rubbet eller måste jag börja om från noll?

Jag har nu en Lenovo bärbar med Intel Core i7 2,20GHz, 8 GB RAM, 1 TB hybriddisk. Eftersom jag har slutat jobba till sjöss behöver jag inte längre en bärbar, utan stationärt går lika bra. Vilken Macmodell med stor skärm och minst samma prestanda rekommenderar ni kunniga?

Var köper man bäst och billigast mackar? Jag har sett att Dustinhome har, jag har goda erfarenheter av dom, men det måste ju finnas fler handlare.
 

kiwi

Aktiv medlem
Många frågor... :)

Om programmen tar större eller mindre plats är väl ganska ointressant, får jag säga. De tar några GB styck, beroende på. Likadant med operativsystemet. Det du bör fokusera på är hur stor plats det du vill lagra tar. (Se även längre ned i mitt svar.)

RAM-minnen innebär inte någon större kostnad i det stora hela egentligen, så här finns det ingen anledning att snåla. Dock: Om du har möjlighet att köpa egna minnen och sätta i, vilket inte alltid går i Apple-datorer, fundera på att göra det. Jag har nog alltid köpt minnen separat i de iMacar jag ägt.

När det gäller processorer och annan teknik, så är min subjektiva erfarenhet att man inte ska stirra sig blind på dessa på Apple-datorer. Eftersom de både ansvarar för hårdvaran (även om de inte tillverkar allt själva) och mjukvaran, känns det som om det flyter på bättre än det »borde«. Därmed inte sagt att du klarar dig med en i5-processor när du kanske egentligen borde ha valt en i7-processor.

Det ska inte vara några problem att flytta Lightroom-biblioteket rakt över. Macar har visserligen ett annat filsystem, men filerna i sig och mappstrukturerna är desamma. Däremot kan du ju inte flytta Lightroom-programmet i sig. Har du licens för en pc, så tror jag det blir svårt att skaffa en licens för Mac. Undantaget är om du kör via deras Creative Cloud, för då är det bara att ladda hem och installera från deras hemsida.

Nu vet jag inte hur stor budget du har, men om du bara vill »prova på« så är en Mac Mini ett alternativ. De är små, tysta och (i Apple-sammanhang) rätt billiga. Nackdelen är att de hör till de datorer som inte uppdaterades i senaste omgången. Det är med andra ord inte det senaste du får.

Annars är det iMac du får titta på. Här är valet mellan 21,5 och 27 tum för skärmen. Välj minst 4K-versionen, oavsett vilken storlek du tar, för upplösningen är underbar. För mig personligen är det 27 tum som gäller. Då kan du även välja 5K i upplösning.

Sett till vad du har för dator nu, så borde även den minsta 4K-versionen (och minsta skärmen) fungera bra: 3 GHz, i5 (senaste Intel), 8 GB RAM, 1 TB FusionDrive.

Slutligen, var ska man köpa datorn? Apple-datorer brukar kosta rätt lika, oavsett var man köper dem. Ibland kan man få dem billigare vid kampanjer. Jag har turen att ha en Apple Store i närheten, så de senaste gångerna har jag gått dit.


/ Kiwi
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Nu har Microsoft pissat på mig en gång för mycket, så nu ska det bli en Mac. Vet dock för lite om såna för att veta vad jag behöver.
Jag kan förstå din frustration, jag känner ungefär likadant själv lite då och då ...

... men samtidigt kan det ju vara värt att påpeka att du knappast i längden undviker den typ av problem du råkat ut för genom att byta operativsystem.

Problemet är ju att program från tredjepartstillverkare inte alltid är - ur operativsystemets synvinkel - helt korrekt skrivna vilket gör att de får problem efter uppgradering av operativsystem. I just ditt fall verkar det (av den andra tråden där du beskrivit vad du råkat ut för) ju snarare vara Nvidia och Intel du skall gräla på, inte Microsoft :)

Det här är ju ungefär samma problem som då och då uppstår med tredjepartsprodukter till kameror (objektiv, batterier, blixtar osv) när man uppgraderar kamerors firmware.

Min upplevelse är att den där typen av problem i datorer är ungefär lika vanliga oavsett om man kör Apple- eller Windows-dator. Och jodå, jag har använt och testkört program i bägge miljöerna de senaste 20 åren och ... Det strular i bägge då och då. I synnerhet just i samband med uppdateringar av operativsystemen. De saker som i min erfarenhet oftast strulat (oavsett OS) för fotografer i samband med uppdateringar har väl varit drivrutiner för kalibratorer och Adobes program.

