Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokuspunkter synliga i LR - äntligen

Produkter
(logga in för att koppla)

AWid

Aktiv medlem
Av en slump hittade jag en länk till en plug-in för LR som gör att man kan se vilken fokuspunkt som användes vid exponeringen. Guld värd enl. min uppfattning. Har bara testat den snabbt med bilder från en D800 och en D7000 och det ser väldigt bra ut. Ska fungera för Nikon, Canon och vissa Sony-modeller.

Jag kanske slår in öppna dörrar, men för mig har det tidigare varit något jag saknat i LR.
Länken finns här.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tack! Letat efter en sådan. Klar fördel med LR att den kan ta 3e parts plugin samt att det finns en del o välja mellan.
Får ladda hem den sen.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Av en slump hittade jag en länk till en plug-in för LR som gör att man kan se vilken fokuspunkt som användes vid exponeringen. Guld värd enl. min uppfattning. Har bara testat den snabbt med bilder från en D800 och en D7000 och det ser väldigt bra ut. Ska fungera för Nikon, Canon och vissa Sony-modeller.

Jag kanske slår in öppna dörrar, men för mig har det tidigare varit något jag saknat i LR.
Länken finns här.
Tack för den !
 

martinot

Aktiv medlem
Av en slump hittade jag en länk till en plug-in för LR som gör att man kan se vilken fokuspunkt som användes vid exponeringen. Guld värd enl. min uppfattning. Har bara testat den snabbt med bilder från en D800 och en D7000 och det ser väldigt bra ut. Ska fungera för Nikon, Canon och vissa Sony-modeller.

Jag kanske slår in öppna dörrar, men för mig har det tidigare varit något jag saknat i LR.
Länken finns här.
Snyggt! Tack! :)
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Fungerar mycket bra, tack !

Någon som vet om det även finns ett plug-in där man kan se 'subject distance' ? Alltså inte om objektivet var inställt på 100 eller 200 mm när bilden togs, utan avståndet i cm/dm/meter från objektivet till motivet/subjektet när bilden togs.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tja - tycker man inte att det är något att ha eller inte förstår vitsen med denna plug-in så behöver man ju inte installera den:)
Jag har känt till den i ett par år men kan fortfarande inte se ngn nytta med den.
Den slöar tex ner datorn lite till.
Så jag är lite nyfiken på vad folk använder den till.
 

Ventures

Aktiv medlem
Recension av focus point plugin

Informationen om vilken fokuspunkt som använts ser man normalt bara så länge man har filen i kameran. Jag tycker det är intressant att nu kunna se hur mycket man egentligen "slarvar" med fokuspunkten och förlitar sig på att man hamnar inom skärpa ändå. Ofta lyckas man men ibland undrar man varför det blev som det blev.
På flera bilder framgår att fokus inte låst vilket förklarar att de inte har full skärpa. Då kameran av misstag råkat stå på manuell fokus framgår också om man inte märkte det när man tog bilden.

När man använder auto-area visas inte punkterna alls. Men de visas inte i heller kameran (fast informationen om vilken fokuspunkt som användes uppenbarligen finns där)

Synd att bilden blir som ett extra fönster, dessutom med låg upplösning. Hade hellre haft fokuspunkterna lagda direkt på bilden i Lr med en on/off-knapp.

Alltför ofta misslyckas visningen vid första försöket och man får byta bild och gå tillbaka igen innan resultatet visas. Verkar vara snålt med datakapacitet när Lr är igång.

Men det är ju en gratisplugin och Adobe lär väl inte lägga till funktionen. Hade gärna haft med fokusdatan som tillval i den exif som visas i Lr.

Bilderna jag "analyserade" var tagna med Nikon D3 och D2X.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Någon som vet om det även finns ett plug-in där man kan se 'subject distance' ? Alltså inte om objektivet var inställt på 100 eller 200 mm när bilden togs, utan avståndet i cm/dm/meter från objektivet till motivet/subjektet när bilden togs.
Du får den informationen i detta plugin också.

Synd att bilden blir som ett extra fönster, dessutom med låg upplösning. Hade hellre haft fokuspunkterna lagda direkt på bilden i Lr med en on/off-knapp.
.
Inte testat, men man kan välja highres i inställningar till plugin. Står att den kan slöa ner datorn.

Vad använder ni dessa fokusprogram till?
Felsökning.

/Stefan
 

AWid

Aktiv medlem
............
Inte testat, men man kan välja highres i inställningar till plugin. Står att den kan slöa ner datorn..................
/Stefan
Intressant recension som Hans Erik gjort. Stämmer bra med det jag också noterat. Visst - det finns viss "utvecklingspotential" men om jag förstått rätt är denna plug-in ganska nyutvecklad, så det kommer säkert förbättringar.
Jag har ställt om till högupplöst bild utan att märka att det blivit slöare. (Görs i "plugin-hantering" under arkiv-menyn).

PS Gjorde samma notering som Hans Erik att kameran då och då missat låsa fokus vid vid AF-C fast man trott allt varit ok.
 
ANNONS