Men för att mer konkret besvara din fråga: i grund och botten byggs ju Apple-datorer med samma typ av hårdvara som Windows-datorer numera och kraven på hårdvara är ungefär desamma oavsett: Skall du bildredigera vill du ha snabba diskar, mycket minne och snabb processor. Utrymmeskraven (på disk) skiljer inte mycket heller.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Mac Mini

Kan instämma ang Mac Mini, men här har Apple en liten mysig policy som kan reta dig minst lika mycket som Microsoft.

Lite beroende på produkt så skall och får slutanvändaren inte göra ett dugg. Uppgradera RAM minnet? Glöm det. Byta hårddisk? Lämna in. Apple är väldigt duktiga på att samla ihop sin målgrupp och steg för steg göra den livegen. I många fall kanske det inte gör något eftersom det ibland har en poäng. Men du kommer förr eller senare vilja uppdatera din dator och då kan det bli problem.

Om du skall köra Mac Mini så kolla om du hittar en begagnad "Late 2012" - helst med i7 processor. Jag kör en sådan än idag (med SSD och 16GB RAM) och den är helt enastående. Sedan har jag en Bootcamp partition så jag kan starta Macen i Windowsläge och köra Windows i full fräs.

Det ryktas om en ny Mac Mini iår...men sådana rykten har snurrat rätt länge nu. Det skulle kommit en ersättare även förra året. Bara Apple vet...
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Kiwi har redan gett bra svar.

Jag har en iMac från 2009 som har gått rätt bra. Nu börjar jag dock känna att det är dags att uppgradera, speciellt som Apple kom med nya modeller i veckan.

För mig är det en no brainer; jag köper den största, väljer den snabbaste i7-processorn, sätter i 32 GB ram (det går att utöka till 64 om jag vill senare) och 3TB fusion drive. Det kostar en del men jag tenderar till att behålla grejerna länge och uppgraderar sällan. Min nuvarande iMac har jag haft haft i åtta år, innan körde jag Dell och den hade jag nästan lika länge.

Eftersom jag nästan enbart kör Photoshop, diverse scannerprogramvara och få andra program har jag aldrig problem med systemuppdateringar. Och jag väntar alltid ett tag med större uppdateringar.

Samtidigt tänkte jag byta ut mina externa hårddiskar till snabbare. Ska datorn funka i åtta år och användas dagligen är det inte så hysteriskt dyrt egentligen.

Begagnat, tja... vad gäller kameror och sådant inga problem. Men dator vill jag köpa helt ny. Ska du däremot bara testa och känna på Mac är nog som sägs en begagnad en bra idé, men då får du eventuellt leva med lite sämre prestanda.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Funkar det att flytta (exportera/importera) mitt nuvarande Lightoombibliotek med bilder, justeringar, taggar, album och rubbet eller måste jag börja om från noll?
Ja det funkar om du har CC.
LR6 är i princip samma kod som CC så det borde oxå funka.
Tidigare versioner går inte.

Titta över ditt backupsystem på samma gg. Mac har ngt de kallar Time Machine. Jag har bara ett hum om hur det funkar.

Se till att du formaterar diskar rätt. Mac kan läsa windowsdiskar men inte skriva till dem.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Att programmet Lightroom inte går att flytta till ett annat operativsystem inser jag. Det jag vill flytta är de redigeringar jag har gjort, taggar och album mm. Samt naturligtvis själva bildfilerna med bibehållen katalogstruktur.
Jag kör nu Lightroom 5.7 64-bitars i Win 10. Om jag fattade rätt behöver jag uppgradera till Lightroom 6 eller CC i Windows innan jag exporterar för senare import i Mac. Rätt uppfattat?
Någonstans längre upp i tråden läste jag något som jag fattade som att med en CC-licens kan jag ladda hem Lightroom för både Windows och Mac utan att betala en gång till. Rätt?
Finns förresten en ren Lightrrom CC utan Photoshop? Jag har inte behov av PS och det skulle kännas rätt surt att behöva betala för det.

(Ursäkta om det blev dyker upp två nästan lika inlägg. Det första försvann någonstans i cyberrymden, vet inte om det var tillfälligt eller permanent.)
 

martinot

Aktiv medlem
Att programmet Lightroom inte går att flytta till ett annat operativsystem inser jag.
Det går faktiskt alldeles utmärkt.

Jag har själv Lr 6 (perpetual, inte CC) med samma nyckel/licens installerat på både en Mac (MB Pro) och en PC (Surface Pro). Det är dock självklart olika versioner som laddas ner från Adobe, men det är enkelt och framgår tydligt.

I övrigt instämmer jag mycket i vad Martin Agfors och övriga skriver ovan. Gällande disk, RAM och processor så är det väldigt lika krav och prestanda, oavsett om Mac eller PC. De har nästan exakt samma teknik och komponenter i botten (men med skillnaden att Apple inte gör några budgetdatorer med billiga/dåliga komponenter).

Så skillnaden och övergången är varken stor eller speciellt svår.

Men förvänta dig (som Agfors är inne på) inte heller några mirakel eller enormt stora praktiska skillnader (även om vissa finns).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skall tillägga att för att föra över övriga filer genom extern hårddisk så formatterar du en extern hårddisk som FAT32 som kan läsas av både PC och Mac. Detta format är dock tydligen mindre stabilt så då du är klar med överföringen och vill ha hårddisken som extern lagring till din Mac formatterar du den i Mac:en till Mac OS format.

För att jag skall vara helt oberoende av program, dator och OS så har jag inga kataloger i LR utan har ett filsystem. Lite knöligare att hitta rätt men då jag gör fotoböcker är jag inte beroende av att ha ständig åtkomst till mina digitala bildfiler. Jag är fri att byta dator/hårddisk/operativsystem/program hur jag vill utan krångel på det sättet. Jag har gjort så ända sedan ett datorbyte flera år sedan då jag tappade mitt arkivsysterm då jag bytte dator och ville aldrig hamna där igen eller vara "slav" till ett redigeringsprogram.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Den förstod jag inte.
Digitala filer ligger alltid i ett filsystem.
Om man använder LR eller inte bryr sig inte bilderna om.
Så vad menar du?
Använder jag LR för att katalogisera och inte importerar bilderna i mappar från början, vilket är frestande att göra med LR, blir övergången om jag t ex byter till ett annat program, mycket svårare. Nu ligger alla mina bildfiler i var sin mapp t ex ååmm-tema och denna struktur är grunden i min organisation. Jag kan imorgon byta till Capture one, Canon DPP etc utan att jag överhuvudtaget påverkas. I det andra fallet med t ex LR katalogprogram kunde jag dumpa alla filer lite planlöst i datorn och använda endast LR för att organisera. Tappar LR kopplingen till var filen ligger (har hänt) eller jag byter program, blir det en jakt på att lokalisera var filen befinner sig och i det andra fallet försvinner den fina organisationen helt.
 

kiwi

Aktiv medlem
Nu är detta väldigt OT, men hur gör du då om du vill hitta alla bilder som en viss person är med på? Eller bilder som är tagna på en viss plats, eller vid en viss tid på dygnet?


/ Kiwi
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
ATT man strukturerar i foldrar som Fredrik gör (Och jag som går ett steg längre o döper filerna till samma namn som foldrarna med ett nummersuffix)
har inget att göra med om man adderar nyckelord eller inte.
Det fixar jag vid importen från kort till dator.
Vi bara råkar gilla att kunna hitta saker utanför LR.
Sen att man kan lägga till ännu mer är en annan sak.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Efter att ha använt Windows sedan V 1.0 så slängde jag att alla sådana maskiner och gick över till Mac för snart 4 år sedan. Ångrar att jag inte gjort det tidigare.

Vad gäller prestanda så tycker jag att du skall tänka precis som vanligt, detsamma vad gäller diskutrymme. Jag använder mycket diskutrymme och backup på bilder och andra värdefulla dokument sköter jag manuellt och lägger på ett antal olika 3 TB portabla diskar som drivs via USB, det går snabbt som attan. De diskarna har ett överkomligt pris nu för tiden.

Jag hade före bytet licenser på Photoshop och Lightroom, via Adobe's hemsida kunde jag ladda ner programmen för Mac utan extra kostnad.

Jag brukar beställa mina Apple prylar via https://www.apple.com/se/ , men de senaste grejorna har jag handlat på plats i närmaste http://www.machuset.se
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu är detta väldigt OT, men hur gör du då om du vill hitta alla bilder som en viss person är med på? Eller bilder som är tagna på en viss plats, eller vid en viss tid på dygnet?


/ Kiwi
Det gör jag inte. Mitt syfte är att skriva ut på papper, främst i fotoböcker eller som förstoringar. Digital lagring har en begränsad livslängd. För mina syften är frihet mer värt än digital katalogisering.
 
ANNONS